mandag, desember 17, 2007

Glamourspørsmål fra leser: Emaljesmykker

Hei Glamourbibliotekar!

Jeg har et spørsmål til deg om emaljesmykker, egentlig på vegne av en venninne. Vi har sett et emaljesmykke i samme stil/teknikk som dette:
Nå lurer vi på om du vet mer om denne typen smykker. Vi antar at dette er et norsk design, og mener å huske at de var ganske populære på slutten av 1970-tallet. Har du sett slike før, vet du noe om historien og eventuelt hvordan man kan få tak i smykker av denne typen?

Med vennlig hilsen
Cathrine

Hei! Jeg har sett dem - jeg mener min mormor har noen slike, men jeg vet ingenting om dem. Kanskje leserne har opplysninger?

mvh
Glamourbibliotekaren

Update: "Denne typen smykker ble til på begynnelsen av 1900-tallet, men selges fortsatt nye i enkelte gullsmedsjapper. På andrehåndsmarkedet skal det finnes ganske mye. Prøv da for eks. http://www.bna.no/; kunsthandelen blomqvists nettauksjon," sier en venn av Glamourbibliotekaren.

(foto hentet fra qxl)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Eg trur dette kan vera ein del av David Andersen sin emaljeproduksjon. Dei sel mykje til turister og gamle damer, og stadig oftare også til motebevisste, unge kvinner. David Andersen sine emaljesmykker er dyre og bra laga, sett på sølv, oftast forgyldt og antikvitetsbutikkar tek lett 500 kroner for ei nål. Produksjonen i dag er eg usikker på.

Anonym sa...

Jeg tror David Andersen selger endel ennå, samt Gaudernack i Sandvika.Det var skikkelig stort på 1950-tallet, og er dyrt, dyrt dyrt nå. Min mor fikk en del i konfirmasjonsgave, noe jeg har glede av nå. ellers hender det at lauritz.com har noe, og i Oslo pleier Esaias Solberg i Kirkeristen å ha godt utvalg.

Anonym sa...

Jeg elsker emaljenåler, det finnes utrolig mange fine, spesielt de med sarte blomstermotiver, eller ornamenter i svart/hvitt. Da jeg jobbet i gullsmed for noen år siden, var det bare norskamerikanere som kjøpte emaljesmykker, og da gjerne med motiver som elg i solnedgang. De aller fineste nålene er de som er litt mattet av tidens tann, synes jeg. Solberg i Kirkeristen tar mye for dem, men i Brugata her i Oslo finnes det en liten bruktbutikk der de er overkommelige.

Anonym sa...

Tips om du bor utenfor Oslo og de stroe byene: Hos Blomquist på nettaksjonen kan du av og til finne slike emaljesmykker. De har økende popularitet nå og prisene er også på vei oppover. Motivet på nålen din kan jeg vagt huske å ha sett før, og selv har jeg ett som likner på en gammel arvet nål. Liker disse gamle smykkene veldig godt! Synes også det er flott med smykker som gjenbrukes over generasjoner, miljøvennlig er det også!

Anonym sa...

Kikket på linken til Blomqvists nettauksjon: De har noen fine emaljesmykker inne der nå! Fint som julegave både til andre, og seg selv.. :-)

Anonym sa...

Om du bur utanfor Oslo, for eksempel i Bergen, får du eit fint utval av desse emaljesmykkene hjå Gullsmed Opheim på Strandkaien. Dei har både elg i solnedgang og sommarfuglar, om det skulle vera interessant. Ein leverandør som heiter Opro lagar også ein god del emalje, om ikkje av heilt same type.

Anonym sa...

Hei alle sammen! Nå har jeg både lært mye om emaljesmykker, og fått flotte tips om nye butikker jeg skal besøke i Oslo!

Her kan dere se hva resultatet ble: B(lindas)logg

Tusen takk Glamourbibliotekar for at du ville legge ut spørsmålet vårt!

Hallvor sa...

Hei !
Fant en ny side for emaljesmykker:
http://www.emaljesmykker.net

Trine Rasch-Olsen sa...

Hei!

Det er norsk design, men akkurat den modellen lages ikke lenger så vidt jeg vet. Det jeg vet, er at hos oss lager vi nåler med lignende motiv, og er vel det siste verkstedet i Norge som gjør det. Vi vurderer å legge disse ut på webshopen.

Uansett kan du jo ta en titt på hjemmesiden og se hva du synes;)Hvis du går inn via denne linken: http://www.opro.no/emaljesmykker/handmalte-modeller#img2023=0&view2023=thumb&page2023=1 Så vil du se lignende modeller nederst på siden kalt siluhetter. Lurer du på noe, er det bare å ta kontakt!

Hilsen Trine
Opro Produkter AS

Populære innlegg