mandag, april 06, 2015

Prosten og hans forunderlige tjener / Arto Paasilinna. - Oslo : Aschehoug, 2010. - 254 s.


Denne var virkelig morsom! Det er altfor lenge siden jeg leste forrige Paasilinna-bok, men jeg kjenner igjen mye av tematikken her - å reise rundt med et dyr som normalt lever i vill tilstand i skogen. Prosten Oskari Huuskonen får en bjørnunge i femtiårsgave av menigheten sin (praktisk på alle måter - de slipper å kjøpe gave, og de slipper å ta livet av en stakkars morløs bjørn som de allerede har i fangenskap). Dette går på ekteskapet løs, men prosten bonder skikkelig med bjørnen og  lærer han mange triks - bjørnen blir etterhvert en racer til å stryke skjorter, danse kosakkdans (og etterhvert både jenka og polka), og å korse seg. De går i hi sammen om vinteren. 

Jeg satt og humret titt og ofte, mange morsomme beskrivelser og detaljer, helt klart en observant forfatter. 

Nå skal jeg ta en titt i bokhyllene og finne feriens sjette bok. Elsker påskeferie!

5 kommentarer:

Glamourlæreren sa...

Du store min, for en lesehest du er! Jeg tror jeg har lest halvannet kapittel i påska.. Det har blitt mye tv..

fru Storlien sa...

Den har jeg ikke lest, så takk for tips! Jeg er stor fan av Paasilinna, men takket være ham vil jeg aldri på camping i de finske skoger...

Glamourbibliotekaren sa...

Glamourlæreren: Jeg er veldig glad i å lese, og nå i påska har jeg hatt all verdens tid :)

Fru Storlien: Hehe, det har jeg hørt flere si!

G sa...

Ååå jeg elsker bøkene til Paasilinna - og den boka der er bare herlig!

Glamourbibliotekaren sa...

G: Ja, kjempefin!

Populære innlegg