mandag, juli 13, 2015

Paris, del 3


Her er noen Paris-bilder jeg har glemt å vise dere - husker ikke lenger hvilke dager, det går i surr. Fortauskaféer er noe av det beste i Paris. Har til dags dato ikke vært i andre byer hvor det er så mange steder å slå seg ned for en kopp te. 


Min andre yndlingsbokhandel! The Abbey Bookshop, kanadisk butikk som har bursdag på samme dag som meg (det har jo Canada også). Her kjøper jeg mest bruktbøker, men de har nye også. De har i det hele tatt mye, skviset inn på ganske få kvadratmeter. Av og til må man gå helt ut av butikken for å slippe forbi folk. 


I Jardin du Luxembourg seiler barna små båter! De løper på grusen rundt fontenene med lange staver som de dytter modellseilbåtene med. Det er så oldschool og herlig, nesten så man venter å se Hercule Poirot komme spaserende forbi med raske skritt.


Her kan man leie de fine båtene. 

Vi satt her lenge, dovne og glade, og spiste is. Pariserne søkte til skyggen, dermed var det hundrevis av grønne stoler ledige for oss nordboere som ikke har noe i mot å bli skikkelig varmet opp. 


De grønne stolene er så ikoniske! Elsker denne parken. Ryddig og pen, aldri noe stress. 


Med høye trær som fungerer som parasoll. 


Nå kommer jeg på at jeg glemte å stikke innom en kjøkkenbutikk for å kjøpe ei skål jeg hadde sett meg ut. Tips fra erfaren turist: Ikke utsett alt til siste dag. Da rekker man uansett ikke så mye, og det er så latterlig enkelt å si "nei, det får bli neste gang" når man plutselig må prioritere mellom hundre ting man har utsatt. Også angrer man straks man setter foten på norsk jord. Jaja, det får bli neste gang.   Denne gangen fristet det lite å gå i butikker i det hele tatt (med unntak av bokhandlene + matavdelingen på Le Bon Marché), det er absolutt ikke det jeg prioriterer å bruke tida mi på når vi er på en sånn tur. Mye hyggeligere å bare ta det med ro og gjøre det som faller en inn. 




Men Mamie Gateaux altså. 


Beste sitronmarengspaien i hele verden. Jeg spiser den hver gang vi er der. Må finne oppskrift snarest. 


Ett bilde til av kakedisken. Det er så fint der!



I nabolaget vårt er det frodig. 


Jeg har forøvrig en nesten like stor rosa hortensia utenfor min egen utgangsdør nå. 




Latinerkvarteret


Vi fant et passende crêperie i nærheten av oss. 



Her er forresten fangsten fra Shakespeare&Co og The Abbey Bookshop!


Her begynte jeg på en av bøkene, men så ville jeg heller prate med min elskede. Limonaden var god! Man må stoppe, sette seg ned og drikke limonade så ofte som mulig når gradestokken viser 37 pluss. 


Estetikken. 




Og disse tok jeg med hjem fra Ladurée. De to til venstre er med appelsinblomst. De er aller, aller best!


Jeg tok ikke like mange bilder denne gangen som jeg pleier (dvs, jeg har jo allerede lagt ut en god del) - eller rettere sagt; jeg har mange bilder av oss to, men de har ikke noe her i bloggen å gjøre. 

Nå lengter jeg jo bare tilbake da. Paris slengte en av sine tentakler rundt meg for mange år siden, slipper aldri taket, haler meg stadig inn og da må man bare gi etter. 

3 kommentarer:

fivrelden sa...

Ah, så koselig. Jeg er en Londonperson, men skjønner at jeg godt kan få med meg Paris også. Hurra for gode bokhandlere.

Maja sa...

Herlige bilder, alle sammen. Ser ut som en alle tiders tur! Regnværsdag i Oslo, fint å se vakre Parisbilder :) Ha en fin dag Glamourbibliotekaren!

Glamourbibliotekaren sa...

Fivrelden: Paris har ypperlige bokhandler!

Maja: Takk det samme! Og det var absolutt en alle tiders tur :)

Populære innlegg