mandag, august 11, 2014

A Room of One's Own / Virginia Woolf. - London : Penguin, 2012. - 132 p.


Et essay av Virginia Woolf som alle burde lese. Et viktig bidrag om feminisme, skrevet i 1929, basert på forelesninger hun hadde holdt året før på to kvinnecolleger på Cambridge-universitetet. Woolf har så fint språk! Her gir hun sin teori om hvorfor ingen kvinne kunne ha skrevet hverken Krig og fred eller Shakespeare-verkene på den tiden de ble skrevet - fordi kvinnen var mannens eiendom og hadde derfor ikke egne penger, ei heller et eget uforstyrret rom - eller fritid - til å kunne sette seg ned og skrive.

Flere Woolf-bokomtaler: 

5 kommentarer:

Stine Arkeologine sa...

JA! Denne er så fin, utrolig vittig, vital og velskrevet og ikke på noen måter utgått på dato! Tror jeg har lest den fire ganger i årenes løp, og blitt like oppløftet og inspirert hver gang!

Maren sa...

Jeg elsker denne! Brukte den som teoribidrag i masteroppgaven min (Om Inger Hagerup og Selma Lagerlöf). Rett og slett en fantastisk tekst.

Synne sa...

Åh, herlighet, den har jeg ikke lest ennå! Slik en viktig klassiker, det går jo ikke an!

aariho sa...

Jeg har lest den på norsk. En nydelig bok. Fint å lese klassikere av denne typen innimellom.

koristen sa...

Jaaa, tankevekkende og strålende skrevet :-)

Populære innlegg