mandag, september 01, 2014

Lesesommeren 2014 / Kva las du no?


September er her! Tre måneder med sommerlesing er over, jeg runda akkurat tjue bøker, og det har vært mange hyggelige lesetimer i stort sett veldig fint vær. Den siste av dem ble jeg ferdig med i går kveld, den siste dagen i august, og omtale kommer om ikke lenge. Omtaler av alle bøkene finnes som vanlig i kategorien "Glamourbibliotekaren leser". 


Lesing på svaberg..




...på benken ved Aïcha-rosen...



...på benken ved den gule gamle skotske rosen...



...i senga...

...ved Mjøsa...


...på stranda...

...i hagen...


...på stranda igjen...


...og igjen...

...på verandaen...


...på verandatrappa...


...ombord i fly...

...i hengekøya...

...på benken igjen...

...og inne ved spisebordet. 

Og dette er bare de dokumenterte lesestundene - legg til kaféer, i båter, i bygater, i andres hager/hus/hytter, i morgensola, på hotellrom - og bildet blir litt mer utfylt. 

Nå vil jeg gjerne høre om hvordan lesesommeren har vært for dere bokormer! Hvilke bøker har gjort mest inntrykk, hvilke likte dere best, evt minst? Og gjerne også: hva leser dere nå?

Jeg tror Sylvia Plath-biografien var den jeg falt aller mest for nå i sommer. 

Og nå gleder jeg meg til å ta fatt på neste bok! Jeg anbefaler som vanlig: Ha alltid ei bok i veska. Det er alltids noen minutter i løpet av en dag hvor man lengter etter noe å lese! 

19 kommentarer:

Maje sa...

Takk for lesetips i sommer (og alltid ellers)! Jeg får så mange tips her både fra Glamourbibliotekaren selv og fra hennes flotte lesere.

Denne sommeren har det vært både fugl og fisk av tema og genre; krim og klassikere, chick og biografier.

Ralph`s party (Jewell)
Wedding night (Kinsella)
En upassende jobb for en kvinne (P.D. James)
The Silkworm (Galbraith, eg. Rowling)
Steve Jobs (Isaachson)
En sommer: Amerika 1927 (Bryson)
Longbourn (Baker)
og et gjensyn med Persuation (Jane Austen)

Nå holder jeg på med
Rudin (Turgenjev) - etter tips her og
Hard choices (H. Clinton biografi)

Miss Lemon sa...

Så mange nydelige biler du tar! Og ikke minst så mange fine bøker du har lest. Jeg har notert meg noen av titlene og har planer om å lese de ved en senere anledning. Jeg husker at jeg leste The Awakening når jeg studerte Britisk/Amerikansk litteratur ved universitet i Bergen. Jeg skrev til og med et essay om den..I sommer har jeg lest en del bøker, og jeg har gjort som deg, nemlig lest bøker der handlingen foregår på sommeren :-) Men de to bøkene som virkelig gjorde min sommer komplett var Skyskraperengler og Skyskarpaersommer av Tove Nilsen. Jeg husker at jeg leste de for ca 15 år siden, men det meste av handlingen var glemt. Jeg elsker sommerstemingen fra 60-talls Bøler. Så uskyldig og optimistisk, men samtidig ganske brutal og vemodig. Det er interressant å se hva man får med seg "mellom linjene" når man legger til 15 års livserfaring siden forrige gang de ble lest! Jeg drømmer om at Tove Nilsen skal skrive en tredje oppfølger, for jeg lurer sånn på hvordan det gikk med Tove og Goggen :-)
Himmel, dette ble et langt innlegg! Hadde tydeligvis behov for å skrive om dette ;-) Nå har jeg startet på "Jeg skal gjøre deg så lykkelig" av Anne B. Ragde. Som også tar for seg livet i en trappeoppgang på 60-tallet. So far so good.
Tusen takk for en fantastisk blogg! Jeg elsker den! Gleder meg til å se hva som kommer utover høsten :-)

Maren sa...

