tirsdag, januar 14, 2014

Januarsysler




Det er helt i starten av et nytt år, og på mange måter er man inspirert til å starte et nytt og bedre liv - men samtidig er det mørkt og kaldt ute og dermed kan intensjonene kollidere med realitetene. Nyttårsforsetter funker sjelden, og det er vanskelig å finne energi til å sette i gang med alt man egentlig vil. 

Jeg tenkte vi kunne lage en liste over enkle og hyggelige ting man kan gjøre i januar, både fordi måneden er et slags vakuum etter alle julegreier - og fordi januar kan føles såpass lang og mørk at det er vanskelig å se at den noe mildere februar dukker opp om et par-tre uker. For min del handler det dog ikke om å aktivisere meg selv i noen stor grad, dette er for meg ikke tidspunktet for å gjøre noe spennende hver eneste dag eller være kjempesosial (tvertimot pleier jeg å være ganske asosial i januar). Dette er en liste over sånt som ikke krever så mye innsats, bare små og overkommelige ting som gjør hverdagen litt lettere og dagene litt lysere.

Jeg begynner: 

*Senk ambisjonsnivået. Det er LOV å ta det rolig, enten man sakker tempoet litt i alt man gjør, eller om man gjør færre ting enn man pleier.  Clara satte ord på det i går, og det passet bra, for akkurat dette har jeg også tenkt mye på i det siste. Må man utsette planer til en annen dag fordi man kjenner at man ikke orker, er det helt ok. Januar er som sagt lang, man har god tid. 

*Les bøker. Drikk te. Sett på en fin plate. Kryp under pleddet med den beste samvittighet.

*I helgene (eller når man er hjemme på dagtid) er det fint å komme seg ut i dagslys. Gå en liten tur!

*Arranger en filmkveld eller to sammen med kjæreste/familie/venner/seg selv. Man bytter på å bestemme film. Lag enkel og god mat. Eller enda bedre: kjøp ost og kjeks og druer. 

*Bak de enkleste rundstykker. Enten en liten porsjon som holder til frokost og lunsj et par dager, eller en større så man kan fryse ned.  

*Inviter venner hjem på en søndag formiddag. Jeg har mine tradisjonelle teselskap hver januar, det er veldig koselig! Man behøver ikke å dandere de lekreste kakebord, det finnes mye enkelt man kan lage - og mye man kan kjøpe hvis man ikke orker å bake. Det viktigste er det sosiale - og teen, såklart. 

*Kjøp fargerike blomster - f.eks. tulipaner eller primula - til helga. 

*Ta en varm dusj eller et varmt bad, gå tidlig til sengs, gjerne med ei bok og en kopp te, og utnytt mørketida til å lagre opp med søvn. Man går litt i hi på denne tiden av året. 


Dette er altså ikke en liste full av gjøremål som man kan krysse av etterhvert som de er gjort - dette er snarere småting som går bra sammen med den tilstanden man er i i mørketida. 

Hvis flere vil bidra, er dere hjertelig velkomne i kommentarfeltet!

14 kommentarer:

Miss Golightly sa...

For meg er januar og februar de månedene hvor jeg går mest på kino, konserter og teater. Det er lissom ingenting annet å gjøre:) Bortsett fra å sitte inne og lese bøker så klart, som jeg også gjør veldig mye. Ha en fin dag!

Snøkrystall sa...

Så bra!!

Super initiativ. Januar er mørk og nå også kald. Fint å se at det er flere som senker tempoet. Her går det roligere om man vil eller ikke, etter å ha blitt slått ut av vinterviruser.

Jeg roer nok tempoet når jeg er frisk igjen også, og da skal jeg nyte mer resten av januar. Kjenne litt på spiren til nytt liv, nyte verdens best mann og sønn, og kose meg med små gleder, og masse te:-)

Ingerid sa...

Ååå, så mange gode tips. Dette trenger jeg! Men, noen av oss må først få brent litt energi, eller heve energinivået, før vi kan ta det med ro, eller trenger litt sånn "annenhver dag"-tilnærming. Men hvordan da unngå å se på avslapning og rolige dager som en belønning for noe annet - løpe først, så en lang dusj? Det er jo et gode i seg selv å ta det med ro. Det er det kjempebra å bli minnet om. Man kan jo også gjøre det slik: først en kopp te og litt musikk, så den turen ut når man virkelig har samlet lyst. Takk for påminnelsen og gode ideer!

Siri sa...

Veldig mange gode tips, ja. Enig i at det i mørketiden skal være lov til å gå litt saktere....

