mandag, januar 14, 2013

Radiovaner




Jeg er glad i å høre på radio, og det vet jeg mange av dere er også! Det hadde vært morsomt å høre hva slags radiovaner dere har. 

På hverdagsformiddager får jeg dessverre ikke hørt noe særlig på radio i og med at jeg jobber (og jobben består i å lytte til musikk) - prøver dog å få med meg Spillerom i P2 kl 13 - men i helgene hører jeg mye på radio. Og på kveldene. Jeg har hørt veldig mye på NRK Klassisk helt siden de startet på midten av 90-tallet, ikke minst er den fin som vekkerklokke! Men etter at de gjorde den om til jukebox-kanal uten annonsører, har det blitt noe mindre lytting til den. Det handler nok om at jeg foretrekker at musikk blir satt inn i en sammenheng, at den blir presentert og at man får inntrykk av at den er plukket ut med hensikt - at det er et bevisst menneske som står bak sammensetningen (hvilket også er årsaken til at jeg ikke hører så mye på radiokanaler der låtutvalget er fullformatert og satt sammen av en maskin). Men jeg er innom både Klassisk- og Jazz-kanalene relativt ofte allikevel - som sagt er de ypperlige å våkne til. 

På hverdager prøver jeg å få med meg kulturettermiddagen i P2, nyheter (Dagsnytt 18 o.l.), Bok i P2 og de andre kunst- og musikksendingene om kvelden - særlig om det er konserter. I NRK Gull hører jeg Swing&Sweet (Knut Borge og Leif "Smokerings" Andersson) på mandager, Kari Slaatsveens Englefjes på tirsdager, ymse musikkprogrammer på onsdager og gamle radioteater-oppsetninger på fredager. Onsdagskveldene prøver jeg å få med meg Kveldsmat i P1 (Kari der også), et program hvis musikk skiller seg ut fra den vanlige P1-musikken (de har egen musikkprodusent). Lydverket i P3 hører jeg på i blant også. 

I helgene veksler jeg hyppig mellom P2 og Gull. Lørdager i P2 er det Ring Inn Musikken hvor lytterne får ønske seg musikk, deretter Radiodokumentaren, Verden på lørdag, Ukeslutt osv, og ikke minst operasendingen om kvelden. Ofte er det direkteoverføring fra Metropolitan i New York, med verdensstjerner i hovedrollene. På Gull er det musikkprogrammer med mye nostalgisk fin musikk på lørdager. På søndagene er det Morgenkonserten og Radioteater i P2, musikk om kvelden + Jazzklubben like før sengetid. I Gull er det repriser fra alt som er sendt hele uka. Englefjes kl 17 for eksempel - kjempefint på en søndags ettermiddag. Jeg var veldig lei meg da programmet ble nedlagt for to år siden, for det var en viktig del av min lørdagstradisjon - men nå kan jeg høre det i Gull, så det er blitt tirsdags/søndagstradisjon istedet. 


Jeg har ganske liten tålmodighet hvis en radiokanal spiller musikk jeg ikke liker. Jeg skrur fort av eller bytter kanal. (Sist jeg lå i tannlegestolen og radioen spilte Amy Diamonds "What's in it for me" økte stresset betraktelig - jeg kunne ikke foreta meg noe.) At det må komme en eller annen låt som avbrekk med bare minutters mellomrom er jeg heller ikke nødvendigvis enig i - det kan fort ta fokus vekk fra saken eller intervjuet man var midt oppi. 

Jeg hører så å si aldri på kommersielle kanaler - både fordi jeg avskyr radioreklame, og fordi jeg ikke er spesielt glad i programlederpar som smalltalker om ingenting. 

Ingen av mine DAB-radioer har internettradio, dessverre, men det er absolutt noe jeg har tenkt å skaffe meg. Utvalget av gode radiokanaler er enormt der ute! Ikke minst i Sverige - Sveriges Radio hører jeg på på nettradio innimellom. 


Nå vil jeg gjerne høre hva dere liker å høre på radio! Kanskje vi kan plukke opp noen tips fra hverandre, alle sammen?

29 kommentarer:

Siri sa...

Jeg laster ned musikkprogrammet Amadeus som podcast fra dansk radio alle hverdager. Det presenterer nye, klassiske innspillinger og har en studiovert.
http://www.dr.dk/P2/Amadeus/

Laster ned en haug andre podcasts også. Kan spesielt anbefale Arts & Ideas fra BBC Radio 3.

