torsdag, august 16, 2007

Glamourspørsmål fra leser: Leppestift


Hei! Har fått mye god hjelp fra Glamourbibliotekaren ved flere anledninger tidligere, så here I go again…! Ser jo at du og mange av de faste bloggerne sverger til leppestift og ikke lipgloss. Jeg er helt enig i at leppestift er mer glamorøst og classy, problemet er at jeg alltid ”spiser” den opp på midten, og blir sittende igjen med en heller uglamorøs fargerand langs leppekonturen. Hvis jeg skal unngå det, må jeg legge på ny leppestift konstant, og det kan ofte være litt upraktisk, spesielt med mørkere farger som krever ganske mye nøyaktighet og tar tid å legge pent. Har prøvd triksene med foundation og/eller pudder for å få leppestiften til å sitte bedre, men det blir ganske klinete, dessuten endrer det fargen og jeg må uansett legge på nytt ganske ofte. Har glamourbibliotekaren noen gode råd?
Hilsen Nanne


Hei!
Mitt aller beste råd er å ha med seg et lommespeil i veska, eller liggende på pulten på jobb, og ta en titt i blant. Særlig, som du sier, om man bruker mørke og matte farger. Og man må finne seg i å legge på ny ganske ofte (lipgloss må jo legges på like ofte det også, om ikke oftere, men det synes ikke så godt om man "spiser opp" den). Det finnes leppestifter som sitter bedre enn andre - Chanel sine Hydrabase-leppestifter sitter bedre enn Aqualumiere-leppestiftene, MAC sine frost-leppestifter sitter bedre enn lustre-leppestiftene osv. Man må nok bare prøve seg fram. Foundation, pudder og andre underlag for at den skal holde lenge, er egentlig mer jobb enn det er å gjøre en touch-up i ny og ne. Så mitt råd er rett og slett å akseptere at det krever litt, men samtidig nyte å bruke leppestift - det er ikke mye som gir mer glamourfølelse enn akkurat det!
Lykke til!
mvh
Glamourbibliotekaren

14 kommentarer:

Anonym sa...

Apropos sminke - vet du om noen gode, norske nettbutikker for skikkelig sminke? Jeg sliter som sikkert nevnt tidligere med å gå i parfymeri pga all parfymen der (det lukter ofte ganske sterkt parfyme). Jeg er allergisk, og får en allergisk reaksjon, samt ofte også hodepine og kvalme. Derfor hadde det vært praktisk å kunne kjøpe på nett.

Glamourbibliotekaren sa...

Norske nettbutikker vet jeg ikke om - jeg antar at man kan bestille over telefon eller mail til diverse parfymerier, men da får man jo ikke sett fargenyanser og sånt. Men ta en tur innom Visage Makeupstore i Torggata i Oslo om du befinner deg i byen (eller er der i blant) - der har de makeup, ikke parfyme. Eller gå innom MAC på Glasmagasinet når de åpner, før alle har begynt å spraye parfymer overalt. MAC har egen inngang på hjørnet, så man behøver ikke å gå forbi de andre diskene for å komme dit.

Anonym sa...

Visage Makeupstore hadde jeg helt glemt! Der har jeg vært tidligere, men hadde helt glemt det. (Og joda, befinner meg i Oslo). Men jeg er rimelig fast på dagtid siden jeg er alene på jobb (eneste bibliotekar). Husker du hvilke merker de har på Visage Makeupstore?

Glamourbibliotekaren sa...

De har Nouba, Smashbox, Monsoon, Jelly Pong Pong tror jeg, muligens Barry M, og en del neglelakkmerker. Også en hel del "teatersminke"-merker.

Anonym sa...

Visage har åpent på lørdager, og på torsdager er det åpent til kl. 18. Du finner info om åpningstider og merker på www.visage.no/.

Når det gjelder holdbare leppestifter, så er jeg stor fan av Lancomes Juicy Duo-serie, som er leppestift og en gloss til å ha oppå. Leppestiften holder lenger enn med vanlig leppestift, i hvertfall for meg. :)

Anonym sa...

Angående nettbutikker for sminke, så har Gimle parfymeri i Bygdøy Allé nettbutikk. Har ikke brukt den selv, men det er jo et solid parfymeri med skikkelige merker!

Anonym sa...

Hei!

For et par år siden kjøpte jeg en leppestift-fixerer på Body Shop. En slags klar veske som man penslet over leppene - og vips! Leppestiften satt som støpt uten at det føltes ubehagelig. De har dessverre sluttet å lage den. Noen som vet om det finnes noe lignende hos andre merker??

Anonym sa...

Adressen til nettbutikken til Gimle parfymeri er http://www.parfymeri.no

Delirium~ sa...

Det går også an å forsøke med en lipcoat til å ha over leppestiften som "forsegler" den på en måte. En slik vil tørke ut leppene litt så er ikke til hverdags, men fint hvis man vil holde seg ekstra fin og holdbar med leppestift noen ganger!

Adam Welch sa...

et annet trix er aa legge leppestiften "lag paa lag" dvs. aa legge foerst ett lag med leppestift, saa toerke det overflodige av paa litt torkepapir, og gjenta det noen ganger til den sitter som malt paa;)

Anonym sa...

Jeg lurer på en ting kanskje du kan svare på. Jeg tenkte jeg skulle prøve Chanel hydrabase (eller evt. en annen) i klassisk rød, men vet du hvilken tone som passer best for ikke helt hvite tenner? Jeg skal handle fra strawberrynet.com, så da får jeg liksom ikke prøvd, og en utålmodig sjel klarer ikke vente til jeg har testet i et parfymeri først. :)

Glamourbibliotekaren sa...

Hei! EGENTLIG burde jeg tvinge deg til å gå i et parfymeri uansett :) Men hvis du sjanser på å kjøpe uten å ha prøvd, så tror jeg nok du kan gå for Barcelona Red, som jeg liker så godt. Den er hverken kald eller varm, bare rød (men heller ikke helt postkassefarget) - så jeg tror ikke den gjør gule tenner gulere. Også kan man jo ta på bare litt, og legge på litt gloss eller leppepomade om man synes den blir for heavy. Men den er FIN altså! :) lykke til, håper du liker den.

Alternativt kan du prøve Chanel Rouge Allure #18 "Sexy" - den er dog ikke så klassisk rød som Barcelona Red, men veldig veldig fin. Kanskje litt mørkere og mer skimrende.

Anonym sa...

TUSEN takk for hjelp! Jeg synes røde leppestifter er litt vanskelige og jeg ender alltid opp med å kjøpe veldig mørke nyanser fordi det ofte funker best på meg, men så er ikke det helt det jeg egentlig vil ha. Barcelona Red ser perfekt ut! Kaaanksje jeg går innom et parfymeri i morgen. De shipper vel kanskje ikke i helgen uansett. ;) God helg!

Er forresten dårlig på å kommentere, så vil benytte sjansen til å si at du har så fin stemning i bloggen din! Du er så flink til å beskrive sånne hverdagslige ting som å drikke en kopp te som om det skulle være den mest glamorøse fest. Det er akkkurat sånn livet bør være!

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det, det var hyggelig å høre! :) Det er jo glamour i de små hverdagslige ting... hvis man gjør en liten innsats.

(Ditto forresten, jeg digger jo bloggen din!)

Populære innlegg