tirsdag, januar 31, 2012

Fjorten dager før frostnettene / Sigurd Hoel. - Oslo: Den norske bokklubben, 1973. - 223 s.


Dr. Holmen er en velstående mann med legepraksis ved St. Olavs plass, en livsnyter med aksjer og pene dresser, og med en kone og to barn som for øyeblikket ferierer i sommerhuset på Hankø. Selv tilbringer han august inne i Oslo, men da han feirer sin førtiårsdag med en bedre middag for seg selv på Continentalverandaen, havner han plutselig midt oppi en voldsom selvransakelse. Den medfører at han forelsker seg i en tidligere pasient, tar to uker fri fra jobb og sitt normale liv, og gjennomgår en slags førtiårskrise hvor han ser tilbake på en pietistisk barndom full av angst og en studietid hvor han åpenbart foretok en klassereise (fra bygdegutt til lege i hovedstaden), og setter spørsmålstegn ved sitt ekteskap. Et sitat han stadig tenker på er "Glemt angst for glemte forgåelser ligger som skygger over vårt liv". Hendelser fra fortiden bobler fram, og særlig er det en ung kvinne fra studiedagene som stadig dukker opp i hodet hans. Det blir et ganske dramatisk oppgjør med hans frue mot slutten, men det hadde nok ligget i kortene en god stund. 


Alvoret til tross - det er fint med bøker som beskriver Oslo-sensommer. Dette er på midten av tredvetallet, og badegjestene står i kø ved bussen til Ingierstrand. 

(Digresjon: Mye frustrasjon hadde vært unngått om Dr. Holmen hadde hatt mobiltelefon)

7 kommentarer:

Stine Arkeologine sa...

Høres fin ut til leseplanene for neste sommer! :-)

Synne sa...

Høres interessant ut! Stilig forside!

emma sa...

Jeg skrev særemne om Sigurd Hoel! Det føles så lenge siden at jeg nesten hadde glemt det. Jeg mener å huske at et gjennomgangstema var at det å svikte en ung kjærlighet var å svikte seg selv og påvirket hovedpersonene resten av livet. Dengang likte jeg best Møte ved milepælen, og Syndere i sommersol (og bare tanken på den boka er nok til at jeg lukter saltvann og hører måkeskrik...)
Fjorten dager før frostnettene leste jeg faktisk ikke da, men jeg fant den på Fretex for en stund siden og nå tror jeg jammen den rykket litt lenger fram i lesekøen.

Anaruh sa...

Kan ikke annet enn å flire av det med liten skrift! Hvordan hadde Historien vært dersom mobilen alltid hadde fantes? (funnes? funntes?)

Glamourbibliotekaren sa...

Stine A: Absolutt en sommerbok! Eller en bok til den mørkeste vinteren, for å huske at det kommer en sommer :)

Synne: Klassisk bokklubb-bok fra 60- og 70-tallet!

Emma: I denne boka var det også ting fra barndom/ungdom som preger personen resten av livet. Han var nok ganske opptatt av psykoanalyse og den slags.

Anaruh: Hehe, nei si det. Han ventet på telefon, måtte legge igjen en lapp med sin nye adresse på jobben til venninnen fordi hun ikke var hjemme, lette byen rundt etter folk, tok toget til Geilo fordi han visste at den han ville ha tak i var der et eller annet sted.. mye, mye tid gikk med til kommunikasjonsproblemer. Uten at det ble noen farse av den grunn altså.

Anonym sa...

God lesetips. Må nok ta igjen denne boka med det første, for det er lenge siden sist. Sigurd Hoel er etter min mening en av Norges beste forfattere gjennom tidene! Anbefaler også En dag i oktober.

marianne sa...

lenge siden jeg leste Sigurd Hoel, merker jeg. Senest i dag satt en kollega og jeg og diskuterte om det var nødvendig å lese ham med vg3- klassene våre i år. Vi kom vel frem til at det strengt tatt ikke var nødvendig *hark*. Fikk likevel lyst til å lese denne selv.

Populære innlegg