mandag, februar 23, 2015

The Oscars!


God natt! Eller god morgen! Klokka er halv to, Red Carpet flommer over av stivpyntede stjerner, Julianne Moore ser ut som en vinner, og jeg sitter i sofaen med dyne og har rød neglelakk som matcher stripene i min nattkjole. Dette er en lang tradisjon her i heimen, siden slutten av 90-tallet! Og etterhvert med liveblogging i mange år. 

Noen våkne der ute? 


Så langt  : 
*Veldig fornøyd med at Patricia Arquette fikk prisen for beste kvinnelige birolle ("Boyhood"). Hun holdt en flott og etterhvert politisk takketale, equal rights for women! Meryl jublet. 

*Veldig fornøyd med at "Birdman" fikk for beste filming, det har den virkelig fortjent.

*Veldig fornøyd med at "Grand Budapest Hotel" fikk for kostymer og makeup og production design! Wes Anderson er en av de nålevende mest visuelt særpregete, gjennomførte og gjenkjennelige filmskaperne i nettopp disse kategoriene.  

*Jeg er også helt sikker på at J.K. Simmons (beste mannlige birolle) gjorde en glimrende figur i "Whiplash" - som vi ikke rakk å se, ettersom Oslo Kinematografer tok den av FØR Oscar. Det får bli iTunes til uka. 

*Musikk: Jeg savner noe Bacharach-Hamlisch-Mandel-Fein-VanHeusen-Barry-MANCINI. Lego-låta er liksom ikke det helt store. Jammen godt den ikke vant. John Legend og Common holdt også en politisk takketale, helt på sin plass. 

*En av manusforfatterne til "Birdman" takket sin hund Larry. Mer sånt!

*Adapted Screenplay-prisen til "The Imitation Game", moro å se close-up av Tyldum og gjengen. Vinner Graham Moore brukte takketalen sin til å oppfordre alle som føler seg weird, utenfor og annerledes til å stå på sitt og bare fortsette å være weird. Og at de må bringe budskapet videre når de engang står på denne scenen og holder tale!

*Beste regi - jeg heiet både på Richard Linklater og Alejandro Gonzalez Inarritu - og sistnevnte fikk den, altså for "Birdman". Vel unt!

*Beste mannlige hovedrolle - jeg heiet på Michael Keaton! Det ble ikke han. Men Eddie Redmayne gjorde sikkert en kjempebra jobb.

*Beste kvinnelige hovedrolle: Julianne Moore. Jeg har ikke sett filmen, men hun er genial - alltid.

*Beste film: Birdman! Velfortjent. Jeg heiet aller mest på Boyhood naturligvis, men Birdman var også bra!



Oscars In Memoriam er alltid rørende. Meryl introduserte sekvensen veldig fint. Mickey Rooney. Edward Herrmann. Maya Angelou. Richard Attenborough. Lauren Bacall. Robin Williams... det er ikke til å holde ut. Jeg glemmer hele tiden at han er borte. 

Jeg blir helt varm i hjertet av å se veteranene på scenen. Shirley MacLaine presenterte en pris, Julie Andrews kom inn etter Sound Of Music-50års-tributen, og som nevnt Meryl Streep - jeg savner denne generasjonen. Jeg vil se Dustin Hoffmann, Goldie Hawn, Robert deNiro, Mia Farrow, Jack Nicholson, Woody Allen, Carrie Fisher, Robert Redford, Faye Dunaway, Diane Keaton, Anjelica Huston, Al Pacino, Jessica Lange og Harrison Ford. Til neste år håper jeg det blir er par rader i salen satt av til veteranene; de burde få en livslang stående invitasjon til Oscar. 

Og med de ordene sier jeg god natt, vanligvis er jeg forlengst stått opp på denne tiden, men jeg trenger noen timers søvn før jeg stiller på jobb omkring lunsjtider. 


So long!



16 kommentarer:

Anonym sa...

Nå er vi i gang :) stas! :) Linda:)

Glamourbibliotekaren sa...

heihei! :)

Ingrid sa...

Jeg henger med! Litt oppgitt over håpløse innslag fra studio her i Norge.. Men heldigvis er ikke reklamepausene så lange. Oscarnatt er gøy! Takk for dytten til å sitte oppe! :)

Glamourbibliotekaren sa...

og heldigvis var det studiostikk bare under red carpet! :)

Elida sa...

Eg er våken! Har skrevet eit slags live referat frå rød løper, og gjer det same med utdelinga. Kikk gjerne innom:-)

Elida sa...

Altfor mange som eg visste kven var på In Memoriam-sekvensen :-( Men nydelig intro av Meryl Streep.

X sa...

Blir slitsomt med tidligvakt om et par timer! Men denne glamouren må vi ha med oss.

Linda sa...

Takk for følge :)

Anonym sa...

Takk for oppdatering! Jeg satt ikke oppe. The theory of everything kan varmt anbefales. Eddie Redmayne er helt fantastisk i den. Det var som å se en ung Hawking. Først i nærbildene av Redmaynes øyne, ble jeg minnet om at det var ham og ikke Hawking selv.

Gøy at Tyldum fikk en pris! Håper det åpner opp for flere gode historier fra Europa og ikke bare runde nr. "ørten" av superhelter og filmet tegneserie. Selv om serier kan være gøy å lese, nå vil jeg ha flere gode historier med dyktig skuespill og ikke masse spesialeffekter.

Lille My

Hermia sa...

Bra jobbat! Hade aldrig klarat av att hålla mig uppe..
Gläder mig åt Birdman!

Glamourbibliotekaren sa...

Elida Stangeland: Ja, sørgelig In Memoriam!

Sykepleiern: Ja, dette kan man ikke gå glipp av!

Linda: Selv takk!

Lille My: Han ligner kjempemye!

Hermia: Ja, den fikk jo mange priser! BRA.

Maren sa...

Det ble ingen Oscarnatt på meg siden vi ikke har kanalen, det var litt nedtur. Men jeg våknet tidlig for å se lista over vinnerne. Nå gleder jeg meg enda mer til å se The theory of everything denne uka.

Glamourbibliotekaren sa...

Maren: God fornøyelse! Vi får håpe NRK eller Sverige sender det igjen til neste år! :)

Synne sa...

Takk for fint referat, som alltid!
Min våkenattplan gikk i vasken da jeg fikk masse jobb med kort frist på fredag, slik at hele helga gikk med til jobbing, men jeg har gledet meg over verdige vinnere og fine kjoler i dag! Krysser fingrene for neste år, hoho.
Jeg er for øvrig litt skuffet over at Boyhood ikke vant for beste film. Jeg har heller ikke sett Whiplash, men jeg tviler ikke på at den er knallbra - og likevel kan den umulig være like unik som Boyhood, for det er det tross alt ingen andre filmer i historien som er... Jeg synes det er trist at denne ambisiøse genistreken ble oversett akkurat der, men ellers er jeg godt fornøyd med de fleste prisene!

Synne sa...

Oi, mente Birdman!

Anonym sa...

Veldig moro å se bilder dagen derpå av de flotte antrekkene på både damene og mennene. Jeg synes også det var veldig moro at Morten Tyldum i hvert fall fikk en pris med seg.
Nå er det bare å få sett filmer nå da og jeg tenker vi begynner med Boyhood allerede til helgen.

Populære innlegg