mandag, juli 13, 2015

En fin mandag


Overskyet vær gjør ingenting for min del, jeg har sommerfølelse allikevel. Da jeg var liten var det ikke så vanlig å reise langt på ferie, kompisene dro kanskje på campingferie med familien til Sverige et sted, nesten ingen dro til Middelhavet eller lignende. Vi var stort sett hjemme alle sammen. Ferie var å ha fri fra skolen, sykle rundt, lese gamle fillete Donaldblader og Archie og Tuppen og Lillemor, besøke hverandre, leke i dokkehuset, spille Monopol, kle seg ut med alle avlagte klær vi fant på kvisten. Derfor digger jeg sommerferiehverdagene hjemme hos meg selv, der jeg har all verdens tid og ingen planer. I dag ruslet jeg til biblioteket for å levere inn bøker. Deretter gikk jeg oppi gata her til vårt nabolags lille hagesenter (så nært at jeg av og til går dit med trillebår for å kjøpe jord), og kjøpte ei kasse jordbær. Nå er alle renset og rørt og på plass i fryseren! Dessuten en kjapp rundstykkedeig; man må jo ha ferske rundstykker når man skal teste årets jordbærsyltetøy. 




Dessuten fikk vi denne fine fajansekrukka med lokk av våre snille eldre naboer som rydder kjelleren. Vi arver alt mulig av dem for tiden, primært kjøkken-småtterier uten verdi (vi er jo tross alt ikke arvingene deres), og heldigvis har de god smak! Og vi tar i mot. "Rist for å dampkoke grønnsaker? Eggdeler? En gammel duk for å ha på hagebordet?" "Ja takk, alt sammen!"


Nå snurrer jeg Beatles-vinyl, og straks skal vi på konsert. 


Slike dager er så fine! Stressfrie hverdager, sommerferie, rørt jordbær. Vel bruker jeg mye av min fritid (og mine penger) på å reise i løpet av året, men samtidig er jeg såpass hjemmekjær at jeg aldri kunne vært borte i absolutt hele ferien. 



3 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint! Jeg er helt enig - sånne "hverdagsferiedager" er også gull verdt! Jeg og sønnen min på tre år fikset masse praktisk ute i morges før vi vekket samboeren min og sa at vi plukket ham opp om ti minutter for å spise formiddags på en nabolagskafé. Der satt vi under en diger parasoll i regnet og drakk kaffe og spiste og leste avis, småpratet og løp og syklet rundt på plassen. Så lagde jeg fiskegrateng, jogget, leste et par bøker for sønnen min ... Nydelig feriehverdag helt uten stress. Herlig! :-)
God sommer videre!

Hilsen Hedda

Katrine sa...

Helt enig, kjenner meg så igjen. Jeg er oppvokst i ei lita bygd langt inne i en fjord, og vi var stort sett hjemme på sommeren. Sykkelen fikk kjørt seg, det var cowboy og indianer i skogen, Donald og Fantomet, og Sølvpilen! Og sove i egen seng hver kveld. Det var fine somre. Akkurat som deg har jeg den følelsen nå også, i voksen alder, når vi bare er hjemme her og tar det med ro. Jeg planlegger så mye i jobben min, det er faktisk jobben min å sette opp planer for min avdeling hver sesong (litt av et puslespill til tider), så ferie for meg er rett og slett å ikke ha noen planer. Unntaket er selvfølgelig hvis vi skal reise bort noe sted. Men ellers hører ikke checklister for hva man skal gjøre hver uke hjemme i min ferie. Takk for nok et fint innlegg, og god sommer!

Glamourbibliotekaren sa...

Hedda: Høres kjempefint ut! Akkurat sånn jeg liker også :)

Katrine: Skjønner godt at du må ha helt fri fra jobben og alt som ligner på den! Ha en god sommer!

Populære innlegg