søndag, juni 15, 2014

Ingenting / Sigurd Hoel. - Oslo : Gyldendal, 1929. - 204 s.




Akkurat fullført i morgensol på morgenbenken i hagen, som den ble påbegynt i kveldssol på kveldsbenken. Sigurd Hoel er en av mine yndlingsforfattere blant de norske, og særlig om sommeren. "Ingenting" fra 1929, som jeg knapt hadde hørt om før jeg fant den på et loppemarked - og min bok er åpenbart fra det første opplaget - åpner lovende med følgende: "Det var i de gyldne dagene omkring Sankthans. Sommerluften var kommet og hadde lagt sig til ro over byen." 

Den unge hovedpersonen vandrer hvileløst omkring, på jakt etter et eller annet, og vet ikke når han skal gripe det - eller hva han skal gripe etter. Ung lengsel, svik, ensomhet, få ord. Årene går, han erindrer noe, men er usikker på om det virkelig var sånn eller om minnene spiller han et puss. "Han hadde bedratt drømmen med virkeligheten, og virkeligheten med drømmen". 

Fin bok! Og den sklir rett inn blant mine sommer-yndlingsbøker



3 kommentarer:

Salome sa...

Takk for tipset! Den har jeg ikke lest. Men jeg leste litt i den nå (digitalt på NB).

Ellers et tips til dere som ikke er bibliotekarer (dere som er bibliotekarer kjenner selvsagt dette tilbudet):
http://www.nb.no/

Bokhylla-avtalen sikrer brukere med norsk IP-adresse fri digital tilgang til alle bøker utgitt i Norge fra 1900 til og med 2000.

Jeg pleier å sjekke bøkene her, eventuelt skumlese her, men man kan jo selvsagt lese hele boka. (Jeg foretrekker bøker i fysisk form, så jeg pleier bestille bøkene fra biblioteket).

Salome sa...

Boka finnes her:
http://www.nb.no/nbsok/nb/ae032665d2054c57546af46a63bed542?index=2#0

Veldig bra når man befinner seg langt fra et bibliotek eller ikke gidder å gå på biblioteket!

Eller hvis man er på ferie og er tom for lesestoff (forutsatt at man er på nett da!)

Ville Söderbaum sa...

Det var en fin bok. Kändes ärlig. Tack för tipset!

Populære innlegg