torsdag, mars 27, 2008

Den enfaldige mördaren


Glamourgemalen kom hjem med en Hasse&Tage-boks i går, til min store glede. "Att angöra en brygga" er naturligvis favoritten (til den grad at vi hadde kjenningsmelodien som en av to brudevalser i bryllupet vårt), men boksen inneholder et par filmer vi ikke har sett også - bl. a. dramaet "Den enfaldige mördaren" fra 1982. Stellan Skarsgård er glimrende i rollen som Sven; en gutt som er født med et lite handicap som gjorde det vanskelig for han å snakke rent - og det var nok til at folk trodde han var idiot. Og han ble behandlet deretter. Dette er en svært samfunnskritisk film, ondskapen personifiseres i fabrikkeieren i bygda, som har kontroll over alt og alle. Filmen veksler mellom å være estetisk vakker og ekkel. Verdis Requiem er gjennomgangsmusikk; meget effektfullt. Absolutt verdt å se! (Forøvrig er det Hans Alfredssons første film uten Tage)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for påminnelsen. Jeg har hørt så mye bra om disse filmene, men har aldri kommet meg til å se dem. Nå har jeg reservert to filmer på biblioteket. Satser på at det er fine filmer å se på en slapp søndag etter fest lørdagskvelden!

mvh SJH

Glamourbibliotekaren sa...

Det passer alltid med en Hasse&Tage! :)

Hege sa...

Forstår jeg deg rett at "Att angõra en brygga" er på denne samlingen? I så fall: har dere fått tak i den her i oslo/Norge? Vil så veldig gjerne ha den og vise til alle venner hvor fantastisk den er!

Glamourbibliotekaren sa...

Ja og Ja - Platekompaniet Oslo City tror jeg.

Populære innlegg