onsdag, mars 24, 2010

Kva las du no?

Omlag to måneder siden sist - det er på tide med en statussjekk igjen! Hva leser dere? Og hva blir årets påskelektyre?

Denne uka leser jeg Anna Magdalena Bachs gripende og inderlig kjærlige biografi om sin mann Johann Sebastian, skrevet 1757, noen år etter hans død. Det er rørende, jeg får stadig tårer i øynene når hun beskriver den sterke kjærligheten dem i mellom og selvfølgelig til musikken.

I påsken tenker jeg kanskje å plukke fram Trolldomsfjellet av Thomas Mann igjen - jeg begynte på den i påsken for to år siden, men siden den egner seg dårlig til å bære med seg i veska, blir den liggende i fred sånn til hverdags. I ferier derimot - da kommer den fram igjen. Dog skal jeg ikke bruke like lang tid på å lese den som Hans Castorp tilbrakte på hvilehjemmet.

Eller kanskje den siste Marian Keyes-boka. Andre bind av "På sporet av den tapte tid" ligger også klar. Og flere Bach-biografier. Jeg vet ikke hva det blir til.

Og dere?

56 kommentarer:

Glamourlektoren sa...

Mye levd liv for meg, også! ved siden av Knausgårds "Min kamp 4" leser jeg Birgit Gjernes' "Marie Hamsun - et livsbilde", siden jeg aldri slutter å forundres og fascineres av ekteparet Hamsun. Parallelt leser jeg også Bård Frydenlunds "Stormannen Peder Anker. En biografi", siden Peder Anker en gang stod som eier av gården vår. Svært velskrevet og interessant - og like mye Norgeshistorie som biografi. Endelig er det Nobelprisvinnerprosjektet mitt der jeg er i gang med J.M.G. Le Clézios "Syndfloden", som jeg tror blir en leseropplevelse av de helt store - etter prologen å dømme. Skal bli spennende å se hva andre "har på nattbordet"!

glamourlegen sa...

Shantaram fullført i går, FOR en bok! Første halvdel leste jeg helt manisk, siste halvdel tapte den seg litt, men uansett fantastisk. Nå gleder jeg meg bare til å dra til India for 3. gang, flybilletter ble kjøpt i går.

I påsken blir det nok den siste til Camilla Läckberg, deilig å lese velskrevet krim fra Bohuslän mens man sitter på en hytte i Bohuslän (og for de som kjenner til Stenhuggaren - vi har rester av et av disse gamle stenbrottene i hagen).

Ellers venter Milan Kundera, og Buddenbrooks roper også på meg og vil leses igjen hver gang jeg ser navnet Thomas Mann.

Flott tiltak, blir alltid inspirert av disse postene her!

LK sa...

Jeg har hatt lyst til å lese "På sporet av den tapte tid" så lenge...men ble ikke enig med meg selv om jeg skulle lese den på originalspråket eller ikke...så da ble det hele utsatt på ubestemt tid. Jeg så nemlig at det på norks er utgitt i 7 (?) bind - i motsetning til de originale 12 på fransk - vet du hvorfor det er slik? Hadde vært interessant å vite! :-)

Silje sa...

Jeg skulle egentlig holde meg unna Knausgård, men nysgjerrigheten tok til slutt overhånd. Nå leser jeg "Ute av verden", og må innrømme at det er en veldig god roman. Ellers leser jeg "Sin egen herre", en biografi om Bjørneboe, og "Blåmann", skrevet av Bjørneboe. I ferien har jeg planer om å lese litt Dostojevskij igjen.

glamouringeniøren sa...

Her ble akkurat Vonnegut's "Armageddon in Retrospect" avsluttet. Brukte litt tid på den siden det er mange historier samlet i en, så jeg sparte den siste i det lengste :)
Leser også Haruki Murakami sin "Kafka on the Shore", første bok av denne forfatteren for meg. Veldig lovende. Tips plukket opp her i "Kva las du no?"!
Har klar Kristoffer Schau sin "På vegne av venner", men må ta den en kveld jeg er forberedt på å gråte litt kjenner jeg. En stille kveld i Påsken bør passe.

Planla å skaffe Cormac McCarthy "The Road", men den var utsolgt på engelsk, og siden jeg foretrekker å lese på engelsk så venter jeg.

