tirsdag, august 19, 2014

Mitt aller beste kulturtips for helga



Lørdag førstkommende, 23. august kl. 19, kan dere høre dronningen blant Bachs kirkemusikk, og et av mine aller største favorittverker - MATTEUSPASJONEN - i Oslo Domkirke, med Oslo Domkor og gode solister. Litt off-season, det er opprinnelig påskemusikk, desto større grunn til å få det med seg nå når det er altfor lenge til påske. Og aller best: Det er min tenorhelt Werner Güra som er evangelisten, altså den største sangrollen! Johannes Weisser synger bass, Njål Sparbo er Jesus, dette gleder jeg meg til! Jeg har alltid drømt om å høre Güra som evangelist i en av Bachs pasjoner/oratorier. Jeg har skrevet om han en del før, både her og i musikkbloggen, ikke minst har jeg anbefalt dere å høre hans tolkning av Robert Schumanns "Mein schöner Stern" fra "Minnespiel", op. 101:





Omtale av Matteuspasjonen i Concertgebouw i påska (årets konsert for min del)
Sammenligning av ulike innspillinger (i 2008)

(Har man Aftenpostens a-kort, får man rabatt!)

Herved sterkt, sterkt anbefalt!

4 kommentarer:

Siri sa...

Tusen takk for tipset! Det skal jeg absolutt få med meg.

Anonym sa...

Bra tips, forsøkte å få billetter på en oppsetning i Stockholm for noen år siden men lyktes ikke. Nå har jeg kjøpt billett til lørdag! Bj.

Anonym sa...

Dere er nå heldige der nede i hovedstaden. Dette skulle jeg gjerne fått med meg.
Takk for fine rapporter som et plaster på såret :)
Ha en nydelig helg!
/Stine

Glamourbibliotekaren sa...

Siri: Gjør det!

Bj: Så bra!

Stine: Ja, vi er heldige, virkelig. Vet ikke om de kommer til å sende denne i P2, men vet at andre konserter er blitt tatt opp og sendt - sjekk nettradioen!

Populære innlegg