tirsdag, april 01, 2014

Fedre og sønner / Ivan Turgenjev. - Oslo : Den norske bokklubben, 1974. - 203 s.



Jeg ble veldig begeistret for Turgenjevs "Et adelshjem" da jeg leste den i høst, og den siste uka har jeg lest "Fedre og sønner", kanskje hans mest kjente bok. Arkadij, en ung student, kommer i 1858 hjem til sin fars gods sammen med en kompis - en kynisk kar som kaller seg nihilist, et nytt begrep på den tiden, og denne sjokkerer den ene etter den andre med sin mangel på respekt for stand og dannelse. 

Kontrasten mellom de to verdener stor, kanskje ekstra tydelig mellom kompis Bazarov som knapt hilser på folk han møter - og Arkadijs onkel Pavel, med sine parfymerte barter, tekkelige antrekk og mer en korrekte oppførsel.

Man kan se at en brytningstid er på gang i datidens Russland, og Turgenjev går riktig humoristisk til verks i blant: 


Men jeg oppfatter ikke at han tar parti med noen av sidene, han forholder seg nokså nøytral. 

Anbefales!

1 kommentar:

Anonym sa...

Enig, Vel, gode to siste linjene i utdraget av boken! ...
Jeg ville uansett hatt følelsen av bindingen av boken og lese litt mer i norsk og russisk hvis det hadde eksistert i to versjoner i samme bok som objekt. ( bruno ) .

Populære innlegg