søndag, januar 20, 2013

Glamourspørsmål fra leser: Vaniljeduftende parfymer



Hei!
 
Takk for den fine bloggen, jeg leser med stor glede, ofte og nå i flere år allerede!
I det siste har jeg savnet en vaniljeduftende parfyme, det ville vært så skjønt nå om vinteren. En enkel vaniljeduft som kunne minne litt om en vanilje-bodylotion (en bitteliten flaske fra Body shop, eller kanskje fra l'Occitane) jeg hadde som tenåring, det hadde vært noe. Skjønt kanskje ikke med et så sterkt preg av vaniljesukker som den hadde, jeg er tross alt tyve år eldre nå.
Men hvilke dufter skal jeg prøve for å finne en som passer for meg?
 
Vennlig hilsen Ingerid


Hei!
Jeg hadde også Body Shops vaniljeduft som tenåring, og det er ikke den samme som den de har hatt de siste årene. Jeg savner den! Body Shop har en nå i serien "Scents of the world" som er ganske fin, "Madagascan vanilla flower" tror jeg den heter. (Vet ikke om du husker "Vanilla fields", men den er å få tak i fremdeles - eBay vil nok være et sted å begynne, tenker jeg.)

Men om man skal gå litt mer sofistikert til verks, har man flere muligheter her i landet. Hos Parfumerie i Vibesgate fører de Annick Goutal, som har en vaniljeparfyme ved navn Vanille Exquise. De har også Atelier Cologne, hvis vaniljeduft heter Vanille Insensée. En mer intens variant er L'Artisan sin Vanille Absolument, som de har på Heaven Scent inne på Eger. Når du først er der, kan du jo sniffe på Diptyques Eau Duelle, som jeg personlig er glad i. 

Heaven Scent har også Comptoir sud Pacifique, som har veldig søte varianter av vanilje. Min favoritt er Vanille Abricot.  

Lykke til i jakten på den perfekte vaniljeduft!

mvh
Glamourbibliotekaren. 

7 kommentarer:

Kristina sa...

DKNY Pure - Drop of Vanilla <3

Cecilia sa...

Un bois vanille fra Serge Lutens, mmmm ...

Glamourbibliotekaren sa...

Hmm, jeg synes faktisk den fra Lutens blir for foody, så jeg sier meg ikke helt enig der :)

Ingerid sa...

Så mange gode tips! Her er mye å prøve og sikkert minst en å falle for. Mmmm, jeg gleder meg. Tusen takk, Glamourbibliotekar!

Ina sa...

Min favoritt er Kiehl's Vanilla og Cedarwood, litt mer kompleks og krydret, og ikke så søt og foody som mange andre vanlijeparfymer.

http://www.fragrantica.com/perfume/Kiehl-s/Aromatic-Blends-Vanilla-Cedarwood-15522.html

Britt Åse sa...

Parfymer oppfører seg ulikt fra person til person, og jeg smiler når jeg ser Un bois vanille omtalt som ''foody''. På meg blir den tørr, treaktig og spennende. Artig!

Men et forslag: hva med Yves Rochers Vanille noire? Det er, etter min smak i alle fall, en deilig comfortvanilje uten for mye sødme og kliss. Likevel varm, og ikke veldig tørr.

Glamourbibliotekaren sa...

En gang jeg prøvde Un bois vanille i Paris orka jeg nesten ikke spise mer den dagen - jeg kjente meg helt bilsyk og følte at jeg hadde spist den, ikke sprayet på håndleddet :) Så jeg mener foody på den måten, ikke på vaniljesukker-måten.

Populære innlegg