Hermia Says sa...

Sveriges Radio lyssnar jag på. På bussen på morgonen på den klassiska musiken i P2 och så likadant på vägen hem. Däremellan lyssnar jag ibland på jobbet på deras webbsändning (deras rikssändning har då nyheter på olika språk). Hemma lyssnar jag antingen på P1 (nyheter, samhällsprogram men helt utan musik) eller så fortsätter jag med P2. Varje lördagsmorgon kl.10 lyssnar jag på P1:s program Spanarna sedan många år. Fint sätt att starta helgen på! Undviker också helst reklamkanalerna och lyssnar de senaste åren överhuvudtaget lite på det nyaste (lite för lite kan jag ibland tänka). Hade en betydligt poppigare period för ett 15 (20??)-tal år sen när Blur o de andra britpoparna var igång..

Glamourbibliotekaren sa...

Siri: Ja! Takk for påminnelsen, Amadeus har jeg hørt et par ganger og likt! Må huske å høre på det igjen. Så bra at man kan høre podcasts med musikk i! Det kan man jo ikke her lenger.

Hermia: Det er mye bra på Sveriges Radio! Svensk P1 og norsk P1 er forresten ganske forskjellig, tror jeg. Jeg burde høre mer på svensk radio, helt klart.

Hermia Says sa...

Kom på ett till program - i P2... CD-revyn med 3-4 personer som recenserar och poängsätter skivor. Roligt och kunnigt! Lördagar tror jag.
Och jag får nog lyssna in NRK :)

Olstad sa...

Mener og ha hørt at det fra helt nylig er endret slik at podkastene på Nrk nå også har musikk.

Jeg fikk Dab radio til jul. Ønsket meg lenge jeg hører utrolig mye radio. Jeg er også sportsglad men orker ikke sitte pal og se tv. Så jeg hører en del Nrk Sport, jeg hører Radiodokumentaren, Radioresepsjonen (når det gikk), Krimtimen, Konsertene på P2 lørdaskveld og ellers programmer med klassisk musikk. Veldig enig vedrørende NRK Klassisk, jeg liker også at musikken er i en kontekst. Nrk gull hører jeg en del på og Herremagasinet på tirsdager. Det jeg synes er artig med Radio er at når man prater med Radio entusiaster så hører man på forskjellige ting mens tv ser alle det samme.

Anonym sa...

Nrk P1, reiseradioen er et løft i somemrferien, og før og etter med hodetelefon på jobb - MÅ høre introen i alle fall. Hører også på programmet Kveldsmamt noen ukekvelder. Helgeland, tidlig ettermiddag på lørdag, og ofte popquiz før det. Søndagsmorgener s hører jeg på sangtimen med Nils Abrehamsen... nostalgisk og hyggelig. Hører også på morgensendigene på P2 før kl 8 om morgenen. Komersielle kanaler kan ha fin musikk, men jeg orker ikke Joker og Toyotareklamer..på repeat hele tiden, så det tar fort slutt. Er veldig glad i stemmen til Kari Slåttsveen, den bortleder alt stress i hodet mitt:) Mvh Astrid

Glamourlektoren sa...

Jeg definerer meg selv som en radiolytter, mest fordi jeg egentlig VIL være det, men sjelden finner roen til det. Blir mest når jeg kjører bil til jobb, for jeg liker best å høre på radio alene, sær som jeg er. Liker ikke avbrytelser som gjør at jeg ikke får med meg poenger. Til jobb hører jeg på pludderet til Erik Engen og Hilde Nilsson på på lokalsendingen for på P1 - tro det den som vil :) Jeg liker følelsen de gir av at vi er mange der ute med et krevende felles prosjekt - å ta oss til jobben på all slags føre - det gir en god Oslo-feeling selv om det er ganske tanketomt. Det er så trygt og hverdagslig! Så liker jeg også de morgener jeg er sent ute å høre på morgenandakten, hvis det er noen jeg liker stemmen og attityden til som snakker, ellers skrur jeg fort av. Jeg liker også vignetten til Nitimen og hele Reiseradioen om sommeren, og alt som minner meg om det gamle, trygge NRK - som "20 spørsmål". Når damestemmen sier ordet de skal gjette seg fram til - o lykke :-) Elsket Kari Slåttsveens Englefjes da det gikk. Liker også sangprogrammer - jo særere, jo bedre - som Salmetimen, til mine barns fortvilelse når vi noen ganger kjører bil hjem fra bestemor og jeg insisterer på at de skal høre på noe sammen i stedet for at alle sitter der med proppene i ørene med sitt skreddersydde opplegg. Vet ikke hvor pedagogisk det er, akkurat, men jeg liker tanken på at de unge en gang i blant skal høre på ting de ikke synes så mye om der og da - slik jeg selv vokste opp med én kanal og ble eksponert for mye rart uten at jeg var i målgruppa. Tror det bygger karakter, og kanskje karakterer ;-)

Anonym sa...