Dette har vært en skikkelig fin lesesommer! 22 bøker totalt, tror jeg. Det er vanskelig å velge ut hva som var aller best, men Oracle Night og Invisible av Auster likte jeg veldig godt, samt The Corrections av Franzen. Og så klart Persuasion av Austen, den er jo fantastisk! Og for å veie opp alt det engelske, så var Himmelarkivet av Gaute Heivoll også veldig fin.

Elisabeth sa...

Jeg har ikke lest så mye som planlagt i sommer, men jeg har kost meg med de bøkene jeg har lest. Det har for meg vært det viktigste.

Den boka som kanskje har fanget meg sterkest og mest uventet, var 'Historien om fru Berg' av Ingvild H. Rishøi. Jeg fikk den uventa i posten av ei venninne (takk, Una!) og slukte den før jeg hadde snudd meg, omtrent. Anbefales!

Anonym sa...

Oi, jeg har lest så mye fint synes jeg. Den siste boka jeg leste ferdig var "Harpesang" av Levi Henriksen. En nydelig, varm bok, flott språk, masse musikkreferanser som fikk meg til å ønske at den kom med soundtrack :)

"Joyland" av Stephen King var King på sitt fineste, litt grøss og krimgåte og spenning, men mest av alt er den en "coming of age"-roman om en helt spesiell sommer i en sympatisk ung manns liv.

"Stoner" leste jeg litt tidligere, men den bare MÅ nevnes, trist og fint og strålende skrevet og en helt vanlig mann. Det er neste utrolig at den var ukjent for de fleste i så mange år.

koristen sa...

Upps, glemte å presentere meg, var så ivrig på å fortelle om "Harpesang", "Joylnd" og "Stoner " ;-)

Dahlia sa...

Geir Gulliksens to diktsamlinger Monografi og Om tyngde og letthet har vært fine leseopplevelser i sommer.

Jeg sitter hver sommer og leser dikt i hagen på hytta midt i en kornåker med stor vid himmel over.

Ellers har jeg moret meg med Life av Keith Richards, ikke fordi jeg er noen stor Stones-fan, men fordi han skriver morsomt og underholdende. Og jeg må jo le litt når han forteller at det han er mest redd for i hele verden, er hysteriske tenåringsjente-fans.

Nå trekkes jeg mellom to romaner, Carls Frode Tillers Innsirkling 1 og Tolstojs Krig og fred bind 1. Jeg liker begge, så da er det bare å putte barna i seng så tidlig som mulig hver kveld så jeg får litt tid til å lese.

Stine Arkeologine sa...

Her har det også vært mange fine leseopplevelser (om ikke så mange som imponerende 20!): en god blanding lyrikk fra bokhylla på soverommet om kvelden, engelske naturskildringer (Richard Mabey, Gilbert White, Flora Thompson), "Letters of Robert Browning and Elisabeth Barrett" (den fineste kjærlighetshistorien og den er fra virkeligheten), "Fryd og fare" av Vigdis Hjorth (anbefales!), Persuasion, Pride and Prejudice, Sense and sensibility og Northanger Abbey av Jane Austen, og sist ikke minst "Living alone and loving it" av Barbara Feldon (bok nummer en for alle enslige, veldig fin, morsom og klok, anbefales på det varmeste!). :-D

Den jeg koste meg aller mest med var nok Austens "Persuasion" og aller sterkeste var Walt Whitmans "Leaves of grass" der hjertet dundret og tårene spratt i ren språkglede.

Nå leser jeg noveller av Jim Harrison. Korthogd, effektivt språk som minner om Hemingway, spennende historier (blant annet "Legend of the falls" som mange sikkert har sett filmversjonen av?). Fin kveldslektyre!

Synne sa...

For en herlig lesekavalkade! Jeg har også lest en hel masse i sommer, og det gjør meg så glad!

Stine Arkeologine sa...

