tirsdag, desember 30, 2014

2014-kavalkade, del 1

Tenk at det er på tide med en årskavalkade igjen. Jeg synes det er veldig kort tid siden jeg laget denne for 2013! (Den var forøvrig veldig fin å se igjen nå!)

Her kommer noen minner fra året som straks er over, og i tillegg kan jo kategorien Instagram være noe å ta en titt på. Jeg koser meg med tilbakeblikk selv, jeg tror det er viktig å stoppe opp litt og tenke over hva man har gjort dette året, og dermed bli påminnet fine ting å glede seg over. 


I januar inviterte jeg gode venninner hjem til det tradisjonelle januar-teselskapet. Sesongens første tulipaner fikk magen til å krible, dagslyset på en søndags formiddag ga energi i en mørk midtvinter, og jeg var takknemlig over denne fine tradisjonen min. Jeg leste mange bøker og koste meg glugg hjemme. 


Etter en februar fullstappet av filmer (både Oscar-nominerte og eldre klassikere) slo vårlengselen ned i meg som en bombe. Dette ga bl.a. utslag i form av pastellfarger på soverommet. Jeg så etter vårtegn overalt, ikke minst i hagen, der gule eranthis spratt opp lenge før snøen var borte. 




April kom og vi tilbragte mye tid i blåveisskogen - som etterhvert ble hvitveisskogen (og senere liljekonvallskogen og sankthansblomstskogen). 

Det nærmet seg påske, og jeg skrev mange fine påskekort. 



Vi tilbragte deler av påsken i Amsterdam, f.eks. her i biblioteket på Rijksmuseum. 
(flere bilder her, og her.) 



Hovedformålet med turen var naturligvis den stjernespekkede og uutholdelig vakre framføringen av Matteuspasjonen i Concertgebouw!



Så ble det tid for å lese ved sjøen. Den sesongen varer fra april til oktober!



Det samme med hengekøyesesongen. Min solguloransje sommerlige køye, så glad jeg er i den!

Og uteplatespiller-sesongstarten måtte også markeres! Den startet omtrent samtidig som magnoliaen begynte å eksplodere. 


...som igjen skjedde samtidig som morelltreet gikk i gang. Altså, de ukene der.. bedre enn jul og bursdag tilsammen! Bare duften av morellblomstene gjør meg tvers igjennom lykkelig. Jeg ligger på benken under treet og sukker henført med et tak av hvite blomster over meg. 



Mai kom med et flunkende nytt bad! Vårgrønt og fint, med badekar og sjakkrutete gulv. 



Jeg tok min elskede med til Paris en ukes tid og vi feiret hans bursdag der, for tredje eller fjerde gang. Fin tradisjon! Vi fikk frokosten servert på rommet, varm sjokolade og croissanter, før vi bega oss ut på drømmedag med konsert, park-liv, bakeribesøk, karuseller og indisk restaurant. 


Og jeg hamstret naturligvis bøker. 

Vi tilbragte en hel dag i Claude Monets praktfulle hage i Giverny. 

Flere Paris-bilder her: 


Senere feiret vi bursdagen hans med et stort hageselskap



Jeg tok med kurven min og handlet baguetter og croissanter hos bakeren borti gata. Provence-liv!



Sommeren må faktisk få et eget innlegg! Stay tuned. Det blir i allefall to slike kavalkade-deler til. 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelige bilder :) Deilig å se sommerlige bilder nå i vintermørket. Gleder meg til neste del av kavalkaden :) hilsen Marit.

Solveig sa...

Så koselig. Jeg planlegger et teselskap i januar, gjett hvem jeg er inspirert av :)

Hermia Says sa...

Fint ta del av ditt år! Och ja, vilka härliga sommarbilder - och vilken sommar det var!! Önskar dig ett gott nytt glamoröst år!

Anonym sa...

Helt enig, det er så fint å se over bilder og tenke på året som har gått. Jeg har ingen blogg, men jeg har en flickr-konto som jeg blir mer og mer avhengig av på en måte. Koselig å dele bilder med venner og familie på den måten. Tusen takk for en nydelig blogg, min desiderte favoritt! Har fulgt deg siden 2007, og du har virkelig skapt en egen bloggsjanger som jeg ser ganske mange har forsøkt å kopiere, men du er og blir best! Håper du fortsetter i mange år til! Klem fra Sigrun i vest.

Anonym sa...

Herregud så romantisk å bli tatt med til Paris på bursdagen sin! Visste han om det på forhånd? Skikkelig fine bilder du tar, og Paris-innleggene får meg til å sikle. Har ennå ikke vært der.. men må reise snart!

Tone sa...

Herlig kavalkade! Godt nyttår, glambiblis!

Astrid sa...

Jeg blir i godt humør av bildene dine. Håper det blir mye fint å se i året som kommer også.

Glamourbibliotekaren sa...

Marit: Ja, vi trenger slike bilder i mørket! Men nå går det mot lysere tider!

Solveig: Så moro! God fornøyelse når den tid kommer!

Hermia: Det var virkelig en fantastisk sommer! Godt nytt år til deg også.

Sigrun: Så hyggelig, takk for fine ord! Jeg lover å fortsette!

Anonym: Han visste om det - han er freelance-musiker og må planlegge alt han gjør av reiser, så han var informert, men han visste ikke noe om planene mine for dagen. Ah, må tilbake snart kjenner jeg.

Tone: Godt nytt år til deg også!

Astrid: Det håper jeg også det blir! Lover å gjøre hva jeg kan!

Populære innlegg