mandag, januar 16, 2012

Teselskap

Som sagt er det veldig koselig å invitere hjem gode venninner en søndags formiddag i januar, den lange måneden hvor man egentlig bare venter på februar og lysere dager. Dette er en årlig tradisjon, og bortsett for pent porselen og servietter med blomster på, er det ingenting som minner om bridgeklubben i filmen "The Help", bare så det er sagt.


Pent porselen. Dette er kjøpt billige på en bruktbutikk, har skår her og der, men jeg synes de er så fine.


Marengs. Jeg har elsket marengs hele livet. Og når man tjener egne penger og er voksen, kan man gå for franske Pascal-makroner istedet for kjedelige marengs på Rimi som smaker papp. Det er ganske fint. 


Polkagriser fra Flickorna Kanold i Göteborg.


Men crème brûléen har jeg laget selv! Og rømmekaka, som dere har fått oppskrift på tidligere. Samt muffinsene, men de var halvfabrikata. Jeg lagde dog en hvit sjokoladeglasur fra scratch som slo an, selv om den rant utover og ble ganske klissete. (Men heller det enn kvalm og tjukk amerikansk smørkrem - jeg er ikke, og har aldri vært, glad i cupcakes. Dette gjelder også de fra Magnolia Bakery. Not gonna happen.)


Dagens tevalg: Rabarbrate fra Rörstrand-museet (i Mon Ami-mønstret pakke), White Glory-te (hvit te med fersken) fra KaDeWe i Berlin, hvit te med ananas fra Perchs Thehandel i København, og Cool Mint fra Tante T (også i København). 


13 kommentarer:

Synne sa...

Dette ser riktig fint og godt ut, alt sammen!

Bjørg sa...

Nå har jeg lest innleggene dine for 2005. Morsomt. Du viser oss et bilde av katten Balder,- er den blandt oss fremdeles?

sunnanvind sa...

Hej
Vill bara tacka dig för en inspirerande och fin blogg!

Glamourbibliotekaren sa...

Synne: Det var veldig hyggelig også, som vanlig!

Bjørg: Balder er dessverre på de evige jaktmarker. Han er dypt savnet!

Sunnanvind: Så hyggelig, takk for det!

Anonym sa...

Så kjempekoselig det ser ut!!

Glamourgrammatikeren sa...

Zkavize - jeg prøvde å finne oppskriften til rømmekaken, men fant ikke noe som heter 'mat' eller 'oppskrifter' under emneoversikten. Men jeg mener å huske at du har lagt den ut tidligere - kunne du gitt meg en peker?

Glamourbibliotekaren sa...

Har ikke matkategori fordi jeg nesten aldri legger ut oppskrifter, men søk på rømmekake i søkefeltet øverst til venstre i bloggen! Da finner du den i et innlegg hvis du scroller litt ned blant treffene.

Cecilia sa...

Kjære Glamourbibliotekar!
Hvor får man kjøpt te i sånn pose med Rørstrands Mon Ami-motiv? Mååå bare ha det, mønsteret betyr noe helt spesielt i familien min. Noen butikk i Oslo, eller på nett?

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg tror vi kjøpte den på Rörstrand-outleten på Nordbysenteret rett over grensa!

Cecilia sa...

Ok så bra da bor jeg i helt riktig retning :-) Takker! Neste Harrytur here I come ...

Glamourgrammatikeren sa...

Takker!

Torunn sa...

Flott servise det med blomster! Jeg har det samme selv, det er arvet men jeg vet ikke noe mer om det. Det artigste er at jeg fant det samme på lærerværelset til Marienlyst skole i helga! De hadde flere kaffekanner og sukkerskåler!

Torunn sa...

Flott servise det med blomster! Jeg har det samme selv, det er arvet men jeg vet ikke noe mer om det. Det artigste er at jeg fant det samme på lærerværelset til Marienlyst skole i helga! De hadde flere kaffekanner og sukkerskåler!

Populære innlegg