mandag, juni 09, 2014

Hagevandring, 9. juni


En liten pause fra sola for å ta dere med på hagevandring! Nå blomstrer det så nydelig i hagen vår! 

Den blå valurten er fin på den ene siden av verandatrappa, og på den andre siden slynger det seg en kaprifol og en klematis. 


De hvite peonene er så nydelige! Noen av bladene har en mørkerosa kant ytterst. 


Linnés døtre, definitivt blant mine favoritter å plukke inn!


Det samme med de trofaste akeleiene. Jeg har lilla, gule, hvite og rosa. 


Lavendelen har overvintret igjen, og er i gang med å blomstre i vårt lille Provence! Der er det myk stein å gå barføtt på, og man kan sitte og snuse i evigheter. 


Prestekragene vokser fritt. En gledesspredende klynge!


Hurdalsrosen! Makan til fornøyd busk. Den har blitt ca fem ganger større bare på tre år, og er et syn!


Austinrosen Winchester Cathedrals første blomst sprang ut i dag tidlig. Dufter himmelsk!


Aïcha lever sitt eget liv den også, humlene elsker den og det kommer stadig nye knopper. 


Og disse da.. Ord er overflødige. 

Den gamle skotske rosen kom ut for alvor nå i helga. Den dufter nydelig, slik en gammeldags rose skal dufte (med litt innslag av sitrus), stikker om man forsøker å røre den, og humlene hopper og danser lykkelige rundt fra blomst til blomst. 

Ja, dere kan jo bare tenker dere hvordan disse dufter!



13 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var det jeg trengte nå :) Eksamensinnspurt, surfer selvfølgelig på yndlingsbloggene mine istedet for å lese.. men ååååh som jeg gleder meg til en dag å få egen hage. Nydelige bilder, heldiggris!!

Anonym sa...

Lovely!

Maja sa...

Deilige bilder. Bloggen din gjør kveldsvakta lettere! :)

lille_maria sa...

For en herlig hage du har!

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Håper bildene kan være inspirerende til å lese, hehe. Lykke til med eksamen! :)

Anonym: Thanks! :)

Maja: Hyggelig å høre! God vakt!

lille_maria: Takk for det! Vi er veldig glade i den! :)

Hilde 1981 sa...

For en kunnskap du har! Jeg imponerer og inspireres :) Jeg har virkelig fått sansen for roser, altså. Kult å kunne navn på noen av slagene, thanks to you! Kommer du forresten til å vise bilder av husfasaden deres her på bloggen? Hilsen nysgjerrigper :)

Hilde 1981 sa...

imponeres, skulle det stå :)

Glamourbibliotekaren sa...

Hilde 1981: Tusen takk, morsomt at du blir inspirert! Jeg kommer nok ikke til å vise noe fasadebilde, nei :)

tonemor sa...

Hvor høy blir Aicharosebusken? Og den skotske?
Jeg er i ute etter noe velduftende som helst blomstrer hele sommeren og som egner seg ved drivhusveggen.

Stine Arkeologine sa...

Her var det mye vakkert! Koselig med de gammeldagse plantene, både rosebusker og blomster. Har nettopp flyttet til et annet sted i landet, men har med bl.a. akeleiefrø fra den gamle, kjære hagen min til den nye. Der hadde jeg rosa og hvite, her er det lilla fra før, så det blir bra!

Anonym sa...

Ooooh. Hagedrøm!! Elsker roser!

Glamourbibliotekaren sa...

Tonemor: Aïcha blir kanskje et par meter? Den skotske litt lavere, men det kommer jo også an på om man trimmer dem. Mine får vokse fritt enn så lenge :) Du bør i allefall finne noen remonterende hvis du vil de skal blomstre hele sommeren. Jeg foreslår Austin-roser, de dufter godt og kommer igjen og igjen (i allefall gjør mange av dem det). Populære og enkle å få tak i!

Stine Arkeologine: Så koselig å ha med frø fra den gamle hagen! Lykke til med den nye!

Anonym: Jeg også! Dvs hageroser som klatrer i alle retninger og dufter godt!

Synne sa...

Åh, jeg blir alltid så glad av å være med på hagevandring!

Populære innlegg