Og som vanlig har jeg Tolstoy "War and Peace" pågående, evig prosjekt føles det som...

Gleder meg til å se hva de andre leser!

Hanne sa...

Jeg har nettopp oppdaget Mirjam Kristensen, og har blogget om boka "En ettermiddag om høsten". Anbefales!
Jeg har også nylig lest (og blogget om) Potensgiverne av svenske Karin Brunk Holmqvist. Festlig!
Akkurat nå leser jeg Vennskapsprøven av Elizabeth Noble, og hygger meg med den, selv om den ikke går over i historien som Stor Leseopplevelse.
I påsken blir det mer Mirjam Kristensen, hvis biblioteket har de andre romanene hennes inne.
Og Knausgårds tredjebok ligger halvlest - jeg ble bare så lei...
God påske!

Glamourlektoren sa...

LK: Les Proust på originalspråket hvis du har mulighet! Bøker er alltid best på originalspråket. Selv om det da i dette tilfellet blir flere bind! Sikkert kjedelige forlagstekniske årsaker til at det er færre bind på norsk. Man samler gjerne kortere bind i én bok for å spare penger. Tror ikke det er vesentlig færre ord på norsk enn i originalen. Lykke til med et stort og spennende leseprosjekt!

Jenny B sa...

Vad kul det är att få se vad andra läser! Jag tog också lång tid på mig att läsa ut Trolldomsfjellet/Bergtagen. Just nu har jag en annan bok som skall få ta lång tid: Mannen utan egenskaper av Robert Musil. Den första delen är tusen sidor lång, och jag har läst 120! Några sidor i veckan känns ändå lagom.

Dessutom läser jag A Ripple From the Storm av Doris Lessing, och har nyss lagt ned Søvnens lekkasje av Beate Grimsrud i handväskan för att läsa på bussen och tunnelbanan.

Anonym sa...

Jeg storkoser meg med Stolthet og fordommer av Jane Austen! Har så vidt begynt på Den tidsreisendes kvinne som også virker lovende. Jeg har kjøpt så utrolig mange bøker i 2010, som nå står i bokhylla og venter på å bli lest. Har derfor ikke klart å bestemme meg for hva som blir påskelektyren i år. Luksus!

Siri sa...

Her går det i en blanding av Thomas Pynchon og gode, gamle William Shakespeare. Mason & Dixon av Pynchon var en overraskelse i all sin postmodernistiske underlighet, men jeg klarer ikke å legge vekk bøker uten å fullføre, så her må det bare konsentreres. As You Like It går mye lettere!

Ragnhild H. sa...

Ser jeg ikke er særlig orginal i valg av lektyre for tiden. Har nettopp lest Shantaram som var en stor leseopplevelse og nå er jeg visst fanget i Knausgårds univers, jeg også. Lånte første bind av en begeistret venninne og nå er jeg så hektet at jeg vurderer å hamstre de neste bindene før påske. Han har så nydelig språk og skriver om hverdagslige ting på en overraskende måte.

En annen bok jeg nettopp har lest, som jeg ser flere har på radaren, er The Road av Cormac McCarthy. Leste den på norsk, men den kan nok med fordel leses på originalspråket. Fantastisk, men dypt rystende bok.

Til slutt vil jeg anbefale en krimforfatter som jeg har lest alle bøkene til den siste tiden. Denise Mina skriver spennende krim med herlig utypiske, kvinnelige hovedpersoner og handlingen er lagt til Skottland. Særlig de siste tre bøkene hennes om Paddy Meehan er bra.

God lesepåske!

Linn sa...

Hei:)
Jeg skal først lese ferdig "Around the world in 80 days" - av Jules Verne...

Deretter tror jeg at det blir å gå til innkjøp av en krim eller to..men vet ikke hvilken enda.

http://soulprincessnr1.blogspot.com
Ha en fin dag - SP

Anonym sa...

Jeg holder på med bind 1 (1931-1933) av dagbøkene til Anaïs Nin, og "What I talk about when I talk about running" av Haruki Murakami. I påsken har jeg planer om å lese "Nomade var jeg" av Sigrid Briseid som inneholder en liten biografi om journalist og forfatter Isabelle Eberhardt, samt en rekke av tekstene hennes. Håper også å få tid til Ann Jäderlund som er en av Svergies nominerte til Nordisk Råds litteraturpris.