Men jeg synes også at januar er en fin måned å nedskalere på - rydde og kaste, spise meg ut av kjøleskap, fryseboks og kjøkkenskap, sortere i bokhylla og kvitte meg med bøker jeg nok ikke kommer til å verken ville lese igjen eller låne ut, kaste gamle kvitteringer og brosjyrer som har hopet seg opp, og alt sånt. Orker ikke kjempeprosjekter, men litt nå og da er fint.
Og så gleder jeg meg over at det ser ut til å bli skiføre til helgen.

Glamourlegen sa...

Enig i alle tips! Har i dag lakket neglene for kanskje tredje gang på et år, så det kan kanskje også være med på lista :-)

T sa...

Åh, jeg liker slik lister skikkelig godt! Veldig fin inspirasjon til fine ting man kan fylle de lange, mørke, fine og kalde dagene med. For min del blir de lange kveldene i januar preget av tv-serier (Twin Peaks, Dr. Who og Gilmore Girls), håndarbeid, kaffe, appelsinspising og lesing! Også har jeg avtalt filmkveld med en gutt jeg liker veldig godt, og jeg tror han liker meg veldig godt også - så det gleder jeg meg til! :)
Ha en strålende 14. januardag ,- og kveld videre :)

Synne sa...

Jeg er enig med Miss Golightly i at jeg er glad i å gå på kino og konsert i disse dager - det er godt med noen utekvelder og noen nye, kulturelle impulser i vinntermørket. På hjemmebane liker jeg å tenne massevis av lys døgnet rundt, skrive kort og brev til fine folk, lese (gjerne slike ting som jeg vet at vil bli nedprioritert i travle tider, som har stått lenge i bokhylla allerede) og bake. Lite slår lukta av noe som godgjør seg i ovnen!

Stine Arkeologine sa...

Levende lys, dikt og radio på sengekanten, det har jeg begynt med etter jul. Har mye jobb og vanskelig å ikke bli stresset for tiden, da er det en fin ting å gjøre for å roe ned!

(Bare man er kjempeforsiktig med lyset, ikke legge seg ned og sovne før det er trygt slokket!!).

Johanne sa...

Jeg er veldig glad i bloggen din,- og du inspirerer meg stadig. Men jeg har et smådumt spm;- i hele høst og vinter, har jeg småsovnet når jeg setter meg med en bok på kvelden i godstolen. Det er ikke bøkene som er problemet, de er morsomme. Har du noengang det problemet? I så fall, har du/leserne noen tips som gjør at jeg kan unngå å falle i søvn når jeg egentlig vil lese?

Ingerid sa...

Igår gjorde jeg noe som er en veldig god januarsyssel, nemlig å trekke fra gardinene og se ut på snøen som faller - fra sengen før jeg sovnet. Det går sikkert an å gjøre fra sofaen også. For en fin ting! Det blir sikkert enda bedre med tente lys, te, osv, men å se ut på snøfillene er virkelig skjønt. Jeg vet ikke om det virker i annet vær, men det er verdt å prøve.

Hege sa...

Jeg bruker januar til å sette en standard for hvordan jeg ønsker og håper at resten av året skal bli; jeg trener mye, er mye ute sammen med mann og barn, går på kino og teater. Vil på ingen måte si at januar er en sakte-måned :) Etter desember og jul med mye innepyssel og kos og mat vil jeg ut ut ut! Vi er bare halvveis i januar, men dagene er jo allerede lengre og lysere :) Selv om det er kaldt og surt synes jeg nesten jeg kan lukte april, påske og vår! Våryr i januar :) Kanskje det er en følge av klimaendringene? :)

Lovise sa...

I går gikk jeg fra jobb rett opp på TØyenbadet og svømte 1000 meter. Det er noe med vannet - hodet blir klart av å være under vann. Etterpå følte meg meg glad og avslappa - og så sliten da gitt! Kjempefint å kose seg inne i det varme bassenget/badstua når det er kaldt og mørkt ute.

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg er imponert over hvor mye energi mange av dere har i mørketida! Bra ikke alle har gått i hi! :)

Johanne: Jeg har ikke det problemet, på den annen side er det fint å lese om man ikke får sove - for da blir man ofte trøtt! Kanskje det hjelper å drikke en kopp kruttsterk svart te? :)

Den grønnkledde sa...

Januar er måneden hvor jeg har juleverksted med venninner, fordi vi ikke rakk det i desember. Det er nå jeg setter meg foran peisen med to katter som sloss på skuldrene mine. Jeg er så glad for at det endelig er blitt kaldt ute, slik at vi kan fyre. Det er i disse tider jeg går tur hver dag mens vinden biter i kinnene. Og det er nå overskuddet etter en god juleferie er på topp slik at jeg faktisk får gjennomført noen prosjekter jeg har liggende. Men aller best er det å stå opp en tidlig lørdagsmorgen, ha helga fri og sitte i dunkel belysning med en bok og en kopp te og vite at her skal jeg sitte lenge.

Populære innlegg