tirsdag, november 25, 2008

Cat's cradle / Kurt Vonnegut, Jr. - New York : Dell Pub., [1998] - xiii, 287 p.


Jeg-personen, en forfatter uten særlig suksess, skriver en bok om dagen da atombomben ble sluppet over Japan. Han kommer i kontakt med barna til den noe underlige vitenskapsmannen som utviklet den. Skjebnen fører han videre til en liten øy hvor han blir kjent med en trosretning hvis skrifter er skrevet i calypso-form, hvor en katastrofe verre enn atombomben finner sted, og hvor han blir president. Dette er science fiction fra 1963, full av Vonnegutsk innsikt og humor, satire over den kalde krigen, men på mange måter også blodig alvor. Denne regnes som en av hans beste bøker, og som vanlig: Anbefales av hele mitt hjerte og hode.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Signerer! Ei knakande god bok!

Anonym sa...

Hihi, da jeg leste dette innlegget minnet du veldig om Bridget Jones, idet hun beskriver en eller annen bok for en fiktiv professor!

Glamourbibliotekaren sa...

Elin: Absolutt!

Juristen: Jaså? husker ikke den scenen :) Det er jammen ikke lett å beskrive ei lang bok på noen få setninger, hehe.

Anonym sa...

"It`s positively vonnegutsk", eller noe..

Jeg holder meg for tiden til Proust, og er i mål i god tid før julens boksuppleringer (les; gave til meg selv...)

Populære innlegg