tirsdag, mai 22, 2012

Glamourspørsmål fra leser: Amsterdam



Hei! For en fantastisk blogg! 
Jeg har et glamourspørsmål som det hadde vært kjempefint om du ville ta med i bloggen: Vi er 3 jenter på 26 som skal en langhelg til Amsterdam i juli. Vi blir veldig takknemlige for tips om kultur, mat, museer, små rariteter, markeder/loppiser, shopping og generelt kos i Amsterdam:) 
Vennlig hilsen turentusiastene:) 

Hei og takk for glamourspørsmål! Nå er det faktisk ti år siden jeg var der, så jeg har glemt det meste! Vi hadde et lignende glamourspørsmål her i bloggen for fem år siden og da kom det inn mange tips. Mine finner du også der. Nå har det jo kommet til mange mange nye daglige lesere siden den gang, så det er garantert noen som har oppdaterte tips til dere. Fyr løs, kjære lesere!

12 kommentarer:

Kristin sa...

Jeg var i Amsterdam i sommer, og kan noe overraskende anbefale veskemuseet (Museum og bags and purses). Jeg husker ikke hvor det ligger, men det er inkludert i IAmsterdam-kortet, og finnes på kart. Det var en uventet oase i bakgården, med flott kafe med storblomstret magnoliatapet. Hvis man da liker fine hus med noe gammelt og noe nytt. Og vesker og veskehistorie selvsagt. Men til og med min far, som er mindre interessert i vesker kan man si, syntes det var veldig fint!

Ellers var bokmarkedet i Spui veldig trivelig!

Håper du får en fin tur, det er i alle fall en by jeg kommer til å reise tilbake til!

Anonym sa...

God mat:
http://www.restaurantdekas.nl/

Spennende lokaler i et gammelt drivhus, og så dyrker de det meste av grønnsaker og urter selv. Og ikke minst så er maten god!

Ikke helt i gangavstand fra bykjernen, men det er en buss som stopper rett ved, så ganske så lett tilgjengelig likevel.

Anonym sa...

Og husk å kjøpe billetter på nettet på forhånd om dere har tenkt dere til Anne Franks hus eller Van Gogh Musuem. Da kan dere spare dere for en mye køståing.

Anna sa...

I Jordaan distriktet er det mange fine second hand butikker, og loppemarked på Noordermarkt.

Margit sa...

Byens beste utsikt frå kaféterrassen i toppetasjen på biblioteket. Nydelege kaker og delikate smårettar til rimeleg bris. Og biblioteket er i seg sjølv ein attraksjon.
http://www.oba.nl/index.cfm?vid=BC638BCA-3FFA-497D-9CA1C74A819C832A

Anonym sa...

Akkurat vært i Amsterdam for 4. gang.Flott by.Kartika (indonesisk restaurant),Pannenkoekhuise Upstairs Arno Jakobs, kanaltur er et must!Grand Hotel Amrâth - der likte jeg meg.Spaavdeling/fri minibar - ikke inkl.frokost, men to alternative frokoster - den billigeste holder i massevis. Enjoy! .mette

Tone sa...

Tusen takk for masse bra tips!:) Vi gleder oss enormt til å dra på alle disse tingene!

Anonym sa...

Hei. Prøv denne restauranten:
http://www.moeders.com. Veldig artig konsept. Vi var en stor gruppe og fikk god service og mat til veldig hyggelig pris. Vi var der i februar 2011. Anbefaler å bestille bord fordi det var populært sted. God tur. Hilsen Mette

Lovise sa...

Jeg anbefaler Laura Dols i Wolvenstraat 7. Det er en av de beste bruktbutikkene jeg noen gang har sett. Selskapskjoler fra hele forrige århundre - to utsalg på hver sin side av gata. Flosshatter, frakker/kåper, ballkjoler, plisse-skjørt...alt mulig og et fantastisk utvalg i de penere kjolene. Mmm.Nå fikk jeg lyst å reise sjøl.

Anonym sa...

Jeg vet at bloggdronninga Elsa Billgren har en eller flere Amsterdam-guider. Jeg tror de har stått på trykk i svenske Elle, men lurer på om de også er å oppdrive på nett. Jeg mener jeg har sett noe, og at det var ganske nytt.

Anonym sa...

Anbefaler å innta frokost eller lunsj på en av de fantastiske La Place-kafèene! Finnes på toppen av Openbaare bibliothek + i Kalverstraat (+ mange andre steder i Nederland)

Julia sa...

Da foreldrene mine ikke bor så altfor langt unna (Düsseldorf), har vi iblant dratt dit på dagstur, ofte med besøk fra Norge. Igår kjørte vi dit igjen, ti år etter forrige gang, fordi vi hadde lyst til å dra på Rijksmuseum. Der hadde nemlig ingen av oss vært. Takket være helt suverene Park and Ride-ordninger i Amsterdam var det en rimelig stressfri opplevelse, og billig var det også. Vi betalte 1 Euro for å stå parkert hele dagen, og kunne kjøre rett ut på motorveien. Kjempetips til alle som drar innom med bilen!

Vi hadde egentlig også tenkt oss innom kaféen til Veskemuseet, eller takterassen til Centraale OBA, men valgte heller å kjøpe fritjes og spise ved en kanal. Ellers - sentrum-sentrum (fra Dam og østover) var like fælt og overfylt som det alltid er, enda jeg synes at det var flere glorete, trashy hasj-suvenirer før. Museumsplein med tilhørende museer er absolutt noe man bør bruke mye tid på, og selv i tjukkeste sentrum er det fine, folketomme parallelgater med fine fassader, grachter, brostein og krokete hus. Så har man god tid, gode sko og notert de fine rådene som er blitt nevnt, er jeg sikker på at man får en fin opplevelse som har veldig lite til felles med koffishop-klisjeet.

Populære innlegg