onsdag, juli 16, 2014

Helgøya; mitt beste innlands-reisetips

For halvannen uke siden dro vi på en liten ferietur til mjøstraktene, og en av dagene gjorde vi en utflukt til innlandets perle: Helgøya. Altså. Å ta en avstikker til Nes og Helgøya er noe av det beste man kan gjøre, særlig om man kjører E6 sørfra og er temmelig lei av motorvei og veiarbeid (som det nå har vært i mange år der). Denne lille omveien er så inderlig verdt det! Landeveier som slynger seg mellom åkrene; egentlig burde man sykle istedet for å kjøre bil.

Vi la inn en lang pause her, blant de bugnende rosene på Skafferiet! En idyllisk kafé der man sitter i en pen hage i skyggen av trærne, og drikker limonade og vifter med tærne.

Her satt vi.

Denne utsikten hadde vi. Mjøsa i det fjerne.

Han spiste sjokoladekake med friske bær.

Jeg spiste bærkake! God! Vi drakk rød limonade til.

Og vi snuste på roser.

Så ruslet vi en liten tur, fremdeles med utsikt over åker og eng og Mjøsa.

Hilste på denne solslappe gjengen.

Postkort.

På låven har de butikk. Jeg endte opp med en pakke karamell-te som jeg allerede har laget iste av.

Så hilste vi på katten.

Snuste litt mer på rosene.

Og så sa vi farvel og kjørte videre på landeveien.

Som sagt - kjører dere E6 (eller riksvei 4 for den del) på en godværsdag, ta dere tid til en sving nedom Helgøya. Jeg var der i to timer og fikk umiddelbart lyst til å kjøpe sommerhus og bo der fra mai til oktober hvert år, og spise lunsj på Skafferiet annenhver dag. Jeg elsker hagekaféer! Denne minnet om Café Bagarstugan i Falun i Dalarna, som vi besøkte i 2007.

Anonym sa...

Det der så jo bare helt nydelig ut! Bor i Hamar men har faktisk aldri vært på Helgøya... *flau* Takk for dytten!

Josefine sa...

Skafferiet er så utrolig koselig! :) Hun som driver kaféen ga ut en kokebok for noen år siden, den er velidg bra, og med oppskrift på bærkaka!

Anonym sa...

Skafferiet har fått en fin artikkel i Interiør Magasinet nr 3 for juni/juli. Masse flotte bilder.
Hegepege

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Hiv deg i bilen! :)

Josefine: Bra tips! :)

Hegepege: Takk for info, kanskje jeg stikker innom biblioteket i morgen og blar litt i bladet (om de har det). Et veldig fotogent sted :)

britsblaablikk sa...

Åååå! Neste gang kan dere leie sykler på Tingnes på andre sida av brua og sykle Helgøya rundt. Det er så fint der! Masse vakkert å se, snuse på...og her og der er bademulighter i Mjøsa (som holder bortimot 20 grader nå). Og hos Charlotte på Skafferiet kan en bare gi seg over i nytelse. Anbefaler å kjøpe "Brunkullans svarte te" når du er der. Den er fabelaktig god! Guider dere gjerne! :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Britsblaablikk: Bra tips, kanskje vi til og med tar med sykler selv neste gang vi er i traktene. KJøpte faktisk den grønne teen fra Brunkullan, det glemte jeg! Veldig god :)

Marit sa...

Heldige meg har ei venninne som har et fantastisk hus der ute. Vi tok turen tidlig i sommer, og i strålende sol gikk vi øya rundt med innlagt kakepause på Skafferiet. En uforglemmelig helg, hele øya er i rene , skjære idyll - for alle og for oss utflyttede hedmarksjenter kanskje aller mest :-)

Synne sa...

Herlig! Jeg skal faktsk kjøre opp til Nes i morgen, sammen med kjæresten, for der ligger familiens lille sommerhus. Helt enig - det er så fint i de traktene. Jeg har ikke vært der på årevis, dessverre, så jeg gleder meg!

Ine sa...

Det er så utrolig fint på Helgøya, jeg får lyst til å flytte dit hver gang jeg er der. Og den bærkaka på Skafferiet er bare fantastisk! Så hyggelig at dere har vært på en liten Hedmarks-ferie :)

Glamourbibliotekaren sa...

Marit: Så herlig det høres ut :) Må skaffe meg venner der ute, hehe.

Synne: Ah, sommerhus!

Ine: Ja, det er fint i Hedmark! Jeg har faktisk bodd der i ett år, for mange år siden. Nå var vi egentlig på Oppland-ferie, men måtte bare legge inn denne avstikkeren :)