torsdag, februar 27, 2014

Top of the lake



Absolutt en tv-serie å anbefale. Ganske uhyggelig setting, jeg fikk assosiasjoner til miljøet i Winter's Bone titt og ofte (lovløse tilstander, korrupsjon, overgrep, narkotikahandel, isolert samfunn langt utenfor allfarvei, man kommer seg aldri derifra). Gode og troverdige skuespillere, med Elisabeth Moss i spissen som etterforskeren Robin Griffin som avdekker det ene og det andre, både i det lille skakkjørte samfunnet og i sin egen fortid. De klarer å unngå overdrivelsene som lett kunne ha ødelagt mye - jeg kan ikke kvitte meg med tanken om at hvis dette hadde vært en norsk serie, hadde f.eks. new age-campen ved innsjøens bredd vært godt over grensa til det parodiske. Men her balanserer de fint. Denne serien kommer til å sitte i kroppen en stund!

3 kommentarer:

Anaruh sa...

Har ikke sett Winter's bone (ennå), ei heller denne serien, men ut fra din beskrivelse fikk jeg litt Twin Peaks-følelse

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg så Filmpolitiet nevnte Twin Peaks, men serien ga meg egentlig ikke den assosiasjonen i det hele tatt. Her er ikke et snev av glamour, så langtifra, og heller ikke de elementene som er sjarmerende i Twin Peaks. Det er tvertimot ganske dystert.

Anaruh sa...

Oj, synes du Twin Peaks er glamorøst og sjarmerende? Jeg synes det stedet virker som skumleste plass på denne jord - haha! Men jeg har ikke sett hele serien, så kanskje den tar seg opp etter hvert da?

Populære innlegg