torsdag, mars 19, 2015

Svar på spørretimen, del 1.


Okay, nå setter jeg i gang med å svare på de "enkleste" spørsmålene dere stilte (altså de som ikke krever et helt innlegg hver). 



Josefine sa... Jeg er litt nysgjerrig på om du/dere er vegetarianere (for om jeg ikke tar feil har du kun skrevet om vegetariske matretter), og hvis det er tilfellet: hvorfor tok du/dere dette valget? Ellers er jeg glad for at påskeadvent er i gang, og jeg gleder meg til et gjensyn med de skumle kyllingene! :)

Jeg er vegetarianer, har vært det siden jeg var 16, har aldri vært glad i kjøtt, måtte stort sett tvinge det ned - så det har aldri føltes riktig for meg å spise det. Hvis jeg noensinne skulle spise kjøtt, hvilket er helt utenkelig, måtte det i såfall være vilt eller noe som har levd lykkelig, frittgående og utendørs. (Men det kommer ikke til å skje.) Mannen min er ikke vegetarianer. (Og jeg gleder meg også til å finne fram horror-kyllingene, haha!)




Anonym sa... Jeg lurer på hvor du finner alle de fine klassiske filmene :)

Det varierer - flere enn man skulle tro går på tv, en del har jeg på dvd, noen låner jeg, noen ser jeg via Netflix eller iTunes. (Det jeg aldri noensinne gjør, er å streame noe gratis/ulovlig. Vi må sørge for at kunstnerne får betalt for jobben de gjør!)




Anonym sa... Jeg lurer på hvilken versjon du synes er den fineste av Tryllefløyten ? Jeg kjøpte nylig Claudio Abbados.

Jeg har Karl Böhm sin fra ca 1964 med Dietrich Fischer-Dieskau og Fritz Wunderlich, og liker også René Jacobs sin som kom for bare et par år siden (med bl.a. Johannes Weisser!). Den du har er også flott - jeg liker Dorothea Röschmann, hørte henne i Carnegie Hall for en del år siden. Dessuten så jeg en feiende flott oppsetning i Komische Oper i Berlin en gang, den skulle vært utgitt på dvd!




Camilla sa... Eg har eit spørsmål til spørjetimen: Når og kor går neste utanlandsreise? Dersom det ikkje er bestemt, når og kor kunne du tenkje deg å reise? Av stader du ikkje har vore før, kva er draumereisemålet?

Neste utenlandsreise går til Barcelona veldig snart. Jeg kunne gjerne tenke meg å reise til San Francisco, har bare vært i Los Angeles og skulle gjerne sett mer til California. Ellers har jeg lyst til å dra mange steder! Rundreise i England har stått på planen i mange år, må få realisert det snart. Biltur i Europa. Dessuten kunne jeg tenke meg å reise til Chile. Pengene strekker bare ikke til :)  Må skaffe meg en svært godt betalt jobb med ca tjue ukers ferie tror jeg. Minst. 




Trine sa... Spørsmål til spørretime! Jeg lurer på hvilke av de "nymotens" tv-seriene du ser på? Game of Thrones? House of Cards? Homeland? Mad Men? Girls? Breaking Bad?

Av de du nevner ser jeg Homeland, Mad Men og Girls. Begynte på House of Cards da den var ny, men ramla av etter fem-seks episoder. Fikk litt kynisme-overload tror jeg. Game of Thrones utgår også, jeg er ikke særlig fan av fantasy-genren. Breaking Bad har ikke fristet så langt. Prøver å ikke se altfor mye på tv også, blir helt firkanta i øynene og rastløs av bingewatching :)




stud.med sa... Jeg lurer på hva slags sjokolade du liker best! :-)

Jeg spiser ikke sjokolade, men husker at jeg likte SoHo godt den gangen den var ny en gang på slutten av 90-tallet; var nærmest besatt. Islandsk lakris-sjokolade har jeg også sansen for, men nå er det noen år siden jeg har spist noe av det. Bra hvit sjokolade er generelt det jeg foretrekker, og mørk sjokolade synes jeg er rett og slett guffent. Vi får se om jeg følger min påsketradisjon med å kjøpe en eller annen sjokoladepåskehare som jeg brutalt slakter og dokumenterer, det kan hende. :)



Anne sa... Digger spørretime!! :-D Her er mitt spørsmål til deg, ærede Glamourbibliotekar: Hvordan ser en topp lørdag ut for deg? Og da mener jeg ikke av typen "våkner i New York, setter meg i limousinen og kjører til the Hamptons" og sånt altså, jeg tenker på en vanlig fin lørdag her og nå liksom. Fortell!

Ja! En helt normal topp lørdag inneholder at mannen min er hjemme og at vi begge har fri, at jeg våkner tidlig og leser litt mens jeg drikker te, at sola står opp og vi spiser langsom frokost sammen bestående av noe jeg akkurat har bakt eller kjøpt hos bakern oppi veien (om sommeren foregår alt dette i hagen, naturligvis), at vi hører på hyggelige ting på radio, kanskje drar på et koselig bruktmarked eller ned til sjøen, eller går på kafé og i en bokhandel, leser mer, lager mat om kvelden mens radioen står på P2 hvor aftenens operaforestilling er i gang, og deretter ser vi en god film. Enkelt og greit, og veldig fint. Og sånn er det ofte, så det er jeg veldig fornøyd med! :)



glamourlæreren sa... Jeg har noen spørsmål til spørrerunden:
*Hva slags kaffe drikker du helst?  - Jeg drikker normalt ikke kaffe i det hele tatt. Før kunne jeg ta en sjelden mocca eller latte, men det frister aldri lenger. 

