mandag, september 02, 2013

Kva las du no?



Hvordan gikk det med sommerlesingen? I ferien i fjor leste jeg som tidligere nevnt fjorten bøker, i år ble det elleve eller tolv - slett ikke verst, siden årets ferie inneholdt mer reising og aktivitet enn fjorårets. Å fordype seg i god litteratur er noe av det beste jeg vet i ferien, men heldigvis er det også noe som lar seg gjøre i hverdagen. 

Jeg ble ferdig med Hemingways vidunderlige "A moveable feast" i helga (omtale kommer), og nå er jeg i gang med bind 3 av "På sporet av den tapte tid", som har stått fremst i hylla mi veldig lenge. Når man klarer å lese Proust med to fnisende fjortiser på bordet bak seg, har man bestått en test, føler jeg. (Jeg klarte det nesten. Av og til ble jeg avledet av en "jeg bare.. og hun bare.. og han bare.. yaay!")


Her kommer en illustrasjon av lesingen sommeren 2013 for undertegnede: 



Lesing i nattkjolen i hagen en søndag morgen
(Halldis Moren Vesaas)





Lesing i fjelluft på Beito
(Johan Borgen)



Lesing på stranda inne i en norsk fjord
(Sigurd Hoel)




Lesing på balkongen i Provence
(Ernest Hemingway)





Lesing ved kafébord i Amsterdam
(J.D. Salinger)




Lesing på magen på senga på pikerommet
(Evi Bøgenæs)




Lesing på kafé i Paris
(Francoise Sagan)




Alltid bok i veska. Enkel leveregel som jeg gjerne anbefaler alle. 






18 kommentarer:

koristen sa...

Ganske mange bøker ble lest i sommer, men den som kommer til å sitte best i hukommelsen er "The Catcher in the Rye". Nesten pinlig å ikke ha lest den før, men nå har jeg altså lest den boka som blir henvist til i nesten alle amerikanske ungdomsbøker. Jeg forstår hvorfor det blir gjort også - en fantastisk leseropplevelse :)

Ellers har jeg nettopp kost meg med litt norsk krim - fosset gjennom "Hulemannen" av Jørn Lier Horst, en ordentlig pageturner, grøsset gjennom spennende og tankevekkende "Carmen Zita" av Karin Fossum og smilt meg gjennom elegante "Kameleonmenneskene" av Hans Olav Lahlum.

I veska nå ligger en diger antologi av det mer jobbrelaterte slaget - "The Mammoth Book of Angels and Demons" med noveller av blant andre Neil Gaiman, Charles de Lint og Tanith Lee. Mye moro for penga!

Jeg ønsker meg flere hoder, for da kunne jeg lese enda flere bøker!

Regnboge sa...

Ein flott leveregel, det å alltid ha bok i veska. Den kjennest liksom so tom utan.

Eg tykkjer at ein kvar sommar på meir enn ti bøker er strålande! Tidlegare har eg vore rimeleg nøgd med kanskje fem, men i år kom eg meg gødt over tiar-grensa, og det er ei herleg kjensle.

Anna sa...

"The ocean at the end of the lane" av Neil Gaiman - Spennende, trist, morsom og veldig bra!

Sommerens strandlektyre ble Jo Nesbø sin "Flaggermusmannen". Har ikke lest Harry Hole bøkene før, og nå er jeg litt hekta.

Har også akkurat startet på "Pinnsvinets eleganse" Muriel Barbery - so far, so good :-)

tonemor sa...

Inspirerende, disse bildene gir masse leselyst!
Jeg er i gang med Kate Morton på engelsk, og inspirert av denne bloggen har jeg kjøpt en bok av F. Sagan, på fransk. Det blir lesing med ordbok. Gleder meg!

Stine Arkeologine sa...

Sommerlesingen min ble impulspreget hummer og kanari, men jeg fikk lest mye mer enn forventet! Planen om å lese "Boken om San Michele" gikk i vasken, men jeg koste meg med Ingar Kolloen biografi om Tor Jonsson "Berre kjærleik og død", Patrick og Lisa Swayze "The time of my life", David Niven "The moon's a balloon", Eva Ramm "Med støv på hjernen og flere av Sigrid Bø og Margit Ravn. Veldig forskjellige bøker, men alle var fine eller morsomme!

tonemor: Jeg leser også Sagan med ordbok nå! "La Chamade", med den nye engelske oversettelsen "That mad ache" ved siden av. Jeg kan bare bittelitt fransk så det går fryktelig sakte, men det er morsomt! (Leser høyt og synes innimellom det høres riktig så bra ut, ha ha!). Lykke til videre med lesingen din. :-)

Anonym sa...

Det biologiske mennesket - individer og samfunn i lys av evolusjonen. Av Terje Bongard og Eivin Røskaft.

Interessant!

bibliotekarstudenten sa...

Jeg har lest: Med ryggen mot verden (Åsne Seierstad), Ikke et land for gamle menn, Vareopptelling og Politi.

Den jeg likte best var: Ikke et land for gamle menn og Politi var ganske spennende :)

Anonym sa...

