søndag, januar 17, 2010

Teselskap i januar


Januar er en utmerket måned å bruke til selskapeligheter. Teselskap på en søndag formiddag er min favoritt, jeg sender gjerne ut håndskrevne innbydelser for endelig å få bruke de fine kortene jeg alltid hamstrer i utlandet, og som man sjelden har bruk for (med mindre man altså gjør noe aktivt for det selv).

I dag: Tre gode venninner, jubilantene Chopin og Schumann på spilleren, og fem kanner te. Dagens hovedtema ble litteratur, med en liten svipp innom film, Berlin, uortodokse drillpikeuniformer (hvite mokasiner og røde slengbukser, et eksempel fra virkeligheten), og det å ikke bli invitert på fester på ungdomsskolen fordi man var for nerdete og ikke spilte håndball eller gjorde noe av det andre som krevdes for å være populær.



Rømmekakemuffins! Stuntforsøk, fungerte fint. Gulrotkakeglasur på toppen, med ananas/mandarin-kremost.



Bordpynt: En liten tyttebærlyngkvist fra hagen, plukket inn 1.søndag i advent og plassert i et medisinglass.


Følgende teer ble drukket:

*Forsman "Den vita pärlan" (hvit te med vanilje)
*Mariage Frères "Thé des Impressionnistes" (blomstrete grønn te med vanilje)
*Le Palais des Thés "Cachemire" (grønn/svart te med sitrus, kløver og kanel)
*Rishi "Peach Blossom" (økologisk hvit te med fersken og mandarin)
*Kusmi "Bouquet de Fleurs No. 108" (Earl Grey med sitrus og blomster)




Intet teselskap uten.




... og ute ble det skumring.


24 kommentarer:

Glamourlektoren sa...

Te og venninneprat en søndag formiddag høres kjempehyggelig ut! Nydelig oppdekking og spennende teer. Hvit te er nytt for meg. Sverger foreløpig til de svarte, særlig til mat. Men overbevis meg gjerne :)

Lovinda sa...

Så enig, så enig! Selv var jeg invitert til brunsj, en langvarig og svært hyggelig sammenkomst. Søndager er deilige!

Lovinda
- fersk blogger men langvarig leser av Glamourbibliotekaren :o)

Anonym sa...

Det virket uendelig koselig!!I kveld skal jeg på Ekeberg og feire at det er et år siden min kjære fridde til meg på samme sted ; ) det blir mange herlige retter og mye god vin! Jeg gleder meg.

Glamourbibliotekaren sa...

Glamourlektoren: Svart, hvit, grønn, jeg tar alt samme hva det er! (eller, ikke så glad i nypete og veldig fruktige Heath&Heather-aktige teer som blir knallrøde og lukter sterkt av bringebær-jordbær-kirsebær)

Lovinda: Brunsj er fint, og kan i prinsippe vare hele dagen synes jeg :)

Anonym: Herlig! :) Forøvrig et glimrende sted å feire bryllup også ;)

Ine sa...

Så mange herlige teer :) Er den grønne kakeburgeren en makron? Tips til hvor man får tak i gode sånne? Dette så i hvert fall veldig hyggelig ut!

Glamourbibliotekaren sa...

Haha, kakeburger! Ja, det er en makron fra Pascal, i ekstremt nærbilde.

student&mamma28 sa...

Å bli bedt til deg en søndag formiddag må være en opplevelse ;) ser utrolig koselig ut - akkompagnert av god musikk, kan jeg tenke meg. spennende samtaleemner! skulle likt å være flue (eller edderkopp?) på veggen der..

Jenny B sa...

Åh, vilken härlig dag ni haft! Jag har också druckit mängder med te, men utan sällskap av annat än ryska grammatikpapper. Det är uppiggande att höra att ni haft det så fint!

Glamourbibliotekaren sa...

Student: Det var en sløv og vinterdoven flue som vandret rundt på kjøkkenbenken her i ettermiddag... var det deg? :)

JennyB: Hadde du vært her, skulle vi hørt deg i russisk-leksa! :D

Glamoursjefen sa...

Så aldeles fortryllende ut - både te, muffins og makronbrugeren (som jeg vet smaker godt)! Og takk for at du delte det med oss. :)

Flott tekanne du har forresten!

Glamourlektoren sa...

