torsdag, oktober 08, 2009

Herta


Et innlegg om Nobels litteraturpris er på sin plass i dag! Uten at jeg har lest noe av henne selv, var det Herta Müller jeg håpet på - for jeg har jo lest gode omtaler om henne i bl.a. bloggen Kulturdelen, hvis blogger Jenny har snakket om Herta Müller i årevis. Mitt livslange nobelprisvinner-leseprosjekt førte til at to av Müllers bøker ble bestilt et par minutter over kl. 13 - jeg satt klar på nettbokhandelen og hadde allerede søkt opp hennes bøker i håp om at det ble henne.


Nå vil jeg gjerne høre hvilke nobelprisvinnere dere har lest. Her er lista.


Jeg har lest Hemingway, Sartre, Jensen, Mann, Undset, Hamsun, Golding, Lagerlöf, Lessing, García Márquez, og antagelig noen til - jeg freste bare gjennom lista i full fart. (Kipling? Har jeg egentlig lest hele Jungelboken?!) Og Bjørnson da. Også er det like mange jeg har lest utdrag fra bøker av. Men flere skal det bli, dette er jo slett ikke mange når man ser på antallet vinnere oppgjennom tida.

10 kommentarer:

Lauren B sa...

Bra prosjekt! Min liste ser slik ut: Coetzee, Kertész, Saramago, Morrison, Márquez, Beckett, Steinbeck, Hemingway, Eliot, Hesse, Undset, Hamsun, Kipling, Lagerlöf - og gode gamle Bjørnson. Hm, denne listen burde absolutt vært lenger, for ikke å snakke om at jeg absolutt burde ha lest Herta Müller allerede (fikk en av bøkene hennes i gave for mange år siden). Men det skal jeg jammen se å få gjort noe med!

Glamourlektoren sa...

Har lest flere enn jeg trodde, godt hjulpet av fagkretsen nordisk, litteraturvitenskap og engelsk: Le Clézio, Lessing, Pinter, Grass, Saramago, Morrison, Gordimer, Golding, Márquez, Bellow, Martinson, Böll, Beckett, Sartre, Steinbeck, Hemingway, Lagerquist, Faulkner, T.S. Eliot, Hesse, Mann, Undset, Yeats, Hamsun, Von Heidenstam, Lagerlöf, Bjørnson

Jenny B sa...

Jag älskar att titta på listan du länkade till och bli inspirerad! Jag har läst:
Herta Müller, Le Clézio, Doris Lessig, Orhan Pamuk, Elfriede Jelinek, JM Coetzee, Imre Kertész, Günter Grass, José Saramago, Kenzaburo Oe, Toni Morrison, Claude Simon, William Golding, Isaac Bashevis Singer, Saul Bellow, Eyvind Johnson, John Steinbeck, Albert Camus, Halldór Laxness, Ernest Hemingway, Pär Lagerkvist, William Faulkner, TS Eliot, Thomas Mann, Knut Hamsun, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf, Rudyard Kipling och Henryk Sienkiewicz.
Därtill har jag sett pjäser av Beckett, O'Neill, Pinter och några till på listan.
Flera av dem är bland mina favoritförfattare! Hurra, nu blir jag ännu mer lässugen...

Glamourfilologen sa...

Jeg har lest Gordimer, Singer, Böll, Beckett, Nelly Sachs, Steinbeck, Laxness, Hemingway, Churchill, Lagerkvist, T.S. Eliot, Karlfeldt, Th. Mann, Undset, G.B. Shaw, W.B. Yeats, A. France, Hamsun, Heidenstam, Lagerlöf, Kipling, Sienkievitsj (med norsk stavemåte!) og Bjørnson. Gleder meg til å lese Hertha Müller, har tenkt å starte med Der König verneigt sich und bügt, som Jenny B. har anbefalt så overbevisende på sin blogg.

TRF sa...

Dette var moro. Takket være engelsk mellomfag (som det het en gang i tiden) så har jeg i hvert fall nok til en liten liste: Pinter, Gordimer, Marquez, Singer, Steinbeck, Hemingway, Faulkner, Eliot, Undset, Yeats, Hamsun, Lagerløf og Bjørnson.

emma sa...

Ai, en liste så kort at den nesten er pinlig å publisere, men here goes: Morrison, Márquez, Steinbeck, Hamsun. Orhan Pamuks "Mitt navn er Karmosin" er påbegynt, men ble glemt bort (en fare ved å lese litt for mange bøker parallelt)
Men bra tips til inspirerende prosjekt! Og jeg som lurte på hvilken bok jeg skulle begynne på i kveld. Nå blir det nok en nobelprisvinner, flere av dem har ligget på "ventelisten" en stund.

Elisabeth B sa...

Jeg har ikke alltid lest verkene de har fått prisen for, men av de på lista har jeg lest Lessing, Pamuk, Naipaul, Grass, Saramago, Heaney, Morrison, Gordimer, Mahfouz, Garcia Marquez, Singer, Neruda, Beckett, Steinbeck, Andric, Hemingway, Churchill, Faulkner, Hesse, Mann, Undset, Shaw, Yeats, Hamsn, Kipling og Bjørnson. Det ble jo en hel del, når jeg ramser dem opp slik – bevisstgjøring ga litt stolthet nå, jeg innrømmer det…

Mette sa...

Det var inspirerende, a la Oscar-filmer.
Jeg har lest disse: Lessing, Pamuk, Toni Morrison, Márquez, Beckett, Steinbeck, Hemingway, T.S. Eliot, Undset, Hamsun, Bjørnson og Lagerlöf.
Har ambisjon om å lese forfattere fra andre deler av verden, spesielt Afrika.

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg grubler på; er det mulig å få lest én bok av hver eneste nobelforfatter i løpet av mitt liv? Det hadde jo vært morsomt. Halvparten av tiden elsker jeg å forholde meg til slike lister og planer, den andre halvparten vil jeg ha anarki :D

Astri Ulland sa...

Jeg har lest en eller flere bøker av disse nobelprisvinnerne:

Bjørnson, Sienkiewicz, Kipling, Lagerlöf, Hamsun, Shaw, Undset, Mann, Lewis, Buck, Jensen, Hesse, Gide, Lagerkvist, Mauriac, Hemingway, Camus, Pasternak, Andric (tror jeg), Steinbeck, Sartre, Sholokov, Beckett (kanskje bare sett på scenen), Solzhenitsyn, Böll, Harry Martinsson (muligens ikke fullført), Bellow, Singer (tror jeg), Marquez, Golding, Gordimer (tror jeg), Morrison, Saramego, Grass (tror jeg - kanskje bare filmen 'Blikktrommen' - skrekk og gru...).

Coetzee har ligget klar til lesing noen uker.

Folke/dok linjen på SBS tidlig 70-tall, samt fransk mellomfag på enda tidligere 70-tall har sørget for en del av lesningen. Men mest har det vært blott til lyst. 'Tror jeg' er bøker jeg har hatt hjemme, men er usikker på om jeg fullførte.

Populære innlegg