Først, gratulerer til, leser i fransk til alle dem som gjør. Jeg gjorde sterke følelser, valg for sommerferie en norsk forfatter (ikke le damer!): Cecilie Løveid, og jeg elsket "rhindotrene" (spesielt jeg var fint med), og mer "Österrike" (perfekt for meg). men jeg har elsket mindre "sug" (søte små funn). Jeg leste også en "psykoanalytiske essay" på (skrive h.Ibsen) svært fyldig og informativ. noen gode kapitler (Talmud "Sukkot") er arbeid. og også å gi deg råd (bedre enn "f Sagan" .. beklager å si det), fra den franske forfatteren kvalitet "Anna de Noailles" ("dikt om kjærlighet"). og "Paul Valéry" (en poetisk dialog: "Eupalinos arkitekten" bare noen få kapitler, og disse er to store franske anbefaler jeg også hatt gleden av å sette redifusión radio, men nå glemt forfattere i dagtid :("de la Bruyère" caractères, jeg ofte lese, og "pascal" tanker) så litt glede av snobberi, noen ganger .... ah jeg liker denne lille hylle biblioteket! bruno

Dahlia sa...

Torbjørn Færøvik: "Midtens rike. En vandring i Kinas historie". Nå har jeg lyst til å reise til Kina. Har planer om å lese hans bok om Mao også, men jeg trenger nok en pause først.

Unknown sa...

Nattergal. Ikke noe som et groteskt mord på flomsbanen en varm sommerdag ;-)

namnam sa...

Har akkurat begynt på Solar av Ian McEwan. Har ikke helt grepet meg ennå, men er bare noen få sider ut i boka. Liker normalt hans bøker veldig godt.
I sommer leste jeg for øvrig En tyskers histore av Sebastian Haffner som jeg anbefaler VARMT til alle som har interesse for Europas histore i mellomkrigstiden.

namnam sa...

Hm, godt gjort å klare å stave ordet "historie" feil to ganger i løpet av en setning...

Julia sa...

Etter sommerens klassikerbonanza har jeg nå bare et par kapitler igjen av Stolthet og fordom (første gang jeg har lest hele på engelsk, kjempestolt!). Sitter ellers med Hundreåringen som hoppet ut av vinduet og forsvant, som er god avveksling når Jared Diamonds "Guns, germs and steel" bærer et litt for pensumaktig preg.
Har ellers store planer om å gå løs på Rory Gilmore Reading Challenge på ordentlig, og har laget en liste i excel og greier...

Maren sa...

Det ble 16 bøker på meg i sommer, det har med andre ord vært en skikkelig flott leseferie. Nå leser jeg Frihet av Franzen, og Jansons Det usynlige barnet sånn litt innimellom.

Josefine sa...

Jeg har fått lest en hel masse i sommer, mer jeg pleier og er godt fornøyd med det! Hvis jeg ikke husker feil så runda jeg sju-åtte bøker i år. Min beste leseropplevelse var "Parissyndromet" av Heidi Furre. Den var så ekte og jeg kjente meg så igjen i den da jeg også har bodd perioder i Paris. Nå leser jeg den første boka i Game of Thrones serien. Jeg har ikke sett på serien på TV så jeg har ikke hatt noe forhold til historien tidligere, men kan absolutt anbefale den! Er vel rundt halvveis (vanskelig å si på Kindle) og liker den veldig godt så langt!

Ser frem mot lesehøsten også, tror det blir litt Tove Jansson på meg i høst for det er så koselig i mellom alle pensumbøkene. Også har jeg lyst til å lese "Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg" fordi alle skriver så varmt om den.

aariho sa...

Et flott spenn i litteratur dette! Jeg leser mest nye bøker, men innimellom smetter det en klassiker eller noen dikt. Det er tungt å dra på bøker, så det begrenser seg når jeg skal reise. Men lesebrettet har jo forandret dette. Må innrømme at jeg liker papirboka best , men tiden får vise!

Hermia Says sa...

Ser fram emot en höst fylld av litteratur och läsning! Just nu läser jag en fransk roman som nyss översatts till svenska och fått titeln Dagarna med farmor, minns inte författaren. Egentligen inte riktigt i min smak, lite för omständlig och ordrik. Men den utspelas i Paris, handlar en del om att läsa och är på något vis som en varm famn att kliva in i. Så jag läser vidare :)

Globetrottaren sa...

Den siste tids lesning har vært preget av at jeg liker å lese bøker med handling på steder jeg besøker i ferien. I juli var jeg tre uker i California og leselisten er dermed;

1) Beautiful Ruins av Jess Walter. Finner sted i Hollywood/Italia og anbefales på det varmeste. Tror ikke den er kommet på norsk enda.

2) Korsbæreren av Tom Kristiansen. Finner sted i San Francisco og Oslo. Helt ok, morsomt hvis du har interesse for japansk kultur.

3) Født til å løpe av Christopher McDougall. Finner egentlig ikke sted i California, men beskriver blant annet et løp i Death Valley. Anbefales også, spesielt hvis du liker/har lyst til å like å løpe

4) On the Road av Jack Kerouac. Leser denne med en study guide som støtte (mye slang som du ikke lærer på skolen lenger) - så langt liker jeg den godt.

Ellers har jeg lest After Dark av Murakami og Jo fortere jeg går, jo mindre blir jeg av Kjersti Skomsvold. Korte og fine fortellinger begge to :)

Populære innlegg