torsdag, juni 16, 2011

My precioussssss....


Med feriepengene kom en flunkende splitter ny platespiller endelig i hus. Hvis noen så en person på trikken i ettermidag med glassaktige øyne, bredt fårete glis og en diger hvit eske på fanget, var det nok meg - i lykkerus over innkjøpet. Den gamle spilleren har hanglet ei stund, så det var på høy tid å skaffe en ny. Det aller beste var det glade ansiktet til min mann da han kom hjem og fikk se den ferdigmontert og snurrende mens
bassen på "Come Together" strømmet ut av høyttalerne - han ante ingenting om mine innkjøpsplaner.





Jeg fikk min første platespiller da jeg var 12, og har slitt ut to stykker etter den tid. Jeg har heldigvis aldri vært uten. Den forrige var i full gang senest sist helg.



Første plate ut er Abbey Road. Det må være såpass!

Nei dere, jeg sier det igjen - har dere ikke platespiller, men er glad i musikk, kjøp for guds skyld en spiller!! Det er så mye morsomt å få tak i på vinyl som ikke finnes på cd. Og digitale filer kan aldri erstatte et ekte album med cover og innerpose og det hele. Alle barn bør få se hvor musikken kommer fra, så dere som har unger: Gå på loppis og kjøp barneplater, lær barna deres å bruke platespilleren og de har mange lykkelige timer i vente. Les denne nydelige historien for inspirasjon.

Det finnes mange modeller å få tak i, i flere prisklasser. Billigere enn man skulle tro, faktisk. Og i følge min kollega selges det nå mer vinyl nå enn på lenge - det er flere band som har sluttet å gi ut musikk på CD; de gir ut plater som digitale filer - og på vinyl.

"She came in through the bathroom window..."

14 kommentarer:

Ine sa...

Gratulerer med ny platespiller!

Vår gamle, nydelige Tandberg skranter veldig om dagen - den har faktisk slutta å lage lyd. Veldig tomt uten en platespiller som virker, altså. Vi vurderer om vi skal levere inn til en Tandberg-doktor, eller kjøpe ny. Vil helst beholde den gamle. Den er jo så fin.

Synne sa...

Oooh, gratulerer! Det er så tilfredsstillende å skaffe seg slike litt viktige ting som man har tenkt på lenge!
Jeg fikk min første vinyl for bare en drøy uke siden, og foreløpig låner jeg spilleren til kjæresten min (som ga meg platen med det i tankene), men når jeg flytter for meg selv, skal jeg skaffe meg min egen. Og vende meg til den grusomme lyden de lager når platen er slutt...

w sa...

^^Lyden de lager når platen er slutt er en av de fineste lydene jeg vet.

Gratulerer med ny spiller!

My baby:
http://i51.tinypic.com/1o7o1u.jpg

Ikke så ny og fancy men med sjarm så det holder.

Anonym sa...

Jeg er helt enig! Har faktisk fått et helt annet forhold til det å lytte på musikk etter at vi kjøpte platespiller. Og nylig fikk jeg hele pappas gamle vinylsamling fra 60- og 70-tallet. Beatles, Led Zeppelin, Simon and Garfunkel, Cream osv osv. Lykke!! Dessuten kan man jo finne vinylplater i bruktbutikker for en utrolig liten penge :)

Glamourbibliotekaren sa...

Ine: Takk! Jeg forstår dilemmaet! Det kan jo være verdt å reparere den gamle. Jeg vet om en som selger stifter til alle slags gamle spillere, om dere trenger det.

Synne: Takk! Ja, skaff deg din egen, man må ha herredømme over musikken sin :)

W: Takk! Nei, fancy behøver de virkelig ikke være. Det er andre ting som er viktigere - som at de går jevnt og gir god lyd! :) Mine spillere forblir på den innerste rilla, ingen automatisk stans her, så det er alltid en utfordring å høre på slutten av Sgt. Pepper om man er lat og ikke orker å gå opp og slå av, haha.

Anonym: Nettopp!! åååh, å arve platesamlinger er noe av det aller aller beste som finnes!!

glamouringeniøren sa...

Gratulerer!

Det står på min plan også, knitrelyden må man ha :)

Britt Åse sa...

Gratulerer!! Det er noe HELT annet å ta en lp-plate ut av coveret, holde den mellom fingertuppene, legge den på tallerkenen og lande stiften forsiktig på rillene - enn å trykke på en liten knapp og sette i gang ei fil.
Jeg skal spille en lp på vår aldersstegne men veldig,veldig bra Technics (usikker på stavemåten her) i dag, og tenke på deg :D

Glamourbibliotekaren sa...

Glamouringeniøren: Bra! Kjøp kjøp! De er jo ikke dyre.

Britt Åse: Ja, jeg har egentlig alltid foretrukket vinyl. Jeg tror ikke jeg hadde klart meg lenge uten platespiller altså. Heldigvis har jeg aldri behøvd å være uten :)

Ellmine sa...

Hei du! Jeg har akkurat fått meg en nec lp-spiller og det er himmel. Har noen brukte lp-er som jeg har fått, skulle gjerne hatt flere.

Veit du om et eller flere steder i oslo hvor man kan kjøpe (billige)lp-er både gammelt, brukt og nytt??

Glamourbibliotekaren sa...

Mange steder! Ringstrøms antikvariat på hjørnet av Ullevålsveien og Wesselsgate er min favoritt, og ellers finner du mye på Råkk&Rålls i Akersgata (mellom Grensen og Karl Johan). I Birkelunden på søndager er det alltid noen som selger bruktplater. Her er en oversikt med noen spesialbutikker også.

Anonym sa...

Super blogg du har:) Hvilken type platespiller har du? Je har lyst til å kjøpe til mannen, men har ikke så god greie på det:) Vil ikke kjøpe en kjempedyr en, skal jo ha råd til LP-er også.

Hilsen J

Glamourbibliotekaren sa...

Hei og takk! Jeg har Hifiklubbens Argon TT-1 V2, den koster ca 2300 kroner.

Anonym sa...

Det var jo ingen gal pris! Hva slags utstyr trenger man i tillegg til selve spilleren? Kanskje et dumt spørsmål, men har jo aldri hatt platespilller før:)

Glamourbibliotekaren sa...

Du må helst ha en forsterker med fonoinngang. Har du ikke det, kan du kjøpe en forforsterker for platespiller som du kan koble f.eks. til cd-inngangen på forsterkeren. Det koster ikke nødvendigvis så mye - 299 på Ljudia, f.eks. Også må du ha høyttalere :) (Mange kjøper forøvrig platespillere som digitaliserer LPene mens man spiller de av, sånn at man kan f.eks. importere lyden til iPod eller mac/pc. For meg er dette nokså uinteressant, jeg vil spille LPene som de er, på en ordentlig platespiller. Det er mulig digitalisering er mer aktuelt for de som vil kvitte seg med den fysiske samlingen sin, men jeg gjør jo i grunnen det motsatte - jeg kjøper mer og mer!)

Populære innlegg