tirsdag, juli 18, 2006

Glamourspørsmål fra leser: Bryllupssko

Hei. Jeg sitter og kjeder meg i en resepsjon. Det er min jobb denne sommeren å svare på telefonen, men den ringer aldri for alle har ferie bortsett fra meg. Da er det fint at det finnes slike blogger som dine. Og jeg tenkte jeg skulle utnytte meg av din ekspertise, og spørre om et skoråd. Jeg skal nemlig gifte meg i september, og skal bruke min oldemors brudekjole fra 1929! Den kjolen er noe av det vakreste klesplagget jeg har sett i hele mitt liv, og jeg skal få bruke den!! Det gjør meg glamourglad. Men så var det sko. Kan jo ikke akkurat stikke innom "din sko" og kjøpe det første jeg ser. Vil gjerne være rettferdig mot kjolen, og føle meg fin fra topp til tå. Kjolen er i hvit silke, med håndsydde gullbroderier. Den er lavlivet og kort - skikkelig "flapper"-stil! Har du noen tips til hvor jeg kan finne de riktige skoene? Og ikke minst, hva slags sko jeg skal ha?

Jeg vet allerede hvilken frisør jeg skal bruke til håret mitt på den store dagen. Jeg var nemlig forlover i et bryllup forrige helg, og dro i den anledning til Salong Ludvig i Vika, og satte opp håret slik som Audrey Hepburn har det i "Breakfast...". Nesten iallefall. En stor topp med pastiche og alt sammen. Og innehaveren av frisørsalongen, Ludvig, fortalte at han hadde laget mange sånne frisyrer i Paris på sekstitallet! Jeg lukket øynene og klarte å forflytte meg i tid og rom, og ble en glamorøs parisienne med vakkert hår. For en stakket stund. Nå har hverdagen innhentet meg, men jeg støtter 100 % oppunder det å dyrke glamouren i hverdagen, og bruker god parfyme og blomster i håret så ofte som mulig! Jeg er bibliotekarstudent i Tromsø, og er nok redd for fotformsko og briller i snor rundt halsen, men vil forsøke jobbe for glamour i biblioteket så godt jeg kan!

Beklager lang mail. Takk for fin blogg!

Mvh,
Kari Margrethe



Kjære Kari Margrethe,
Takk for din henvendelse! Det er bra å høre at kommende bibliotekarer jobber for glamourens fremme. Og kjolen høres nydelig ut! Du er veldig heldig som får bruke en kjole med historie - det er jo mye morsommere enn å leie en tilfeldig kjole på den store dagen.

Du er forøvrig også heldig med skomoten i år - det er faktisk en hel del i butikkene som minner om flapper-skoene fra 20- og 30-tallet. Typiske brudesko er spisse slingbacks, men de er jo helt feil til en slik kjole. Ikke er de spesielt behagelige heller. Flapperskoene derimot - de har ikke åpen hæl, altså får du støtte bak. De er rundere foran. Og de har en reim over vristen. En slags elegant høyhælt Mary Jane's - men de behøver ikke å være så veldig høye egentlig. Når det gjelder farge, kan du jo velge om du vil ha hvite eller mer metalliske... Gullsko hadde jo vært flott! Det ville matche broderiene i kjolen (og evt. giftering og andre smykker?) Gullsandaler er jo kanskje litt mer diskret, men det er jo ikke sikkert sandaler føles riktig i september.

Her er noen eksempler på modeller - dette er vintagesko fra 20-tallet:







Hvis du finner noe lignende i enten en pen hvitfarge eller en litt dempet gull... Det blir i allefall stilriktig!

Hvis du er i Oslo, ta hele runden. Begynn på Vinkel sko i Majorstukrysset og jobb deg nedover Bogstadveien/Hegdehaugsveien, fortsett nedover Grensen og gå ikke glipp av Steen&Strøm. Hvis du har litt $$ å legge i sko, ettersom du slipper å kjøpe kjole, kan du jo virkelig investere i et par fine og eksklusive - kanskje på Corso Como i Hegdehaugsveien eller på Shoe Lounge i Thorvald Meyersgate på Grünerløkka. Sistnevnte begynner salget sitt nå på torsdag. Og begge butikkene selger Marc Jacobs... Vil du ikke bruke riktig så mye, kan jeg jo av erfaring anbefale Gabor-sko - god kvalitet, god komfort og mange fine modeller. Jeg kjøpte mine i Markveiens Ramona Skosalon av alle steder - sjekk ALLE skobutikker du kommer over. Regn med å bruke tid. Prøv alt du kommer over.

Lykke til - la oss vite hva du ender opp med!

Mvh
Glamourbibliotekaren.

1 kommentar:

KariM sa...

Tusen takk for fyldig og godt svar! Jeg gleder meg til skoshopperunde! Kari Margrethe

Populære innlegg