lørdag, mai 24, 2014

Paris, dag 1 og 2

Paris i mai er alltid fint, og særlig omkring bursdagen til min elskede. Jeg tror det er tredje gang vi er her på bursdagen hans! Bra tidspunkt å reise dit på, selv om jeg liker f.eks. juni og oktober også. 

Her bodde vi i velduftende omgivelser i 5. arrondissement.
 
I det lange smale huset til høyre, øverst under skråtak, lå vårt værelse. 
Den første kvelden satt vi som vanlig her, på Place de la Contrescarpe, og det var så varmt og fint. Sommer!



Neste morgen var det min manns bursdag! Jeg hadde bestilt frokost på rommet, som ble servert på et fint brett og inneholdt flere typer croissanter, te, varm sjokolade, ferskpresset appelsinjuice og bjørnebærsyltetøy. Presanger og kort ble overrukket; av meg fikk han et egentegnet gavekort på en valgfri Frederic Malle-parfyme som vi tok ut dagen derpå. Etterpå løp vi avgårde for å rekke en konsert i Théâtre des Champs-Élysées som begynte allerede klokka 11!

Etter konserten stoppet vi på et boulangerie, og han fikk velge akkurat hva han ville. Han fikk et digert stykke sitronterte, mens jeg gikk for en (halv) eclair og to makroner (pistasje og appelsin). Vi tok med en flaske limonade til hver, og så slo vi oss ned i parken, rett ned i gresset blant hundrevis av tusenfryd. Det er virkelig sommerfølelse å ligge i gresset, puste med magen og kikke opp mot den blå himmelen!


Noen giftet seg!
 
Obligatorisk utsikt når man er i Paris på bursdagen sin. 

 



En gammeldags karuselltur stod også på planen! Han kjørte struts, jeg kjørte tiger. 



Lunsj på Les Deux Magots! Man kan jo ikke la være å gå i Hemingways fotspor når man er på left bank. På vei dit gikk vi forbi Yves Saint Laurents leilighet, hvor han bodde i førti år. Så stoppet vi hos Ben & Jerry's, før vi gikk hjem og hvilte med bena høyt, for jammen kjenner man det når man går og går i timesvis. Og vi måtte være uthvilte til kvelden, for da skulle feiringen fortsette!



Om kvelden pyntet vi oss, og jeg kjøpte en bukett peoner til han som matchet kjolen min. Klokka åtte hadde jeg booket et bord for to på en indisk restaurant i Rue Nicolas Flamel, siden han elsker indisk mat. Vi krysset Seinen i kveldssola, det vrimlet av folk på alle benker og broer og alle var glade over det fine været.



På vei hjem så byen sånn ut. Som et maleri!  Da beundret vi utsikten fra en av bruene, før vi avsluttet dagen med créme brûlée på stamkaféen vår gjennom 9-10 år i Boulevard Saint-Germain.

Og det var slutten på dag to - en fin bursdag for min elskede!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Nå gleder jeg meg enda mer til jeg skal til Paris til høsten!! For en hyggelig og avslappet bursdagsfeiring for mannen din :)
Mari

Hazel sa...

Det lyder som en helt perfekt dag :)

Ina sa...

Jeg dåner nesten av bildene dine, MÅ til Paris igjen snart!
Hvilken Frederic Malle ble det?

Glamourbibliotekaren sa...

Mari: Takk, ja, jeg tror han hadde det fint!

Hazel: Det var det!

Ina: Det er heldigvis ikke så veldig lenge til jeg skal dit igjen. Avhengighetsdannende by! Det ble Cologne Bigarade på han; light-versjonen av Bigarade Concentrée som jeg fikk av han for et par år siden!

Maja sa...

Jeg sier som Ina - jeg dåner!! Nydelige bilder!

Anonym sa...

Du er så flink til å gjøre hyggelige ting. Jeg havner alltid i den turist-fella med shopping som gjør meg utmattet.. og som jeg uansett ikke har råd til. Neste gang jeg er i Paris skal jeg følge dine råd, helt klart.

Glamourlektoren sa...

Høres helt fantastisk ut! Morsomt å få ta del gjennom bildene. Her kan nok ikke dette matches når min kjære fyller år neste søndag - men ekte, steinovnsbakt pizza på Lierskogen blir det - og med italiensk is til dessert. Omgivelsene utendørs er alt annet enn romantiske, faktisk så uromantiske (byggeplass) at det nesten blir romantisk likevel - særlig når pizzaen og isen er så vanvittig god at man når man lukker øynene, tror man sitter på uterestaurant i Trastevere.. :)

Glamourbibliotekaren sa...

Maja: Takk :)

Anonym: Ja, shopping er utmattende, helt enig. Mye hyggeligere å bare rusle og ta det med ro.

Glamourlektoren: Trastevere er absolutt noe å drømme om, ha en hyggelig feiring!

Maren sa...

PERFEKT.

Glamourbibliotekaren sa...

:) Ja det var det!

Julie sa...

For en BY altså. paris!! <3 Neste gang jeg skal dit, skal jeg pløye gjennom Paris-kategorien her i bloggen, du burde jo skrive reiseguider. Jeg må innrømme at jeg gikk i dine fotspor i New York en gang.. printa ut alle NY-innlegg og kryssa av på kartet haha! Litt flaut, man burde jo gjøre egne oppdagelser.. men du finner alltid så fine steder, bokhandler, parker, kaféer. Og det føltes ekstra glamorøst å gjøre NY "the glamourbibliotekar way", selv om jeg ikke våget å skrive om det på glamorøs fredag, hihi. Ser fram til flere bilder fra Paris!

Stine Arkeologine sa...

Sukk, så herlig - høres ut som en drømmedag!

Synne sa...

Så mange herlige bilder! jeg lengter tilbake!

Populære innlegg