..oj, det var jo ikke et "Kva las du no?"-innlegg - nå fikk du full rapport på forskudd herfra! :-) Alle de fine lesebildene dine tok meg langt av sted. ;-)

Glamourbibliotekaren sa...

Joda! Leserapporter tas i mot, om det man har lest i sommer og det man leser nå! Jeg endrer overskriften nuh!

Anonym sa...

Miss lemon - bok tre om Tove og Georg har allerede kommet. Den heter G for Georg og ble utgitt i år 2000.

Ingerid sa...

Jeg har lest en bok i sommer, og nå er jeg halvveis (rundt side 630). Det er "Black lamb and grey falcon" av Rebecca West. Det er en reiseskildring fra Jugoslavia på slutten av 1930-tallet. For en bok! Jeg skjønner godt hvorfor den kalles et mesterverk i engelsk litteratur. Jeg holder fortsatt på, med en og annen pause med noe kortere. Men i sommer trengte jeg ingen pauser, Rebecca er variert nok i seg selv. Hun holder til på nattbordet, for boken er for stor til å bli med i vesken. Dette er en klassiker som virkelig anbefales.

Josefine sa...

Lesesommer er det beste! Jeg har (endelig) lest alle Ringenes Herre bøkene i sommer, fantastisk litteratur og helt nydelig språk (lese selvfølgelig på engelsk). Ellers har jeg lest en del annen skjønnlitteratur, blant annet "Et helt halvt år" som ligger på topplistene. Jeg fikk den av en venninne til bursdagen, men jeg må ærlig innrømme at det ikke var noe for meg. Mistenker det har noe med oversettelsen å gjøre, for språket var ikke spesielt imponerende, men jeg er ikke så glad i dramatiske, klissete, bestsellende historier har jeg erfart...

Jeg leste ut "Sommerboken" av Tove Jansson for en halvtime siden, hvilket passer seg fint siden det er 1.september i dag! Hei lesehøst!

Tina sa...

Lest flere bøker i sommer, men høydepunktet var nok Where'd you go, Bernadette? av Maria Sempler. Ekstra artig å lese boken i byen hvor handlingen finner sted, nemlig Seattle når jeg var der på ferie.

Marit E sa...

Lesinga mi har vært litt slapp i sommer, hjemme hos mine foreldre leste jeg kun Diane Setterfield: Den trettende fortellingen. I dag hadde jeg en nydelig Glamourbibliotekar-inspirert dag på hytta til min kjæreste: jeg begynte å lese en meget pen utgave av Stormfulle Høyder. Jeg drakk te og leste både i sola på hyttas utkikksplass, før jeg senere på dagen spaserte ned til havet og satte meg til ytterst på et svaberg og leste mer. Deilig!

Spis, løp, les sa...

Jeg er akkurat ferdig med Innsirkling 3, som gikk rett i fletta.
Nå har jeg en lettlest chick-lit på Kindle, Queen of new beginnings. I høst står Krig og fred, Bill Bryson og Tore Renberg høyt på lista. Madame Bovary er også på vent.

Anonym sa...

Stemningsfulle bilder. Jeg har brukt sommeren på de to første "min kamp"-bøkene til Knausgård, samt Tove Janssons "sommerboken". Tror kanskje jeg likte sistnevnte best... marit

Julia sa...

Tok tid å komme seg gjennom The Goldfinch, men det var verdt det! Og så ble det Den allvarsamma leken og Syndere i sommersol etter anbefaling herfra. Etter utlånslisten på Deichmanske å bedømme, var jeg neppe den eneste som lot seg inspirere. Begynte såvidt på Stardust av Neil Gaiman og en bok jeg fikk i gave, men de fenget ikke. Så falt jeg veldig pladask for Harens år av Pasoliinna, og håper at jeg får lest noen andre fine saker før jeg begynner å studere igjen. Lurer på om ikke The moving toyshop av Edmund Crispin er neste bok ut.

Populære innlegg