fredag, november 28, 2014

Julegavetips!

Som jeg har sagt så mange mange ganger før: Når det gjelder julegaver, er jeg stor tilhenger av nyttige gaver. Ting man har bruk for, ting som ikke blir stående i et skap og samle støv, ting mottageren vil bruke. Har man ikke anelse om hva denne liker, gå for forbruksvarer som alle liker. En fin olivenolje. Et gavekort. En juleglede. Aller best: veldedighet. (Mer om det i en senere post) 

Men ellers - ikke kjøp noe bare for å kjøpe noe. Julehandelen i dette landet er til å bli helt matt av på alle måter. Handelsstanden vil f.eks. ha oss til å kjøpe ny julepynt hvert år, når mye av det koseligste med jula nettopp er å finne fram igjen de samme gamle fine tingene år etter år. Men altså, tilbake til julegaver. Jeg deler inn julegavetipsene i flere poster, og først ut er bøker. Bøker! Det finnes knapt bedre ting å få til jul! Bøker andre har lest, som de er glade i, og som de mener du vil like. Bøker du aldri har hørt om, bøker du har ønsket deg. Bøker fra antikvariater!!  Jeg elsker å få bøker, og å gi bort bøker til andre.



Denne, "A moveable feast", er en must-read. Hemingwas memoarer fra den tiden han og Hadley bodde i Paris på begynnelsen av 1920-tallet, og omgikkes en hel rekke forfattere og kunstnere, og vanket rundt i de områdene av byen hvor vi alltid bor og beveger oss i når vi er der. 


Jane Austen-bøkene er også obligatoriske i jula. For to år siden satt jeg foran peisen og leste "Mansfield Park". Det anbefaler jeg virkelig! Gi den til noen med peis. 


Tsjekhov-noveller er alltid en god idé. "Damen med hunden" er en fin samling.


En praktbok om jazzplateselskapet Verve! Tipper mange av dere har plater med denne logoen stående i hylla. Ella Fitzgerald, Stan Getz, Duke Ellington, Blossom Dearie, Charlie Parker - Verve hadde de aller største i stallen. 

Denne Bach-biografien som jeg leser  selv. Tjukkere enn hans samlede orgelkoraler, og svært interessant.



Bobby Womack-biografien som kom ut i sommer, rett etter at denne soul-legenden døde. Jeg føler meg svært heldig som fikk oppleve han to ganger på en helg i fjor sommer!



Anna Karenina, det ultimate jule-leseprosjektet. Mørke, lys, sjel, vakre skildringer av natur og sommerdager, kjærlighet, jordbruksteknikker i 1800-talls-Russland. Jeg kommer alltid tilbake til russerne.



Bøker er virkelig tidløse og suverene julepresanger! Det gjelder både om man kjøper dem nye i bokhandel, eller brukte på f.eks. antikvariat. Jeg blir veldig glad for bruktbøker, for det er jo faktisk veldig mange man ikke lenger finner i bokhandlene eller på bibliotekene. Julegavetips til små barn: Kjøp en diger pose med barnebøker i en bruktbutikk. Alle barn fortjener å ha sitt eget lille bibliotek av morsomme bøker! Slike skal jo leses i filler, så det er ikke så farlig om de allerede ser litt vellest ut.  
 
Jeg oppfordrer også til å støtte opp om de fysiske bokhandlene, og særlig de som ikke er del av en stor kjede - sånn som Tronsmo bokhandel, Sagene bok og papir, og Bislett bok her i Oslo. De er så mye koseligere å handle i også! Jeg liker små bokhandler hvor det er hylle på hylle med skjønnlitteratur, og ikke så mye plass til kommersielle coffeetablebooks om cupcakes. Jeg er ikke spesielt glad i julehandelhysteri i byen, men besøker alltid bokhandlene og antikvariatene før jul. Skuldrene senker seg...


3 kommentarer:

fivrelden sa...

Ah, jeg er veldig enig. De fleste gavene fra meg er bøker, og jeg er heldig som har en venneflokk og familie der litteratur står i sentrum :)

Marianne Augusta sa...

Bra innlegg! Brukt er også bra! Og kult at du understreker hvor viktig det er at vi tar vare på de uavhengige bokhandlerne :)
Håper mange følger dine julegavetips!

Stine Arkeologine sa...

Supre tips! Jeg skal snart på en Oslo-tur, og da skal jeg besøke både Tronsmo og koselige Sagene Bok og Papir. (Og ikke minst Mysterud på Sagene som jeg håper er der ennå!). :-)

Populære innlegg