Hermia Says sa...

Kul få så många boktips!!

Igår började jag på Sofi Oksanens nyaste som på svenska heter Utrensning. Är mycket förväntansfull!
Och så njuter jag av Eva-Stina Byggmästars poesi i Älvdrottningen.

koristen sa...

Jeg har akkurat begynt på "Her fearful symmetry" av Audrey Niffenegger og koser meg med den. I påsken blir det nok litt krim, jeg gleder meg til "Det søte i bunnen av kaken" av Alan Bradley. Krim for voksne med en ikke helt vanlig elleve år gammel jente som "detektiv" høres morsomt ut.
Anbefaler "Vampyrens hevn" av Fred Vargas for de som vil ha bra krim i påsken :-)

Chalten sa...

Jeg har planer om å gjøre meg ferdig med John Grishams The Innocent Man i dag for å så starte på Dude, where's my America av Michael Moore i morgen.

Anonym sa...

Hei:) Fikk så lyst til å lese Bach om Bach! Jeg har forsøkt søke-funksjon på både Deichman og mitt lokale bibliotek uten hell. har du tips om hvordan jeg kan få tak i den?

Hilsen bokbillen

Elisabeth sa...

Jeg har akkurat begynt på 'Old Man Goya' av Julia Blackburn. Den handler om maleren Goya på sine eldre dager; han ble døv i en alder av 47 og levde i 35 år til.

Deretter skal jeg lese 'Elephants on Acid' - ei bok som forteller om eksperimenter i biologi og psykologi som er helt usannsynlige, på et eller annet vis. Det høres kanskje rart ut med vitenskapshistorie, men ut fra det lille jeg har sniklest (!) er den både tankevekkende og ikke minst morsom lesning.

I påska har jeg ambisjoner om å lese 'Norge sett utenfra' av Johan Galtung, samt at jeg har en liten stabel med ny norsk litteratur som venter, bøker jeg har 'utsatt' tidligere mens jeg bodde i utlandet, og som jeg nå har skaffet meg og vil lese. Tror kanskje 'Vente, blinke' kommer langt opp i den bunken, men vi får se. Man skal jo kose seg også i påska.

...og krim blir det lite av. Det er helt greit.

U9 sa...

Har akkurat lest Solstorm av Åsa Larsson. Spennende krim fra Kiruna med fine beskrivelser av naturen. Morgan Kane nr 7 ligger klar, og blir sikkert lest i palmehelga. Koser meg slik med Morgan nå når det er "lovlig". Før (da jeg var ung) var alt så strengt, og nåde den som kom inn på bibliotekskolen med populærlitteratur i veska uten å skulle skrive oppgave om det.
Denne påsken skal jeg lese en bok jeg alltid leste i påskaen da jeg var ungdom, nemlig Dagdrivergjengen av Steinbeck. Den sto på hytta og var alltid en del av påskelektyren. Nå er det noen år siden sist, og jeg gleder meg. I tillegg kommer How late it was, how late av Kelman.

Elisabeth sa...

Eg les Helga Flatland sin roman "Bli hvis du kan. Reis hvis du må". Ein nydeleg tittel på ei fin og trist bok om unge gutar som vervar seg til å reise til Afghanistan utan at dei heilt veit kvifor.

Ida Victoria sa...

Jeg har omsider begynt på Knausgård nå, så får jeg se hva alt fuzzet er om :)

Anonym sa...

Er snart ferdig med L'Échappée belle av Anna Gavalda. I påsken blir det nok mer Knausgård (har tatt en pause mellom bind 2 og 3), litt Trolldomsfjellet (et evighetsprosjekt for meg også), og det som ellers måtte dukke opp av spennende bøker på min vei.

Isabel sa...

Jeg skal lese "Nation" av Terry Pratchett og Bibelen i påsken ^^

Snåta sa...

Påsketid er krimtid for meg, så nå leses Predikanten av Camilla Läckberg. Mulig jeg plukker med meg Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna og en krim av Kjell Ola Dahl på vei til påskeferie.

Camilla sa...

Akkurat nå: Pride and Prejudice and Zombies av Jane Austen og Seth Grahame-Smith.

