lørdag, mai 05, 2007

Blomstring

De siste par ukene har jeg plukket inn hvitveis og fioler i mengder, men det som fascinerer meg minst like mye som vårblomstene, er de blomstrende trærne. Dessverre blomstrer de så kort, men heldigvis blomstrer ikke alle samtidig. Jeg går og venter spent på syrinbuskene... Inntil videre har jeg klippet av en gren fra det vakre rosa treet (noen som vet hvilket slag det er?) i hagen.

En liten gren pynter opp



Treet i hagen som blomstrer så altfor kort


Også kan man gjøre som meg og glamourgemalen - bruke lørdagen til å ta en biltur på landet, og plukke med seg herlig hegg som pynter opp i vinduskarmen. Det dufter vår og barndom og konfirmasjoner og sykling og 17. mai og nye joggesko og Melodi Grand Prix (?!).


Ingenting dufter som hegg!


Update: Min mor kan fortelle meg at treet i hagen er japansk prydkirsebær.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aaaa, vår! Her i Trondheim er det kun hvitveis, og ikke spor av blomstrende trær.. Men den forsøksvis glamorøse juristen faker det med kjøpte orkidéer, røde sko, Maria Callas og bilder fra Paris...

Glamourbibliotekaren sa...

Ikke verst bare det!

Anonym sa...

Skulle til å foreslå japansk kirsebærtre, før jeg leste at moren din fortalte deg det. Oppdaget at tante og onkel har tilvarende i deres hage, da vi var der i konfirmasjon i går. (Antrekk: Vestfoldbunad)
De ser ikke helt ut som de kirsebærtrærne jeg faktisk så i Japan, men kanskje jeg som ikke så så nøye på dem.

Glamourbibliotekaren sa...

Du så kanskje ekte kirsebærtre? Denne pryd-greia er en variant som ikke har bær - bare vakre rosa blomster.

Anonym sa...

Etter å ha sjekket litt rundt, så er jeg ganske sikker på at de vi så er Somei Yoshino (Yoshino Cherry) og Shidarezakura (Weeping Cherry). Den siste typen er helt fantastisk, og et av de mest populære trærne av denne arten står i en fin park i Kyoto. :)

http://www.japan-guide.com/e/e2011_species.html

På en måte forundrer det meg om det dukker opp kirsebær. Man SER på kirsebær, men det å plukke og spise vet jeg ikke om er like viktig i Japan.

Populære innlegg