tirsdag, desember 30, 2014

Enda et kulturtips



Dere har bare noen dager på dere - utstillingen har sin siste dag kommende søndag, og det er stengt i morgen og torsdag - men jeg vil absolutt anbefale Caspar David Friedrich og Johan Christian Dahl sine landskapsmalerier hos Nasjonalgalleriet. Jeg tror kanskje Friedrich er min absolutte yndlingsmaler hva landskap angår, jeg skrev begeistret om han på eksamen i kunsthistorie på Blindern, og jeg løp en gang opp alle trappene i Altes Nationalgalerie i Berlin like før stengetid for å få med meg hans bilder som henger der - i øverste etasje. (Jeg har ikke vært så andpusten siden coopertesten på gymnaset.) 

"Vandrer i tåkehavet" er ikke med på utstillingen dessverre, men det er "Frau vor der untergehende Sonne" fra 1818. 


1 kommentar:

Astrid sa...

Takk for tipset, dette ser fint ut. Skal inn til byen i helga og prøver å få det med meg. Har ikke hørt om han før, men googlet og fant fine malerier.

Populære innlegg