mandag, mars 06, 2006

And the Oscar goes to...


I dag er glamourbibliotekarens øyne små etter en våkenatt med Oscarvinnere. Men det er bare et lite offer i forhold til gleden over å kunne rapportere nattens hendelser til dere, kjære lesere! Som glamourbibliotekar plikter jeg å spre informasjon om det som hender i glamourverdenen, og da er naturligvis Oscar-utdelingen et av årets høydepunkter.

Vi begynner med selve prisene. Jeg er fornøyd med fordelingen - alle hovedfilmene var såpass bra at jeg klarte ikke å holde med noen av dem, jeg ville at alle skulle vinne - og nesten alle vant en eller annen av de større prisene. At Crash fikk prisen for beste film var kanskje litt overraskende fordi alle trodde Capote eller Brokeback Mountain ville få den - men det var absolutt fortjent.

Scenen: Dekorasjonene var knallbra, mye svart og grått - jeg likte spesielt godt at navnet på prisutdeleren stod på det store skiltet som strekte seg over hele scenen. Som en gammeldags kino-fasade.

Verten: Jon Stewart - tja. Ikke min favoritt. Det var noe friskere med Chris Rock i fjor, men det ble vel too much for det konservative akademiet.


Så over til antrekk...

Generelt var det bedre i år enn i fjor. De fleste hadde skjønt at fjorårets havfrue-epidemi endelig var utdødd. Men det var noen "what not to wear"-eksempler der også - herved skal jeg ta for meg en etter en av de største stjernene:


Jennifer Aniston var enkel og fin i en svart kjole fra Rochas. Langt slep, men meget kledelig. Utslått hår er hennes varemerke, og et riktig valg i denne anledningen også.

Utslått hår hadde også prisutdeler
Nicole Kidman, og det var bra - det tonet nemlig ned hennes brudeaktige kjole fra Balenciaga. Klassisk og enkel kjole, men ser litt ut som den er hentet fra brudesalongen på Steen&Strøm.

Nominerte
Felicity Huffman - huff og huff. Zac Posen Schmac Schmosen - den var slett ikke fin. Fashion disaster!

Jessica Alba delte ut pris i denne utrolig dølle Versace-kjolen. Jeg har aldri likt Versace og dette er nok et bevis på hvorfor.

Prisvinner
Rachel Weisz strålte i denne Narciso Rodriguez-kjolen. Hun er gravid og hadde valgt en kjole med høyt empire-liv. Meget stilig!

En annen favoritt var
Jennifer Garner - høyt liv her også, Michael Kors slår sjelden feil. Nydelig!

Meryl Streep i ukjent kjole - meget kledelig og stilig. Hun er beviset på at man kan eldes med verdighet uten operasjoner også i Hollywood.

Sandra Bullock i Angel Sanchez - ganske fin, men jeg vet ikke helt hva som foregår øverst der. (Ser nesten ut som om hun har trukket den svarte tynnstrømpebuksen litt for høyt..)

Nominerte
Amy Adams var iført en skrekkelig kreasjon fra Carolina Herrera. Soooo five years ago.

Ziyi Zhang i Armani. Klarer ikke helt å bestemme meg. Likte den forsåvidt, men utringingen ble litt underlig.

Uma Thurman i Versace - fin til å være Versace, finere enn Albas kjole, men hvorfor de greiene på magen.....? Den hadde vært så mye finere uten detaljene. Fasongen er jo klassisk.

Jennifer Lopez i Jean Desses - ugh.

Keira Knightley var en av de som tviholdt på fjorårets havfruestil - i en skrekkelig kjole fra Vera Wang. Både asymmetrisk og deformert - bare en av tingene hadde vært mer enn nok. Er hun klar for å overta fashion disaster-tronen etter Helena Bonham-Carter? Thumbs down.

Prisvinner
Reese Witherspoon i vintage Dior - klarer ikke helt å bestemme meg. Litt bryllupskake-tendenser, men allikevel er det noe ved den som er elegant. Fasongen naturligvis.

Det samme med
Michelle Williams - hennes Vera Wang hadde både ruffled utringing OG en sånn knytegreie over hoftene. Det blir for mye. Samtidig synes jeg hun kledde den, til og med fargen - så jeg er slett ikke udelt negativ. Jeg ville aldri gå i den selv, men hun var faktisk ganske fin.


Den fæleste kjolen av alle: Charlize Theron sin. Det var en Dior med splitt her og der, og en latterlig diger sløyfe på den ene skuldra. Hun så ut som en innpakket presang med stygt hår.



Etter en liten tekopp tar jeg fatt på hår & makeup, så følg med!

(alle bilder er fra people.com)

1 kommentar:

Anonym sa...

Dette var kjekt :)
Uma så litt ut som hun skulle være med i en episode av U-hu synes jeg *fnis* Jeg synes kjolen til Michelle Williams ble litt påskekylling. Fargen på Kjolen til JLo var kjempefin, resten not so much. Tror jeg synes Nicole Kidman og Rachel Weicz var finest

Gleder meg til hår og makeup assa!

Populære innlegg