mandag, juli 07, 2014

Lesesteder i hagen

I vår hage er det mange fine steder å sitte og lese. 




På tidlige morgener i sommerferien og i helger starter jeg dagen her, gjerne i nattkjolen, på benken som mannen min snekra der morgensola traff hagen mest og best. I mai er det en fryd å sitte der under kirsebærblomstene! Sola skinner på benken så å si hele dagen, men det er aller finest om morgenen. 

Og noen uker senere kan jeg sitte på samme sted og snuse på aïcha-rosene mens humlene jumper lykkelige rundt og går opp i falsett når de lander på en blomst. 





Her er frokostplassen foran huset. Mur, trapper, busker, morgensol! Her har jeg tilbragt flerfoldige timer hver sommer, med tekopp og morgenavis, og naturligvis med bøker. 





Benken under morelltreet er også en favoritt. 


Særlig når treet blomstrer! 

I trappa i bergene passer det bra å lese omkring lunsjtider og utover ettermiddagen. 



I hengekøya leser jeg til jeg sovner. Å dingle i den er den ultimate sommerfølelsen. Fullstendig avslappet. Dessuten kan den flyttes rundt i hagen alt ettersom hvor det er sol og skygge. 




På stolen i syrinlunden er det fint å lese når det blomstrer på det fineste. Særlig om en syrinkvist er akkurat i snusehøyde ved stolen. 



I kveldssola har jeg en passende benk oppe på en avsats i bergene, rett over den gule skotske gamle rosen. 



Og om jeg er lat og ikke orker å gå helt ut i hagen, kan jeg sitte på verandatrappa absolutt hele dagen. Særlig er det koselig om kvelden. 



Og på regnfulle dager sitter jeg inne. 



13 kommentarer:

Ebba sa...

Så himla fint..!

Anonym sa...

Pur idyll. Heldiggris. Ikke helt det samme med en toroms, MEN jeg bor på Torshov og har balkong, så det er betydelig bedre enn studenthybel uten balkong som jeg hadde forrige sommer :-D

Maja sa...

Kjære Glamourbibliotekar, jeg har så lyst til å se mer av huset ditt innvendig. Det ser ut som du har en stil jeg liker, og prøver å få til selv. Hva med en interiørreportasje snart? :) Forresten, jeg har en liten hageflekk selv, og leter etter en benk a la den du har under morelltreet, kan jeg spørre hvor du har kjøpt den?

Glamourlektoren sa...

Så fine lesesteder! Jeg har også mange slike fine steder, men strever med å finne leseroen etter en altfor slitsom innspurt på jobb før ferien. Og huset flommer over av hjemvendte studenter og feriegjester - hyggelig, men ikke lesebefordrende :-)

Klem fra en litt feriesliten og pt uglamorøs lektor med stor lesetrang! Ser du har Hustvedts siste liggende på bordet - en av dem jeg vil lese i sommer!

Glamourbibliotekaren sa...

Ebba: Takk! :)

Anonym: Åh, balkong på Torshov, nesten like bra som hage! Enjoy!

Maja: Hehe, jeg har ingen konkret stil, men ok, kanskje jeg legger ut noen bilder en dag. Benken er fra Ullersmo fengsel såvidt jeg husker! De lagde i allefall slike der for fire-fem år siden.

Glamourlektoren: Takk! Skjønner at det kan ta noen dager å finne roen. Hustvedts siste omtalte jeg i mai, såvidt jeg husker - du får bla litt bakover i "glamourbibliotekaren leser"-kategorien hvis du vil lese om den!

Elisabeth sa...

Fine bilder! Likte spesielt godt den trappa ved peonene.

Anonym sa...

For en fantastisk hage dere har! Har bladd meg gjennom hage kategorien din nå. Nydelige roser!

Glamourbibliotekaren sa...

Elisabeth: Takk for det! Ja, den trappa er genial, sol nesten hele dagen, og når peonene (eller epletreet på den andre siden) blomstrer blir man jo helt matt.

Anonym: Hyggelig at du liker hagen!

Glamourlektoren sa...

Takk for tips om omtale av Hustvedt! I dag har jeg tatt en tur på kafé og lest et par timer - nå er det sval glassveranda som gjelder for pus og meg, med te og nybakt knekkebrød med brie, samt Solstads Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige.

Stine Arkeologine sa...

Koselige steder du har! Men blir du ikke sliten i hodet av å lese i sola i mange timer? Jeg greier dessverre bare en liten stund om gangen, skulle hatt et bærbart, blomstrende tre å ta med rundt!

Glamourbibliotekaren sa...

Glamourlektoren: Høres fint ut!

Stine A: Midt på dagen sitter jeg sjelden i sola og leser, da flytter jeg hengekøya rundt etter skyggen :) Det er fortrinnsvis morgen og kveld jeg passer på å sitte på et solfylt sted.

Stine Arkeologine sa...

Ja det er de fineste tidspunktene på alle vis ute! Ellers kunne kyser, parasoller og empireliv gjerne blitt moderne igjen, iallefall i juli (noe upraktisk resten av året..) :-)

Anonym sa...

Dere må jo ha en helt enorm hage! M.

Populære innlegg