onsdag, september 28, 2005

Glamourbibliotekaren slår et slag for enkel hudpleie

Når man har fylt 30, har man plutselig havnet over i neste kategori i slike hudpleie-guider i damebladene; "fra 30 til 40". Herfra går det bare nedover. Man rekker nesten ikke å bli kvitt den småkvisete ungdomshuden før rynkene har satt seg... I allefall kan det føles sånn. Derfor tenkte jeg at dette kunne være et passende tema i dag.

(For ordens skyld: Jeg har såkalt normal hud, og skriver om mine egne erfaringer - jeg vet at mange med problemhud har hatt gode resultater med spesial-produkter, og dette er ikke ment som noe spark til dem! Jeg åpner for kommentarer så dere kan skrive inn deres egne tips osv, men vær så snill å gi dere til kjenne. Anonyme kommentarer vil jeg helst ikke ha)

JEG tror at huden avhenger først og fremst av to ting:
1. Gener
2. Ytre påvirkning som sol og røyking

Se på din mor og dine bestemødre, og regn med at huden din vil ha omtrent samme utvikling. Og ikke fortvil om/når rynkene kommer - det er helt naturlig, og takke meg til et rynkete og smilende ansikt fremfor et uttrykksløst ansikt fullt av Botox. (Tom Jones anyone?)

Jeg har ikke tenkt å knuse alle håp og drømmer om rynkekremer osv - men personlig har jeg ikke spesielt stor tro på at slike ting funker. Alle disse syrene med uforståelige navn og forkortelser som finnes i Loreal-kremene på Ica - hadde de funket, hadde de vært mye dyrere og i allefall ikke blitt solgt der. Jeg tror slike ting gjør mer skade enn nytte. (Særlig Loreal, men det er bare en følelse jeg har). Til samme pris får du enkle og gode produkter på f.eks. apoteket (se lenger ned i artikkelen)

Målet mitt er å fjerne rester av dagens makeup, og å fukte huden etterpå. Og om morgenen bruker jeg fuktighetskrem med solfaktor, rett og slett fordi jeg er utendørs minst en time hver dag og helst mer. Dette er ingen fasit, men det funker for meg. Det kan være utrolig enkelt å ha et bra hudpleie"program" - folk flest behøver ikke alle mirakelkremer som dukker opp, som ingen helt sikkert vet effekten av. Dessuten: Damene i parfymeriet skal selge - og ofte bare fra det ene merket de jobber med. Det er slett ikke sikkert at akkurat det merket har produkter som passer din hud (Clinique for eksempel - fullstendig krise for min hud). Vær kritisk, be om prøver og bruk disse i allefall i en uke før du kjøper noe.

Jeg bruker en mild og enkel serie fra Shiseido nå - "The Skincare". Den er fin; kanskje litt for parfymert, men ikke irriterende på noe vis. Ellers er jeg veldig fan av det amerikanske merket Kiehl's som har sitt gamle hoved-apotek i East Village, NY. Dessverre er ikke disse å få tak i her i Norge, men de fins i både London og Paris. Noe som absolutt er å finne her, er Dr Hauschka, holistiske hudpleieprodukter som man får kjøpt på helsekostbutikker over hele landet. Disse er veldig fine! Weleda også. Mitt neste hudpleie-innkjøp blir definitivt i helsekostbutikken. Ellers er apotek-seriene fine også - Cliniderm, Aco osv. Eucerin har også kommet med hudpleie til ansiktet nå.

Så mine råd for å ta vare på huden sin, er å
1. drikke mye vann
2. ikke røyke
3. beskytte mot sol / unngå soling
4. bruke milde og naturlige produkter uten syrer og hud-irriterende ingredienser, med mindre du har et konkret problem som må behandles

Ellers anbefaler jeg å gå til hudpleier en gang i blant - det er ganske dyrt, så for min del blir det altfor sjelden. De har gode produkter og er utdannet til jobben de gjør, så jeg stoler mye mer på dem enn på parfymeri-damer... Decleor er min favoritt blant hudpleiesalong-merkene, ellers har jeg hørt mye bra om både Dermalogica og Darphin.



Og mottoet er: Work *with* your skin, not against it..

Ciao! :-)

Glamourbibliotekaren





3 kommentarer:

Anonym sa...

Rensing av huden hver kveld er vel et must! Selv om du ikke har veldig uren hud er det utrolig mye dritt man fanger opp hver dag.
Selv sverger jeg til Clinique, og har nettopp oppdaget noen nye produkter. Pore minimizing lotion skal på sikt gjøre porene i ansiktet ditt mindre. Det er jo supert. Det den i tillegg gjør, som er minst like supert, er a den matter huden slik at ansiktet ditt ikke blir så blankt. Det er jo helt genialt. Jeg trenger liksom ikke lenger bruke noe pudder e.l., og det tørker jo bare ut huden likevel.
Jeg har også troen på at mye vann og rengjøring gjør underverker for huden. For meg er det også lurt å tenke på hva jeg spiser - sjokolade er døden! Og så tror jeg det er viktig med frisk luft og trening :)

Hilsen Hege

Glamourbibliotekaren sa...

Absolutt. Rensing er viktig. Det inngår på en måte i min misjon her, men jeg glemte å nevne det helt konkret, så takk for at du brakte det på bane. Jeg bruker en enkel såpe- og parfymefri mild kremete av-vaskbar sak som heter Cetaphil, men det er mange bra på markedet. Så lenge man ikke føler seg stram i maska etter man har renset, er det bra!

Anonym sa...

Hehe - jeg tenkte at nå kommer et innlegg som vil gjøre at jeg syns jeg likevel er nokså oppdatert innen hudpleie, sjøl om jeg ikke fører et så strengt regime som Hege gjør. Men nei da! Jeg er faktisk enda mye slakkere enn det glamourbibliotekaren beskriver som et nøkternt oppsett! Er det virkelig nødvendig å smøre noe i ansiktet hver eneste morgen og kveld?!

Jeg vil si at også jeg har normal hud, med den obligatoriske enorme underjordiske stress-kvisa som kommer på haka når det minst passer sånn - den tror jeg ikke lar seg påvirke av verken solfaktor eller rensemelk.

Mitt hudpleie-oppsett:
Kaldt vann i trynet hver morgen.
Aldri såpe/sjampoo i ansiktet.
En gang i blant (en gang i uka kanskje?) bruker jeg litt dagkrem av den billige RIMI-kremen Oil of Ulay, som sikkert har mange fine syrer og fine forkortelser. Det driter jeg i - den funker for meg!
En sjelden gang (en gang i måneden eller sjeldnere?) bruker jeg en eller anna rensegreie - clinique sin "såpe" i fast bar eller Oil of Ulays flytende renseskum.

Resultatet: helt greit! Har nok ikke akkurat en rynkefri og iøynefallende strålende hud, men jeg har masse mimikk og sørger for å tenne lyset i øynene før jeg forlater badet om morran. Og da tror jeg ikke det er særlig vits i å gjøre stort mer, sett bort fra at jeg er hjertens enig i at det er smart for huden og det meste anna at en unngår å røyke.

En helt anna ting er at jeg sikkert kommer til å bli rimelig ivrig på de fleste vidunderkurer den dagen jeg innser at mine lepper er like full av loddrette streker som mora mi sine...

Hilsen
Marte Kristine

Populære innlegg