torsdag, november 20, 2014

Gode råd til solokvinnen, anno 1937


Nå er det altfor lenge siden vi har lest i den glimrende motivasjonsboka "Bo alene og trives - en håndbok for solokvinnen"! Den er en herlig blanding av oppmuntring til å klare seg fint uten mannfolk, og stikkende kommentarer som "Men faktum er jo at dine venner (for ikke å snakke om din familie) vilde ha syntes det hadde vært betraktelig greiere om du hadde lagt dig til en ektemann istedenfor å gå inn for idealet 'Lev ditt eget liv!' " 

Her kommer noen tips angående hvordan man ter seg når man skal ut på reise: 




Angående det siste der, om pyjamas når man har en herre (evt biskop) på besøk, har vi tatt opp tidligere. 


Så litt etikette når det gjelder taxituren og oppgjøret. 



Dette er en flott bok! De snakker om åttiårene, om verdenskrigen, og det er da altså 1880-årene og første verdenskrig de sikter til. 

Jeg lover å komme med flere gode råd fra fordums tider om ikke lenge! Vi går inn i selskapssesongen, og av erfaring vet jeg at mange trenger et godt råd eller to når det handler om hvordan man skal føre sig. 


9 kommentarer:

Maren sa...

Dette er kanskje det morsomste jeg vet.

Seema sa...

Herlig lektyre! Gleder meg til neste kapittel!

Stine Arkeologine sa...

Oj, jeg har ikke tenkt på at jeg som solokvinne skaper betraktelig mer bryderi på reise enn andre! Jeg lover at neste gang jeg reiser alene med båt over atlanteren skal jeg betale minst 10 kr. til kahyttjomfruen (hun er jo sikkert også solokvinne og trenger pengene), og jeg skal ikke flørte med kelneren før han har fått et klekkelig tips!

Stine Arkeologine sa...

10 kr. var nok litt smålig, jeg kan jo ikke være dårligere enn englenderne så hun skal få MINST 20!

Å, det er så mye man må tenke på. Godt du deler fra boka i små porsjoner! :-)

Hermia Says sa...

Så många bra tips :) Föll för uttrycket "ha en liten fladdersladder" :)

Glamourbibliotekaren sa...

Maren: Samme her, glad jeg fant den fram igjen i dag!

Seema: Det blir ikke lenge til!

Stine Arkeologine: Ja, du må ikke være dårligere enn englenderne. Og små porsjoner er nok viktig her, man skal jo klare å ta det inn også!

Hermia: Ja, har aldri hørt det uttrykket hør! Haha!

fivrelden sa...

Ah, dette var gøyalt. Takk!

Anonym sa...

Tusen takk for herlig gjenlesing!
Den boken skulle jeg faktisk likt å lese i sin helhet, her er det tips også for den moderne kvinne. Mener å ha lest noe tidligere om å ha saker og interesser bare for sin egen del, også i parforhold, for ikke å bli "drepende kjedelig". Det burde dagens kvinner tenke litt på, å ikke bare være til for andre hele tiden.

Gode helg alle glamourlesere!

Lille My

Ina sa...

Tusen takk for disse gode rådene. Vi skal jo over Atlanteren i romjulen, og jeg skal jammen tipse som en engelender! Det vil si, jeg reiser med min mann, så det holder kanskje med et "svakt, famlende tilløp til å gripe etter portemoneen"?

Denne boka er SÅ BRA, og grunnen til at jeg oppdaget Glamourbibliotekarens blogg en gang for mange år siden.

Populære innlegg