Heisann! Jeg er NRK P1 lytter hele dagen faktisk, fra jeg våkner til jeg kommer på jobb kl 08 og går hjem 1545 står den på P1. Jeg liker popmusikk og jeg liker lokale nyheter. Hva jeg liker med P1 er jo selvfølgelig Nitimen og Lønsj. Men, egentlig kan jeg styre meg for Espen Thoresen, jeg syns han ødelegger Nitimen litt noen ganger, det er ikke helt det forumet han burde vært sluppet løs i synes jeg. Hjemme går det mye i tv da hehe, jeg koser meg skikkelig med det. Men på kveldene når jeg sitter foran pc så liker jeg å ha på Spotify og høre på andres spillelister, for eks som dine. Jeg er easy listener for å si det sånn: )
Jeg orker heller ikke radioreklame og tror vel ikke jeg har hørt på P4 (et eneste stort gjesp synes jeg) på flere år, Radio Norge er vel samma ulla? right?

Hvis det er lørdagsradio på meg så er det P1 igjen og PopQuizz :)

Hilsen Mette

Synne sa...

Jeg ELSKER radio, men jeg HATER kommersiell radio, haha. Er glad i Kveldsmat, så klart! Har en venninne som har hørt hveeeer eneste sending siden de begynte, så hun er liksom blitt en bekjent av Kari! Jeg er jo uansett litt svak for alle som har vært innom min kjære Radio Nova, som jeg savner så sårt her i Paris. Her hører jeg langt mindre på radio enn vanlig, men jeg pleier å høre på franske nyheter for å plukke opp nye ord!

Lise B sa...

Jeg hører mest på radio på lørdagene, da er det Verden på løredag og Hallo i uken og Studio Sokrates ikke minst. Og ellers har jeg en mann som kommer hjem med utstrakt pekefinger, for å slå på radioen når han kommer hjem, men det er noe annet

Juristen sa...

Kjære vertinne!

Av ulike årsaker er det en stund siden jeg har lest bloggen din, og jeg hadde nesten glemt hvor fin den er. Velskrevet, fri for reklame og annonser, gode verdier, interssante tema og den har den beste stemningen. Det kan hende jeg liker den ekstra godt fordi vi ligner endel i interessefelt! Jeg bruker denne bloggen som stressdemper nå!

Dagens ros, så radio: Det holder å skrive P2, ingen over, ingen ved siden. Jeg savner også menneskene på NRK Klassisk, og hører ikke lenger på den kanalen.

Stine Arkeologine sa...

Jeg er kjempeglad i radio! Men jeg blir stresset av lyd som jeg ikke lytter aktivt på, så når jeg hører på radio, må jeg gjøre bare det og ingenting annet (utenom å spise en brødskive eller lakke neglene kanskje, det får jeg kanskje til, ha ha!). På hverdagene har jeg ikke tid for meg selv før halv elleve om kvelden, og da er det jo like før jeg må legge meg. Da setter jeg på en plate eller hører på NRK Gull eller P2 hvis de har noe fint (gjerne Swing&Sweet her også!). Når jeg har en helg alene, planlegger jeg på forhånd hva jeg vil høre. Er generelt veldig glad i NRK Gull, all den fine musikken de sender, og gamle radioprogrammer i reprise, gamle intervjuer, reportasjer, gamle slagere, radioteater, alt som gir den gode, nostalgiske radiofølelsen egentlig. Elsker Perler fra platearkivet, Konkylie, og Museum er alltid fint å høre igjen. ”Klar en klassiker” er morsomt. Og konserter og reportasjer om klassisk musikk i P2. Og Folkemusikktimen er fin! Søndagsformiddager setter jeg gjerne på NRK Folkemusikk, det blir jeg i godt humør av og er fint å ha på når jeg romsterer rundt.

