torsdag, januar 17, 2013

Mansfield Park / Jane Austen. - Oslo : Aschehoug, 2000. - 447 s.


Aaaah. Jane Austen. For et persongalleri! Mansfield Park er en slags Askepott-historie der fattige Fanny Price får vokse opp på godset hos tante og onkel og hennes snobbete kusiner (samt et par snille fettere), og hvor hun aldri helt blir en del av familien - men må bo på et litt kaldt loft og hjelpe til i huset. Fanny er veloppdragen, et dydsmønster, mens kusinene og vennene som etterhvert dukker opp, er egoistiske og forfengelige. Tanten på nabogården er en helt klassisk Austen-karakter - en selvutnevnt martyr som hele tiden "ofrer seg", men hver eneste gang er det fordi hun drar fordel av noe - og hun er grådigst av alle. Både satiren og moralen er sterkt til stede, Fanny er selve symbolet på god moral, men romanen legger veldig vekt på at man bør gifte seg av kjærlighet og respekt - ikke for å klatre oppover, ikke for penger eller status. Fanny nekter å gifte seg med en sjarmør/sjarlatan som er på frierføtter, selv om alle omkring henne mener at det unektelig er et godt parti, nesten for godt for henne. Hun er nemlig hemmelig forelsket i sin beste venn, som selvfølgelig er blindet av kjærlighet til ei falsk berte som på ingen måte fortjener han. Åh, hvem kan ikke sette seg inn i denne situasjonen? Vi har alle vært der.  

Jeg liker som sagt hvordan Jane Austen alltid klarer å gjøre narr av de selvhøytidelige menneskene i sine romaner - tanten Mrs. Norris her, Mr. Collins i "Pride and Prejudice", Mr. og Mrs. Elton i "Emma". Det er stor humor og det står mye mellom linjene. 




3 kommentarer:

Unknown sa...

Takk for tipset! Jeg har hatt den stående i bokhylla mi lenge, men nå skal jeg jammen meg lese den også.

God aften! :)

Anonym sa...

Jane Austen er favoritt. Leser henne gjerne på engelsk. Hun har også noen herlige sitater - som selvfølgelig må ses i tidssammenheng. Dette er tidløst: "Angry people are not always wise". .mette

Regnboge sa...

Hihi, eg las dei fyrste 70 sidene av den i går. Ettersom filmen Mansfield Park traff meg rett i hjartet fann eg ut at det var på tide å lese boka. So langt trur eg det er mi favoritthistorie frå Jane Austen, med Pride and Prejudice på ein veldig nær andreplass.

Populære innlegg