Neste uke: En slags fred av Camilla Grebe og Åsa Träff.

Deretter starter jeg på Twilight-sagaen...

Lene sa...

Åh! Etter noen måneder på skolebenken (der et nytt språk har vært målet, og det derfor ikke har blitt lest så mye på de språkene jeg allerede kan..) er jeg klar for noen dager på tog. Tog = lesing for meg og jeg gleder meg. Hva jeg har anskaffet meg? Den siste om Harry Potter.. og etterpå frister "Elephants on acid" som Elisabeth tipser om, det er alltid gøy å få nye tips i denne "spalten" din :)

aru sa...

For tida les eg Glassblåseren fra Murano av Marina Fiorato. På I-poden lyttar eg til The Twins av Tessa de Loo. Begge desse bøkene likar eg godt. I påska skal eg lese Klokkemakeren av Gert Nygaardshaug, og kanskje eg får lest Hundre år av Wassmo.

Tone Yvonne sa...

En litt åndelig tilnærming fra meg: Det er NÅ du lever - Eckhart Tolle, samt Changing my mind - Zadie Smith.
Sistnevnte er en samling av hennes Essays. De er samlet under overskriftene READING, BEIGN, SEEING, FEELING og REMEMBERING. Hun har den del artige tankespring og alt er så utrolig velskrevet, noe som gir en fantastsik leseropplevlese :O)

I påsken håper jeg å lese Mysterier av Knut Hamsund eller Glassklokken av Sylvia Plath :O)

klem :O)

Anonym sa...

Jeg er akkurat ferdig med Jane Eyre, og sukk... for en bok! Kan man unngå å bli forelsket i Mr. Rochester? Nå holder jeg på med Eve-Marie Lunds biografi om Kirsten Flagstad, og som den operastudenten jeg er, er dette spennende lesing. Forfatteren har blitt beskyldt for å bruke litt vel mye fri fantasi, men boka er likevel interessant synes jeg. Kan anbefale den til alle som vil lære mer om denne sopranen som virkelig var en superstjerne i sin tid!

Ine sa...

Nå leser jeg Körkarlen av Selma Lagerlöf, og i ferien blir det Juleoratoriet av Göran Tunström. Begge er pensumbøker, men for noen fine pensumbøker jeg har!

wine-fueled narcissism sa...

Jeg leser "Rosemaling i Numedal", en nydelig faktabok om deler av en av våre aller vakreste kulturarver. I tillegg til tusenvis av pensumbøker, slik føles det i hverfall. :)

Glamourbibliotekaren sa...

Til anonym som vil lese Bachboka: Prøv her! Men skynd deg før noen andre kaprer den :)

Sjokoladepiken sa...

Jeg leser for tiden "Oscar Waos korte, makeløse liv" av Junot Diaz, og jeg er helt bergtatt! For et språk, for noen karakterer, for et driv! I påsken skal jeg lese "Mitt grådige hjerte" av Hege Duckert. Har stått på venteliste på biblio i en evighet, og gleder meg veldig til å fordype meg i fire spennende kvinneskjebner.

LK sa...

Glamourlektoren: tusen takk for svar!

Christine sa...

Jeg har akkurat gjort meg ferdig med George Sands "En vinter på Mallorca" med forord av Tor Å. Bringsvær. Forordet var best, boka var tidvis svært kjedelig. Jeg var så nysgjerrig på George Sand og hennes historie, og forholdet til Chopin, men denne boka var bare tidvis opplysende i så måte. Har også nettopp lest ut Min kamp 4 - av Knausgård, og den hadde jeg stor glede av, akkurat som de 3 før.
Nå er jeg på utkikk etter påskelitteratur, skal være hjemme og lese så mye som mulig. Her er det mange tips, ser jeg!
Har bestemt meg for den siste av Indridason og Kollektivt selvmord, men trenger jo myyye mer...
:-)

Anonym sa...

Jeg ble akkurat ferdig med Eksgangster, en meget lett, men heseblesende og ganske kul thriller. Kommer nok et innlegg om den snart.

Så jeg er between books og planlegger påskelektyren. Det blir Et vennskap av Jan Jakob Tønseth. Pinnsvinets eleganse av Muriel Barbery.

