søndag, januar 19, 2014

Januarhygge








Som nevnt mange ganger tidligere: I januar, på en søndags formiddag, pleier jeg alltid å arrangere teselskap for mine venninner. Jeg gjør det samme nesten hver oktober, og hvert år på bursdagen min i juli (da sitter vi ved langbord under morelltreet i hagen). I tillegg til at det er en veldig hyggelig tradisjon, er det en helt bevisst handling fra min side - fordi jeg leste et eller annet sted for et par år siden at folk ikke samles så mye hjemme hos hverandre lenger. Man møtes heller ute. Da vi var små, løp vi mellom husene og ringte på hos hverandre, da vi ble litt eldre avtalte vi kanskje litt mer på forhånd, men vi besøkte i allefall hverandre. Nå er det nesten helt utenkelig å invitere seg selv hjem til andre, man venter på å bli invitert. Man ringer i allefall sjelden på døra hos andre uten å ha avtalt det på forhånd. Akkurat dét er egentlig helt ok for min del, man har jo respekt for andres privatliv og at de kanskje vil slappe av etter en lang arbeidsdag. Men hvis man med tiden slutter helt å invitere andre hjem - da bør man kanskje tenke litt over om det kanskje har gått for langt. Man kan i allefall gruble litt på hvorfor man ikke inviterer hjem folk lenger. Er man redd for at det ikke er ryddig eller rent nok? Føler man at man må ha noe å servere? Slike ting bør etter min mening komme i andre rekke, det er jo det sosiale som er det viktige. Tenk så hyggelig å bli invitert bort på kveldsmat en helt vanlig mandagskveld! Brødskiver og ost og te.   

Teselskap er i så måte litt mer ambisiøst ettersom man faktisk må bake noe å servere (man kan naturligvis kjøpe noe ferdig!), men det er hyggelig å gjøre seg litt flid med noe i blant også. Dessuten er det dagslys, hvilket automatisk gir litt vårstemning (særlig med tulipaner på bordet), og man har god tid. 

Så - finn en dag, send gjerne håndskrevne invitasjoner (om det er tid og man har pent brevpapir), tenk på meny, og åpne dine dører! Jeg garanterer at det blir hyggelig. 



(alle bildene er fra tidligere selskap; årets har ennå ikke funnet sted)

8 kommentarer:

Ine sa...

Helt enig i at det er hyggelig å invitere folk hjem! Vi er egentlig ganske flinke til det i min omgangskrets. Har faktisk akkurat hatt besøk av fine venner som hadde med både middag og kaffemat til oss - så utrolig trivelig, og skikkelig luksus når man har en liten baby!

Teselskapene dine ser forøvrig veldig fine ut!

.mette sa...

Hei. Er så enig så enig - men dessverre er det blitt litt slik at dersom man ikke inviterer på "full pakke" - så kan det være det samme. Jeg elsker at folk kommer innom og det finnes alltid noe å servere om ikke annet en god kopp kaffe eller te og litt kjeks. Vi har våre faste selskaper: gløggparty, sommerfest på hytta, vårfest og høstfest. Neste gang tror jeg det skal bli afternoontea! .mette

Synne sa...

Jeg er faktisk invitert på kveldsmat i dag! I vår krets er vi glade i og flinke til å invitere hverandre hjem, og det er jeg veldig glad for. Disse teselskapene virker alltid kjempekoselige, og bildene gjør meg glad!

Anonym sa...

Å - hva heter de mørkeblå mønstrede engelske tekoppene i collage-bildet -? De er kjempefine! Og teselskap er virkelig en fin ide!

Glamourbibliotekaren sa...

Ine: Det høres veldig hyggelig ut!

mette: Ja, jeg tror du har rett. Full pakke eller intet. Vi får gjøre vårt til å snu på den saken!

Synne: Så koselig!

Anonym: Det vet jeg ikke dessverre! De er knallfine, men jeg har aldri sett dem i butikk her.

Miss Lemon sa...

Hei og tusen takk for en kjempefin blogg! Jeg er ingen stor bloggleser, men da jeg fant bildene dine på instagram måtte jeg sjekke bloggen din, og den skuffet ikke! Det er virkelig en fryd å følge deg! Så gøy å finne en beslektet sjel som elsker te, nostalgia og duse pasteller som meg selv. Ha en glamorøs helg :)

Tone sa...

Åh, så bra du skriver om dette! Jeg opplever akkurat det du skriver. Savner å bli invitert hjem til folk, er så lei av å alltid møtes på kafé eller ute på byen i helgene. Husker fra barndommen hvor koselig det var når foreldrene mine hadde gjester om kvelden, og de drakk te av slike brune keramikk-teserviser fra 70-tallet. Og jeg fikk være oppe litt ekstra... Takk for inspirasjon, nå skal jeg invitere et par venninner på kveldsmat i uka som kommer, så får jeg se om de tar hintet og gjengjelder det en gang! :)

Glamourbibliotekaren sa...

Miss Lemon: Takk for hyggelig kommentar, og velkommen hit! :)

Tone: Vi får bidra til å snu trenden! Jeg husker også slike mørke keramikk-serviser, koselig!

Populære innlegg