tirsdag, mai 06, 2014

Vårt nye bad!

I følge megleren flyttet vi inn i et oppussingsobjekt den gangen for fem år siden. Vi var overlykkelige over den autentiske sekstitallsstilen med innebygde garderobeskap og fine dører, og hadde overhodet ikke noe behov for å gjøre annet enn å male noen vegger og slipe et gulv. Badet var 70-talls men lyst og sjarmerende, og fungerte helt fint inntil vi i fjor høst plutselig opplevde at det av og til kom vann gjennom taket på kjøkkenet når noen dusjet. Oops. Da kom vi fram til at tiden var inne for å bygge et nytt bad, helt fra scratch. Min flinke, flinke mann og min enda flinkere svigerfar har stått på siden begynnelsen av mars, og endelig er vårt praktfulle nye finere-enn-hotellbad-bad ferdig! 

Vi plukket herfra og derfra og satte sammen det vi likte (badekar!!) og det som var praktisk på et såpass lite rom, ga blaffen i alle trender og interiørmagasiner og brosjyrer, og kjørte vårt eget løp. Vi ville ha et grønt bad! Inspirert av veggene på t-banestasjonen på Tøyen, av grønne brevann, av vårfarger. 



Da ble det sånn!

 Tidligere i vinter fikk jeg deilige badeprodukter av min mann, fra Santa Maria Novella. 




Kveldssol gjennom vinduet, og grønnfargen endrer seg. 


Jammen matcher badet det lille nattbordet som står på gangen utenfor; det som morfar snekret og som jeg ga dets opprinnelige farge for noen år siden (det hadde vært lysegrått noen tiår i mellomtiden). 


Jeg har allerede badet mange ganger, med tekopp ved min side, P2 på radioen, og en gang med et Morgenblad som jeg klarte å dyppe halvveis nedi badevannet. Jeg er ute av trening, det er fjorten år siden jeg sist bodde et sted med badekar. Skal jeg oppfylle mitt eget ønske om å lese bøker i badekaret, må jeg fokusere. 


34 kommentarer:

Anonym sa...

SÅ LEKKERT!! Drømmebad!! Hilsen misunnelig Tone..

Elisabeth sa...

Wow! Det må jeg si. Gratulerer med nytt bad! Nydelig grønnfarge, skikkelig vårstemning. Liker den Molton Brown-såpa jeg også.

GSHS sa...

Så fint! Har dere fliser eller belegg på gulvet?

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Takk! :) Ja, vi er skikkelig fornøyde!

Elisabeth: Elsker grønt! Vi falt fullstendig for denne fargen.

GSHS: Belegg! Ikke en flis på hele badet. Orker ikke mer fugeproblematikk eller ting som knuser når de ramler ned, hehe.

Isolde sa...

Så utrolig fint! Og så morsomt at dere lot dere inspirere av flisene på Tøyen t-bane - og ikke av en reportasje i ett eller annet interiørblad!

Glamourbibliotekaren sa...

Isolde: Takk! Ja, fargen på flisene på Tøyen har jeg likt så lenge jeg kan huske - se bare her! Synes baderomstrendene er ganske håpløse for tiden, med frittstående badekar midt på gulvet og servanter som ikke rommer mer enn halvannen liter vann eller noe sånt - og jeg er generelt ikke så kjempeglad i slike oppussingsblader osv. Vi snakket om hva vi ønsket oss, lette til vi fant det, voilà.

Dahlia sa...


Gratulerer. Det var et fint bad det! En venninne med gammelt hus har et bad fra sekstitallet, kanskje tidlig 70-tall, og det har nøyaktig samme farge, grønt både på porselen og vegger. Morsomt.

Pusse opp bad står langt nede på lista i vårt rekkehus fra 56, men en vakker dag ... og da er jeg enig med deg, fliser synes å være påbudt i norske bad, men det er jo noe herk. Er det laminatplater dere har på veggene?

Glamourbibliotekaren sa...

Dahlia: Så morsomt at det er samme farge på det eldre badet du så! Fliser kan være veldig fint, og sikkert praktisk i mange tilfeller, men vi ville prøve noe annet siden vi har hatt mye strev med flisene der vi har bodd før. Veggene er slike vanntette våtroms-veggplater, vet egentlig ikke hva de kalles.

Rosenhufsa sa...

Fantastisk farge! Gratulerer med nytt bad :)

Ova sa...

Gratulerer med nytt bad. Det ble kjempefint. Likte grønnfargen godt jeg også, og helt enig med deg ang badekar og servant. Har nettopp fått pusset opp litt av badet selv etter år med vindu som ikke kunne lukkes og ikke noe varme. Kaldt! Herlighet så godt det ble med gulvarme etterpå :))

Silje sa...

Helt nydelig farge, kjempefint :)
Hilse Silje

Glamourbibliotekaren sa...

Rosenhufsa: Takk for det!

Ova: Ja, deilig med varme i gulvet! Vi hadde det før også, men varmekablene var fra 70tallet og mildt sagt uberegnelige og ujevne..

Silje: Takk! Vi er veldig fornøyde!

koristen sa...

Gratulerer, det ser rett og slett hyggelig ut, og nye bad er gjerne alt annet enn det ;-) Veggene er nydelige, tror de matcher perfekt til neglelakken jeg kjøpte i går, haha.