Også må jeg ha en krim. Noe britisk, tror jeg. Eller Jo Nesbø. Eller Bernhard Borge. Deilig gammeldags og creepy.

Emma3 sa...

Her leses Jenny av Sigrid Undset, og jeg liker den veldig godt. Mulig den varer litt uti påsken også, men ellers har jeg ikke planen helt klar... Men jeg skal innom en av mine favorittbokhandler (Tanum gardermoen) så det ordner seg helt sikkert. Spørs om det blir krim, er ikke så altfor glad i det men det hender jo jeg finner en god en...

Fornuftig forsker sa...

Har nettopp lest ferdig Sarajevo Marlboro av Miljenko Jergovic, fikk av en venninne som bor i Sarajevo. Veldig triste noveller, men gripende fordi de er enkle i språket, stadig overrasker og er menneskelige. Jeg leser veldig sjelden krim, men har en bunke med andre bøker nesten klar til påsken: Jeg forbanner tidens elv av Per Petterson, The shaking woman or a history of my nerves av Siri Hustvedt, og The concert ticket, bok nr. 2 av Olga Grushin. Jeg falt helt for den første boken hennes for tre år siden og er veldig spent på denne. Så får vi se om det holder, eller om jeg faller for noen fristelser i en bokhandel snart.... bok-ønskeliste på mobilen er farlige greier for lommeboken.

Silje sa...

Jeg skal også lese "På vegne av venner", er forberedt på at det kan bli en del tårer underveis.

Trine sa...

Jeg er godt i gang med Min kamp4, blir nok ferdig tidlig i påsken. Hva som blir neste bok er usikkert, men har noen islandske krimbøker som frister!

Glamourfilologen sa...

Jeg leser Siri Hustvedts "En bønn for Eros" (A plea for Eros), den er velskrevet og fin, men jeg angrer på at jeg lånte den på norsk på Deichman og ikke på engelsk. Irriterer meg over dårlig oversettelse her og der! Skal ta fatt på flere av Hustvedts bøker, tror jeg.

Anonym sa...

Svar til "Anonym" // "bokbillen"

Iflg. Wikipedia [ http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Magdalena_Bach ] finnes det (bare) en fiktiv selvbiografi av AMB - kan det være den?

Boka finnes på Deichmanske bibliotek på tysk og norsk -- http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok?mode=vt&ccl=(bach*%2fTI+og+meynell*%2fFO)+&st=a&sortering=aar

R.

Fioljenta sa...

Nå er det flere måneder siden sist jeg tok i en bok, og jeg skammer meg nesten. Da er det godt påsken er på vei, for her skal det leses!
Planen er å pløye gjennom "Mengele Zoo", en av mine yndlingsbøker så langt i livet. Anbefales for alle som er opptatt av miljøvern og som ønsker et innblikk i hverdagen til regnskog-barna som lider mer enn oss...
Ellers håper jeg å få lest "The Road" som det har vært så mye fokus på i det siste, og som alltid skal jeg lese litt i Bibelen min=)God påske!

anne sa...

Er inne i en dødperiode lesemessig, men har begynt på nytt på Half of a yellow sun som er veldig fin. I påsken skal jeg lese Don't shoot the dog (er snart, SNART lykkelig hundeeier!) og så må det vel bli noe krim. Noen anbefalinger? (ikke Camilla Läckberg, synes hennes bøker ble ganske forutsigbare og oppskriftsmessige ganske fort)

Unknown sa...

Jeg leser nå "Fyrvokteren" av Camilla Läckberg. Når jeg er ferdig med den, tror jeg det blir "Veien" av Cormac McCarthy. God leselyst til dere alle!

rikke sa...

Leserapport fra København: Oj, mange tilbakemeldinger her - jeg føyer meg inn i rekken: Er nettopp ferdig med den danske forfatteren Merethe Pryds Helles "Hej menneske" - hun er virkelig god. Ellers er jeg som så mange fanget av Knausgård, men leste og likte veldig godt hans to første før alt oppstyret med Min kamp (det er jeg selvfølgelig veldig stolt av...). Har lest MK1, og 2 og 3 står i bokhylla, men jeg må vente til etter eksamen med å lese dem, ellers blir jeg bare helt oppslukt og klarer ikke gjøre annet enn å lese. Og det går ikke. I påsken blir det Asli Erdogans "Byen med den røde kappa", ganske skeptisk, lurer på om den er for rar-->kjedelig.

