tirsdag, november 05, 2013

Glamourspørsmål: Musikk i hudpleiesalonger




Jeg satt og så igjennom gamle bloggposter, og i et kommentarfelt dukket det opp et glamourspørsmål jeg hadde oversett! (slike bør sendes inn på mail for sikkerhets skyld)

Hei. Du anbefaler så mye fin musikk. Har en venninne som utdanner seg innen hudpleie. Under en time pratet vi litt om den grusomme panfløytemusikken som finnes i alle hudstudio -også der hun er i praksis. Kan du anbefale noe soft jazz eller noe klassisk jeg kan videreformidle??? Hadde vært artig å gi henne noe som kan gi et særpreg til hennes "rom", anbefalt av en musikkbibliotekar. 
Hilsen Gro. 


Ja, gjett om jeg vet hva du mener! Jeg har vært på ansiktsbehandlinger der jeg har begynt å le fordi musikken som ble spilt var en panfløyteversjon av Roxettes "It must have been love", og jeg begynte å se for meg Per Gessle som skogsguden Pan som danset omkring meg med pelsbukser og små horn i panna og spilte låta si på panfløyte. 

Jeg vet om en terapeut som konsekvent spilte barokkmusikk og wienerklassisk musikk under sine behandlinger. Hvis man går for konserter eller symfonier, altså flersatsige orkesterverk, er det gjerne andresatsen som er en adagio- eller largo-sats, altså av det langsomme slaget. Hva med å sette sammen en spilleliste av andresatser? Vanligvis foretrekker jeg å lytte til hele verker, men det er ikke sikkert alle slapper like godt av når tempoet varierer fra sats til sats. Sjekk ut pianokonserter og symfonier av Haydn og Mozart, enkelte konserter av Vivaldi, pianokonsertene til Bach. Jeg tror orkestermusikk vil være å foretrekke fremfor kammermusikk, rett og slett fordi man får litt mer avstand når det er orkester. Kammermusikk blir veldig nært. Jeg er personlig mer glad i kammermusikk enn orkestermusikk (hvis man kan si det på et generelt grunnlag, liker egentlig ikke å være så kategorisk), men hvis man skal ligge der og slappe av og få behandling - og kanskje ikke er så vant til å lytte til klassisk musikk - er nok orkestermusikk bedre. I allefall så lenge den er jevn i tempo og styrke. 

Når det gjelder jazz, er John Coltranes album "Ballads" en av de fineste noensinne. Det er mitt beste tips! Ellers: "Beyond the Missouri Sky" med Charlie Haden og Pat Metheny, en riktig bestselger da jeg jobbet i platebutikk, mye brukt som illustrasjonsmusikk i tv, og veldig vakker. Gitar og bass, rolig, nydelige melodier - deriblant "The moon's a harsh mistress" av Jimmy Webb. Hvis man vil ha vokal (noen kan synes det er forstyrrende med tekst), kan jeg anbefale Ella Fitzgeralds "Like someone in love", med kjente ballade-standardlåter hvor hun blir akkompagnert av orkester i tillegg til bandet sitt. Liker man trompet, er det Clifford Brown with strings som gjelder. Og selvfølgelig Chet Baker, for eksempel albumet "Plays and sings ballads for lovers". 

I tillegg har jeg planer om å lage en fin Spotify-spilleliste med vokaljazz snart, men det kan hende at det blir litt på siden. 

Takk for glamourspørsmål, beklager at det ble besvart en smule sent... men musikkspørsmål er det morsomste jeg vet, så jeg valgte å svare selv om det kanskje ikke er aktuelt lenger?

P.S. Alt dette gjelder også for dere som sitter og leser til eksamen og trenger noe rolig bakgrunnsmusikk med kvalitet!

Ingen kommentarer:

Populære innlegg