torsdag, januar 27, 2011

Thelonious og Nica


Tidligere i vinter sendte NRK en dokumentar om forholdet mellom den styrtrike europeiske baronessen Anna Panonnica Rothschild og jazzmusikeren Thelonious Monk. Hvis dere gikk glipp av denne, har dere sjansen til å se den i dag - for i morgen forsvinner den fra nett-tv. Det er en svært interessant film laget av Rothschilds grandniese, som undersøker hvordan grandtanten kunne forlate mann og barn for å bli en mesén i jazzens New York - og kanskje også Thelonious Monks kjæreste. Det sier litt om at man ikke nødvendigvis behøver å ha tilhørighet til det man er født inn i.

Grandniesen Hannah Rothschild definerer glamour:

"Real glamour, I reckon, isn't about Bentleys or fur coats or silver dishes - it's about being able to walk down 52nd street, and hear in one night so many great musicians play tunes - dedicated to you."


Her er linken til programmet - og husk, det forsvinner i morgen, den 28.januar.

6 kommentarer:

Siri sa...

Dette er den fineste bloggen jeg har snublet over på lenge lenge. Har savnet en sånn type blogg i bloggbiblioteket mitt. Absolutt nydelig. Jeg er herved fast leser! Hilsen Siri

Glamourbibliotekaren sa...

Tusen takk, så hyggelig! Velkommen hit!

Anonym sa...

Helt tilfeldig snublet jeg over en reprise av denne filmen i jula. En liten perle: både interessant og vakker.

Synøve sa...

Å nei og nei, denne filmen fikk jeg veldig lyst til å se. Men idag er det jo den 29.......what to do? Er det mulig å få tak i den noe sted tro?


Hilsen Synøve

Glamourbibliotekaren sa...

Slikejenter: Ja, den er veldig fin. Håper de sender den igjen.

Synøve: Vet ikke helt, inntil videre kan du se trailer og lese litt mer på HBO sine sider.

arne sa...

Veldig fin film, særlig for jeg nettopp har lest Monks biografi (kom i fjor). Tusen takk for tipset!

Populære innlegg