Anonym sa...

Akkurat nå leser jeg Den merkelige hendelsen med hunden den natten. På engelsk. Men jeg har jo egentlig masse bøker å ta av rundt om kring, i og med at jeg bor i to meget intellektuelle hjem...

Kaisa sa...

Leser nå "Mappa mundi" av Justina Robson, en nær scifi-bok om kartlegging av hjernen og hvordan den kan kontrolleres.

Unge Storalm sa...

For tiden leser jeg Karen Blixens "Syv fantastiske fortellinger". Den er veldig fin, og på en måte tidløs, de forskjellige historiene er satt på slutten av 1800-tallet, men gir en følelse av at handlingen like godt kunne funnet sted i middelalderen, eller i renessansen, eller når som helst. Det er nesten litt magisk.

"Kva las du no" er en av mine favorittposter på glambib-bloggen, men jeg skulle ønske at folk kunne si litt mer om bøkene de leser, noen ord om hva de synes om boka. En slags tråd av veldig korte anmeldelser. Da hadde det blitt enda kjekkere å lese.

nefertiti sa...

Jeg har akkurat lest Tusen strålende soler av Khaled Hosseini, nå leser jeg Der Gud gråter av Siba Shakib. To bøker, to vidt forskjellige skrivestiler, samme tema: Kvinner i Afghanistan.
Sistnevnte bok er mer dokumentarisk i stilen, men det er den jeg liker best av de to. Forfatteren pakker ikke inn noe, liksom.

Hva jeg skal begynne på etterpå, er jeg neimmen ikke sikker på. Jeg har veldig lyst på noe nytt, men tror jeg kommer til å gå i min egen bokhylle for å finne noe som er innkjøpt tidligere, det er nok å ta av.
Ikke umulig at det blir noe av Doris Lessing.

God helg!

Anonym sa...

Min kamp 4 leses i påska, men om den ikke varer hele påska ut har jeg Oksanens siste; "Utrenskning" i bakhånd + hyttas utvalg av gamle krimbøker.

Anbefalt nyere krim: amerikanske Chelsea Cains triologi om den vakre psykopaten og massemorderen Gretchen Lowell + Magnhild Bruheims spennende krimbøker som er skrevet skrevet på et meget tilgjengelig og godt nynorsk. Hun fortjener flere lesere!

Elin

SiriK sa...

Jeg har nettopp lest ferdig vakre og grusomme "The Road", en bok som har satt varig inntrykk

Maria sa...

Det var ikkje heilt meininga, men ein må jo sjekke ut kva all viraken handlar om, og så plutseleg sit ein der og les Knausgård halve døgnet utan å tenkje på noko anna. So no har eg lese bind ein og to, og har akkurat starta på Ute av verden. Eg er så glad for at eg endeleg les! Det har vore ei lang periode no der ingenting har fenga, og eg merker godt kor mykje opnare eg blir i hovudet. Herleg!

Tina sa...

Er dypt inni Anne Michaels debut roman "Fugitive pieces" og anbefaler den og hennes "Winter vault" på det varmeste. Faktisk noe av det beste jeg har lest på år.

Ellers skal jeg kose meg med den siste til Val McDermid "Fever of the bone" og så gleder jeg meg til Alan Bradleys "the sweetness at the bottom of the pie". Ha en god påske alle sammen!

Ingvill sa...

Jeg skal akkurat til å begynne på Trekkoppfuglen av Haruki Murakami, som visstnok skal være hans beste. Har store forventninger så lenge som jeg har spart på den! Dessuten prøver jeg å tvinge meg gjennom Iliaden, som egentlig blir litt for blodig for min smak.

fivreld sa...

Jeg leser "Easter Parade" av Richard Yated og drømmer meg bort til sekstitallets New York. Dette er første bok jeg leser av ham, men bare femti sider inn i boka er jeg allerede sikker på at jeg vil kaste meg over resten av forfatter skapet. For et språk! Sparsomt, nesten gjennomsiktig, og fylt av fantastiske observasjoner hele veien fulgt av en deilig mørk humor. Anbefales!

Populære innlegg