fredag, mai 24, 2013

Paris i mai, del 5

Paris er en eneste stor prøvelse for livstids-marengs-fanatikere som meg. 
(Det ble faktisk bare én diger en. Med appelsinsmak.) 



Litt sunnere og minst like fristende!




Blomstrende keisertrær utenfor Eugène Delacroix' leilighet i Saint-Germain. 


Der, innenfor det store vinduet i Delacroix' atelier, befant vi oss da et skybrudd uten like kom like brått som det forsvant igjen. Veldig fint å sitte inne i det mørkerøde rommet med kunst i verdensklasse på veggene, kun vi to (og en musestille museumsvakt ved døra), mens regnet trommet på takvinduet. Kanskje en av de beste regn-opplevelsene noensinne. Jeg satt og tenkte på Chopins klavermusikk, mitt beste regn-soundtrack som dere vet, og ettersom det er Delacroix som har malt det mest kjente portrettet av Chopin var det i grunnen helt midt i blinken. 





Kan dere høre svarttrosten?


8 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, tusen takk for Paris-bildene du deler! De er en nytelse (som bildene dine generelt); klarer fint flere. :-) :-) Min kjære og jeg var i Paris for første gang i påsken for to år siden, og det intet mindre enn en forelskelse. Flere Paris-tips er alltid velkommen, hint, hint! :-)

Hilsen Hedda

Kristin sa...

Fantstiske bilder fra Paris! Datteren min og jeg drar dit i slutten av juni, og jeg gleder meg mer og mer. Det er en daglig glede å kikke innom bloggen din, tusen takk!

Synne sa...

For et fint øyeblikk i regnet! Jeg var i denne delen av Saint-Germain for noen dager siden, og svarttrostene synger i bakgården min fra morgen til kveld, hihi.

fru winther sa...

Marengs....aaah.....jeg er også marengsfanatiker! Heldigvis har vi et fransk bakeri i byen, som holder meg fornøyd...og bringebær....oooooh....Jeg hører svarttrosten, og jeg tror også jeg hører gitar-introen på en viss Beatles-sang.

Anonym sa...

Jeg har en dobbel forelsket i malerier "Delacroix" hans fødested huset var "St Maurice"by (ikke langt fra min tantes hus), og også hans verker Orientalist maleri (Tangier og Marokko) som er en del av historien om jødisk opprinnelse Maghreb halvparten med min kone. ja jeg hører Majority synger, og chickadees og goldfinches i hagen min. så regnet kan fortsatt spille "Chopin" Jeg gledet med mer sol! bruno

Glamourbibliotekaren sa...

Hedda: Takk for hyggelig hilsen! :) Det kommer sikkert flere bilder, skal ta en titt på de som er på min manns kamera også!

Kristin: Takk for det, så hyggelig!

Synne: Luksus!!

Fru Winther: Jeg får høyt blodsukker bare av å tenke på marengs!

Bruno: Håper dere får mye mer sol i Paris snart! Delacroix er flott. Husker han godt fra da jeg studerte kunsthistorie. Ville dyr og slåsskamper i Marokko!

Anonym sa...

Mor i Nord her! Reiser mye, og elsker Paris. Nyter dine bilder og kjenner duften. Har sommerboken Tristesse av Sagan til deg. ( kr 30 på bruktikk) morsomt. Du kan maile meg adr. På ellen@kratholm.com -god sommer.

Glamourbibliotekaren sa...

Hei, så snilt!! Det var veldig hyggelig gjort av deg. Jeg har imidlertid funnet den selv nå, så du kan beholde den! :) God lesning!

Populære innlegg