Glamourlektoren sa...

Så fint bad - gratulerer! Mottrend til alt det pussige som er på moten innen baderomstrender nå. Vi strevde skikkelig da vi skulle renovere vårt funkis-bad fra ca 1940.. Det var enten veldig kvadratisk japansk minimalisme å få, eller romfartspreget 60-tallsinspirert, evt en fransk herregårdsstil som ville blitt for pompøs hos oss.. Løsningen ble minimal og plassbesparende, uten oppbevaring - a la hotell. Er så fornøyd etter ett og et halvt år at jeg fremdeles tar meg i å rygge ut av badet og nyte synet av det enkle og funksjonelle badet vårt på drøye fire kvadrat :-)

Nyt badekaret - det er fint å ønske seg noe lenge, og så endelig kunne realisere planene!

Kristin sa...

Nydelig bad med personlighet! Gratulerer så mye!

Stine Arkeologine sa...

Gratulerer! :-) Ser kjempefint ut, stilrent og varig og jeg likte veldig godt gulvet!

Glamourbibliotekaren sa...

Koristen: Haha! Jeg tror jeg har en Essie-neglelakk som matcher, nå når du nevner det!

Glamourlektoren: Romfartsbad gir mange rare assosiasjoner! Dusjkabinett formet som en rakett..

Kristin: Tusen takk!

Stine Arkeologine: Takk! Ja, vi digger gulvet vi også!

SilMel sa...

uslaKult bad! Og kult at dere kjører egen stil, bort fra trendy interiørblader! :-) Ser delikat ut! :-)

Salome sa...

Fint bad. Personlig. Befriende med en personlig farge på badet! Også er det så bra når badet blir pusset opp fordi det er helt (ihvertfall nesten helt) nødvendig. Det er altfor mange som pusser opp bare for å få det litt lekrere, eller for å få en forandring (under dekke av at de vil ha det mer funksjonelt...). Jeg er også lei av trendene. Allle de pompøse badene og alt det hvite.

Hos oss renner det også vann fra 50-tallsbadet ned på kjøkkenet. Nytt står på ønskelista...men det blir neppe realisert med det første.

lille_maria sa...

Nyyydelig bad!!

Sulvis sa...

Gratulerer med nytt bad! Det var virkelig lekkert!

Glamourbibliotekaren sa...

SilMel: Tusen takk! Det beste er jo at vi var helt enige om hvordan vi ville ha det!

Salome: Takk for det! Håper du også får mulighet til å pusse opp ditt bad en dag!

Lille_Maria: Tusen takk! Det synes vi også!

Sulvis: Takk og takk, nå gjelder det bare å holde det lekkert.. hehe.

Synne sa...

De ser både pent, praktisk og personlig ut! Grønn er jo favorittfargen min, hoho. Full pott!

Josefine sa...

Badet ser utrolig lekkert ut, friskt med grønnfarge! Et vennepar av oss pusset opp badet i fjor, og de gikk for en nydelig syrinlilla. Den dagen vi kjøper oss et eget sted vil jeg også har farge på badet! Vi bor i studentbolig nå, og selvom det er rimelig og relativt bra, så tar jeg meg selv av og til i å føle at jeg bor i et sterilt sykehushjem. Vi forsøker å sprite opp med bilder på veggene, grønne sofaer og fargerike gardiner.

Glamourbibliotekaren sa...

Synne: Min favorittfarge også, jippi!

Josefine: Ah, syrinlilla høres lekkert ut! Da MÅ man jo ha et digert lager av Yves Rochers syrin-dusjsåpe, så man kan matche i både duft og farge året rundt, hehe.

Ine sa...

Så utrolig fint det ble! Elsker gulvet (ønsker oss akkurat sånn på kjøkkenet), og fargen på veggen er også nydelig.

Anonym sa...

Gratulerer med nytt bad! Så fint, og så herlig å se noe utenom det vanlige, og samtidig så gjennomtenkt og planlagt!

Glamourbibliotekaren sa...

Ine: Tusen takk! Veldig glade i gulvet allerede!

Chatteringanne: Tusen takk for det!

Anonym sa...

Badet ble kjempeflott :-) Hva slags vask valgte dere? Sjakkruter er så klassisk - likevel alltid så friskt. Vi har sjakkruter i belegg på kjøkkenet - og nå planlegger vi sjakkruter på balkonggulvet også. Kos deg med badet - og badekaret. Mvh L1Sofie

Glamourbibliotekaren sa...

L1Sofie: Takk for det! Servanten er fra Foss bad mener jeg å huske, den dypeste vi fant som ikke var firkantet inni. Porselen. Vi kjøpte den på den lokale VVS-butikken.

Ragnhild sa...

Ååå, så fint! Til lukke med nytt bad! Grønfargen var utruleg fin saman med sjakkrutene. Og baaadekaar ... drøyme, drøyme.

fru winther sa...

Så veldig fint og koselig det ble! Gratulerer så masse!

Unknown sa...

Så flott det ble! Jeg liker stilen og filosofien din, og blir veldig inspirert av hvor gjennomført du har det.

Nyt badekaret!

Glamourbibliotekaren sa...

Ragnhild: Ja, badekar er virkelig en drøm som har gått i oppfyllelse!

Fru Winther: Tusen takk!

Ingvill: Takk for det!

Populære innlegg