Jeg hørte mye på Alltid Klassisk før, men savner også programleder! Hjertet hopper over et slag når myke klaversonater stuper over i trompeter og basuner eller et tilfeldig klimaks med Rolando Villazon e.l. (jeg kan godt la meg rive med av Rolando, men må være litt forberedt!).

Det må se ut om jeg er sånn omtrent 100 år, men det er jeg ikke altså! Bare glad i radio som gjør meg glad og rolig (og det er vel det vi er alle her, bare at det er ulike ting som gir den følelsen). :-D

Stine Arkeologine sa...

Glemte bilradioen! Til og fra jobb trykker jeg meg fra kanal til kanal og hører på alt mulig som det går an å synge høyt og ukritisk til. Ser sjelden på hvilke kanaler det er, men jeg mistenker at det blir mye Radio Norge og P3. Hver dag, så det blir ganske mye i grunnen. Bjutiful DEEEEEEEJ!

petit sa...

Synes radio eller musikk er et godt alternativ til fjernsyn, men det kommer an på. Det blir generellt mye P1 og programmer jeg liker å få med meg er Kveldsmat og Helgeland. Jeg er litt fan av Kari Slåttsveen, utrolig behagelig stemme og med noen spesielt gode skildringer eller replikker i blandt. Tidligere lyttet jeg mer til klassisk på p2, og leser med glede at Klar en klassiker sendes på Nrk Gull. Ellers liker jeg også mer komersiell musikk og synes Pia på lørdagskvelden er et godt alternativ, lyttet til henne også mens hun var Pia på P3, også en god stemme. Jeg har internett radio, men den er ikke så mye benyttet ennå, flott med tips. Hvis det er riktig at det er inngått avtale slik at podcastene til nrk nå sendes med musikk, så blir det nok flere nedlastninger igjen, hentet ned bl.a. Kveldsmat tidligere.

Glamourbibliotekaren sa...

Olstad & Petit: Det er nok dessverre ikke slik at podcastene kan inneholde musikk - men musikkprogrammer kan heretter ligge ute i nettradioen. Det har de ikke hatt mulighet til det siste året. Mao, programmer har kun blitt sendt på radio og that's it. Heretter kan man høre dem igjen på nrk.no flere uker etter sending, og det er jo bra!

Line sa...

jeg liker gamle programmer, innhold med mening og fin musikk. Da jeg var på jobb i jula var jeg heldig med NRK gull. De sendte Knutsen og Ludviksen. jeg fikk i alle fall hørt noe av det, men skulle gjerne hørt mer.Jeg liker gamle radioteaterserier, og da jeg var tenåring likte jeg radioprogrammet som hørte til Kontrapunkt.Nå liker jeg å høre P.I.L.S og Kveldsmat og andre programmer som gir ro og fred. NRK 18 kan være bra, spørs på gjester og tema. Debattprogrammet på radio om fredager 13.00 skyr jeg så grundig at jeg ikke engang er oppdatert på om det fremdeles sender! Jeg har en DAB/ Internettradio på handlelista, for jeg fikk penger til det forrige bursdag. Og da kan det hende jeg kan høre mer. Det er lettere å vege kanal når man slipper å skru.Og da kan jeg nytte tipsene herfra om hva det kan være lurt å lete etter.
God radiodag

Frøken Desibel sa...

Jeg fikk DAB-radio til jul, og det er jo en helt ny verden for en som ikke har hatt radio før. Mye bedre å våkne til koselige radioprogrammer enn til en ulende alarm.

Jeg er som flere her veldig glad i Swing&Sweet, Herreavdelingen og Kveldsmat. Også synes jeg det er utrolig festlig med Zdravstutje mens jeg vasker opp. Glemmer det riktignok like fort som jeg har lært det da:)

Det går mao mye i Gull her også, men også Jazz og Klassisk. Må bruke litt tid på å finne ut hva som finnes.

Anna Lovinda sa...

Gå til "radio.nrk.no", så kan dere sjekke ut den nye betaversjonen til NRK på nettradio. Det er supert, for så kan man gi tilbakemeldinger på hva en synes fungerer og ikke. :-)Anbefales!

Ellers sier jeg som juristen: Nrk P2! Utrolig hvor mye bra som gjøres der, og som jeg egentlig ikke har blitt klar over før i det siste.

Ina sa...