Tankevekkende det du skriver om ungdomsskolen, forresten. Hvorfor må det som "godtas", være så utrolig snevert i denne alderen? To av mine tre er heldigvis gjennom denne perioden - ikke uten noen sår i sjelen, vil jeg tro, pga at noen "ruler" noe så til de grader. Men se om ikke det som talte mot dem da, er en styrke nå! Å spille et instrument, f eks (hvis du da ikke spiller i band - det er godtatt). Å være såkalt flink på skolen. Å være et vandrende leksikon i noe du brenner for - det være seg sportsresultater eller bergarter. Å være glad i å lese. På videregående har de blomstret og fått mange nye, likesinnede venner. Hadde man bare visst dette på forhånd!

Alt godt sa...

Eg huskar eg sa til kusina mi omatt og omatt: Di tid kjem, kjære. Di tid kjem.

No er eg i ein annan situasjon, er mamma til ein (snart) fjortis som har ein slags aura og autoritet som gjer at ho på ein måte rular. Det gjer at ho blir utsett for allslags intriger, bakvaskingskampanjar og skuldingar. Etter jul flytta ho opp eit klassetrinn, og det har gjort det enklare. Men det er faktisk ikkje så greitt å sjå ut som om ein rular heller.

Glamourbibliotekaren sa...

Glamourlektoren & Alt Godt: Det er en jungel, fallskjermhopp uten fallskjerm, og den personen som med hånda på hjertet kan si at ungdomsskolen var en tvers igjennom lykkelig tid, tror jeg ingenting på :D

Ellen Marie Albertsen sa...

Hvor har du kjøpt den organiske hvite teen?

Glamourbibliotekaren sa...

Det tror jeg var på Gutta på haugen her i Oslo - jeg har sett den flere steder, Kafé Gram på Sagene har i allefall hatt samme merke, så du får bare lete litt! :)

Glamourbibliotekaren sa...

Glamoursjefen: Takk! :)

Ellen Marie Albertsen sa...

Thank You:)

Leila sa...

Ah, Bouquet of flowers - nå liker jeg deg enda bedre! Kusmi-teene er overalt for tiden, men ikke alle selger akkurat den, og det er etter min mening den aller beste:-D

Et par te-nerdespørsmål fra meg: -Mariage Freres har de kuleste, stiligste teboksene - men hva gjør du når de blir tomme (som skjer altfor fort) - kjøper du ny? Tenker miljø her, siden det er metallbokser...
-Jeg har gjort altfor mange bomkjøp av hvit te, mange som selges som hvite er mer grønne i pakken, synes jeg. Unntaket er Palais des thes sin hvite te med nye vår-skudd, men den er jo dyrere enn champagne, hehe. Er de gode hvite teer, de du nevner i innlegget?

Det så ut som et kjempekoselig teselskap!:-)

Ine: "Grønn kakeburger"? Eid.

Fruen sa...

Glamourlektor, glamourbibliotekar og AltGodt: I "Fucking Åmål" sier en pappa det med innlevelse, at hans datters tid vil komme. Jeg husker da jeg så filmen at jeg skjønte så innmari godt hva han mente, og at jeg også skjønte så innmari godt at det betydde nada for datteren hans akkurat da:-]

På treningssenter o.l. får jeg sjansen til å tjuvlytte på fjortisjenter. De ser superstilige ut, med sminke, tyggis og helt riktige klær - men de er utrolig usikre på ALT! Det er faktisk litt deilig å kjenne at en ikke lengter tilbake. At det er helt ok å være voksen, og å være trygg(ere) på at en duger!

For øvrig:*kjempefin* tekanne! Vil ha vil ha!

Glamourbibliotekaren sa...

Leila: Den er veldig god :) Ang. Mariage Frères, så har jeg bare tømt én boks de siste årene - og den har jeg ikke kastet. Den står på kontoret og jeg har småsaker i den. De har vel kanskje noe refill-system? Må sjekke på neste tur :) De hvite teene jeg har er veldig gode - en av de aller beste jeg vet om, er Celestial Seasonings sin med pære. Eller den med fersken. Og Revolution sin hvite te med pære.

Fruen: Vet ikke om tekanna finnes lenger dessverre - jeg kjøpte den for noen år siden da Glasmagasinet solgte ut alt de hadde fra den serien (Duka).

Leila sa...

Tusen takk for gode tips! :-)

Mari sa...

Vidunderlig dag:)

Glamourbibliotekaren sa...

Mari: Hjertelig velkommen tilbake! :)

Dictuzina sa...

De muffinsene så veldig spennende ut.

Populære innlegg