*Hva slags håndkrem liker du best?  - Origins sin!

*Hva slags aviser leser du? - Hver dag hele uka: Klassekampen og Dagsavisen på papir, Aftenposten på nett. I helgene: Morgenbladet og Dag og Tid.

*Hva slags vin drikker du helst? - Alkoholfri. 

*Hva slags pizzatoppings liker du best? - Tomatsaus/løk/aubergine/parmesan/mozzarella, eller cremefraiche/løk/sopp/basilikum/parmesan/mozzarella.

Ok, spørsmålene var svært inspirerte av det jeg kunne se omkring meg her på kjøkkenet mitt på en lørdag ¨,) god helg!   - God helg og takk! :)




Anonym sa... Spørsmål til spørretimen fra meg :) Hvem holdt du med i Grand Prix? Jeg synes sangen til Karin Park var best, men likte den som vant også. Glad for at de pizzagreiene ikke vant.. Stine Mari

Jeg så ikke på, så det kan jeg nok ikke uttale meg om dessverre. Spør meg heller om finalen i 1980; Anita Skorgans "Stjerneskudd" skulle ha vunnet! :)



Nora sa... Jeg vil høre mer om dine medievaner :-)  Ok! Moro! :)
Hvor ser du helst film? - På kino (aller helst Cinemateket), eller hjemme i stua. Og på jobben til ei venninne hvor de har en liten kinosal! Og utendørskino i Italia eller noe, men det blir jo ikke så ofte da. Eller små independent-kinoer i Latinerkvarteret i Paris som viser gamle filmer, det er aller best!

Hva slags filmer liker du best? - Jeg ser mange gamle klassikere, gjerne film noir, Bogart&Bacall, Bette Davis, Lana Turner. Veldig glad i Woody Allen! Coen-brødrene liker jeg ofte, men tåler lite vold og blod, så jeg er helt ødelagt etter å ha sett f.eks. Tarantino-filmene. Jeg elsker Hasse&Tage, Jacques Tati, fransk film a la Jacques Demy sine, Blake Edwards, og ikke minst Robert Altman! Hitchcock såklart, Fellini, John Hughes!, Bergman, Jarmusch osv osv, for mange å ta med her egentlig :)

Hva ser du helst på tv? - Gode serier, gode filmer, nyheter, konserter/musikkprogrammer, enkelte hageprogrammer, engelsk krim, og de siste dagene har det blitt en del Tom&Jerry o.l. i den grad jeg har orket å se på tv. Dessuten liker jeg å se nostalgiske serier a la Love Boat, Muppet Show og Peanuts! Samt nyere komiserier som 30 Rock og Arrested Development. Og the Simpsons.  Også koser jeg meg med å se på arkivprogrammene som NRK legger utJeg savner David Letterman på norsk tv, og de beste sesongene av MADtv. 

Og helst ikke? - Jeg avskyr alt av reality-tv, alle slags talentshow med jury, kjendiser-lager-mat, kjendiser-gjør-ting-de-kan-eller-ikke-kan, bakekonkurranser, datingprogrammer, brudeprogrammer, plastisk-kirurgi-og-sykdomsprogrammer, det meste av stand-up, og i det hele tatt programmer der folk melder seg på et eller annet for å bli kjendiser. Egentlig det meste som går på Tv3/TvNorge og deres søsterkanaler som ikke er rene fiksjons-tv-serier, enten det handler om folk som samler på søppel eller har et hode for mye eller gale mødre som melder babyene sine på missekonkurranser. Jeg synes ikke det er morsomt med ironisk distanse en gang. Life is too short. Jeg vil bruke tiden min på andre ting :) 

Hva hører du helst på radio? - Jeg hører mest på NRK P2, og liker det meste av kultur- og musikkprogrammene, og Salongen. Og en del nyheter. Ellers får jeg med meg noen musikkprogrammer på P13, og et og annet arkivgull på P1+ (arvtageren etter NRK Gull, min yndlingskanal som ble lagt ned).

Og helst ikke? - Bableprogrammer med dårlig musikk og lite innhold. Kommersielle kanaler som sender reklame. Alt sånt er støy for meg. 



Ragnhild sa... Hva er den beste boka du har lest så langt i år? :)
Oi, det var et vanskelig spørsmål! Men jeg tror svaret må bli "Winter journal" av Paul Auster. Den glemmer jeg aldri. 



Dette var moro! Takk for alle bidrag så langt, del 2 kommer i løpet av helga!



4 kommentarer:

Anonym sa...

gøy! Håper det er lov til å komme med flere spørsmål her :-)

Jeg lurer på hvor du aller helst handler parfymer?

stud.med sa...

moro å lese svarene dine! Takk for svaret på sjokoladespørsmålet mitt! Jeg er addict nemlig :)

biblio sa...

Da du var liten, hva ville du bli når du ble stor? Har du alltid tenkt å bli bibliotekar? Hva kunne du ikke tenke deg å jobbe med?

fivrelden sa...

Veldig interessant med en slik spørrerunde. Dersom det blir mer aktivt noengang hos meg også, har jeg lyst til å ha en selv ;)

Populære innlegg