P2s nyhetsmorgen,hver morgen. Fra 7.30 - 9.00 og på ettermiddagen Kulturnytt (når jeg kan) og Dagsnytt 18. Det er mine absolutte must. Da får jeg med meg det som skjer.(Vi har ikke TV) I tillegg hører jeg mer enn gjerne Ring inn musikken, Verden på lørdag, Ukeslutt og jungeltelegrafen på lørdager. Ja... det går i P2. Hører også av og til på BBC og Sveriges Radio, men mest på nyhets- og aktualitetssendinger.

Elsker grytidlige morgener hvor det bare er musikk på P2, før nyhetene begynner. Da er det ingen nyhetssendinger å føle at man går glipp av.(Haha, jeg er en junkie. For ordens skyld bør jeg vel nevne at jeg jobber som nyhetsjournalist)

Jeg ønsker meg en internett-DAB-radio og aller aller helst at min røde Radionette Kurer skal forvandles til en.

Elisabeth sa...

Verdibørsen på P2!

Anonym sa...

Hallo i uken, dagsnytt atten, radioresepsjonen, ekko, sånn er livet, verdibørsen og språkteigen er program eg lika(r). Dessverre blir det lite lytting for tida med småtass i huset. Har verkeleg sansen. Blir stressa av p4, av tempoet og attityden. Går no til frisør som fortalte meg at studiar viser at p4-musikken tener til å piske opp frisørane til å ikkje senke tempo. Godt å gå til frisør som prioriterer tid og som bannlyser stresslyd. S

Kultursnobb sa...

Podcast har blitt min redning i hverdagen. Slik får jeg ofte hørt Radioselskapet, Ekko, Radiodokumentaren og diverse utenlandske program. Har blant annet fått skikkelig sansen for Arts and Ideas fra BBC Radio 3 Og The New Yorker: Fiction. Det tror jeg hadde vært noe for deg. Skrev faktisk litt om mine yndlingsprogrammer her: http://kultursnobb.no/radio-for-den-kvalitetsbevisste/

Anonym sa...

Savner Jens A. Riisnæs og reisemagasinet " Ut i verden" på lørdager. Skjønner ikke hvorfor det ble tatt av plakaten. Og minnes med vedmod de originale "Smoke Rings"-programmene til Leif Andersson som gikk på Sveriges Radio i forna dar. Kan "høre" fortellerstemmen til Astrid Sommer i Lørdagsbarnetimens hørespill "Veien til Agra" på 60-tallet. For ikke å snakke om bildene som jeg "så" mens jeg hørte på "Da stormen kom" - en annen favoritt fra Lørdagsbarnetimen.
Nei til reklame og kommers!
Hegepege

Anonym sa...

..."Da orkanen kom" het hørespillet.
Hegepege

Tuva sa...

Jeg er godt oppdratt med P2 (se mamma, Hegepege, over) og var sannsynligvis tidenes første nittenåring som ble starstruck av å se Sylfest Lomheim på gata.

Nå går det imidlertid mest i podcasts og jeg elsker This American Life som sendes på amerikanske National Public Radio. Anbefales sterkt - alt du ikke visste du ville høre om.

Anonym sa...

Som flere kommenterer er ikke P2 som det var, savner spesielt morgenkåsereriet, men også andre program. Verden på lørdag holder fremdeles mål ellers går det mye i poscast her og. Anbefaler gjerne Godmorgon, världen!

http://sverigesradio.se/sida/poddradio.aspx?programid=2332&pid=438

:]

petit sa...

Takk for svar, det er kjempefint at programmene ligger ute så vi kan høre de i ettertid. Jeg har lett etter program og nå vet jeg at jeg kan finne de en stund etterpå også :)

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, det er veldig bra! Avtalen trer i kraft fra 1. mars, så vi må nok vente bittelitt til.

Polkadotdays sa...

Etter at jeg flyttet til England har entusiasmen min for radio vokst veldig! BBC radio4 har et helt utrolig sendprogram som oppfyller alle mine behov. De har et bredt spektrum av programmer, helt fritt for reklame. Jeg kan nevne favoritter som Women's Hour (hver dag), Counterpoint (hver lørdag kveld), Brain of Britain, The Newsquiz, Just a minute, Desert Island Discs (fredag morgen) og Saturday Live med Richard Coles. Hører også mye på BBC radio 3, da det er veldig lite musikk på radio 4. Radio 3 har mange bra programmer og et veldig godt utvalg av musikk (klassisk om dagen, jazz om kvelden).

Populære innlegg