torsdag, januar 28, 2016

Kosmetikkfavoritter

Det er snart et år siden en av dere spurte om jeg kunne skrive om hvilke produkter jeg bruker, og først nå gjør jeg det. Jeg har nok et etterslep på å skrive slike ønskeinnlegg. I allefall: Vinter, kaldt, hud og hår freaker ut. Her er sånt jeg liker å bruke (- altså det som funker for meg, det vil ikke dermed si at det funker for andre, vi har alle forskjellig hud) :


Jeg liker godt cleanseren til Eve Lom, men den er såpass dyr at jeg ikke bruker den hver dag. La Roche-Posay sin cleanser (fra apoteket) funker fint, og jeg er glad i Nuxe sin som jeg akkurat har brukt opp. Nuxe er nok det merket jeg har brukt mest de siste årene, jeg hamstrer på Monoprix når jeg er i Frankrike, og er veldig fornøyd med f.eks. øyenkremen og fuktighetskremen Crème Fraîche som dere ser her. Jeg bruker også dagkremen med solfaktor, som jeg er tom for akkurat nå. De siste ukene har jeg imidlertid brukt kuldekrem ute, da har det gått i denne fra Eucerin (apoteket). Nuxe finnes forøvrig i enkelte apotek her i landet, men ikke med fullt sortiment. 

Jeg bruker alltid fuktighetskrem dag og natt, helst med solfaktor på dagen, er nøye med å fjerne øyensminke og bruker enkle rensekremer, men har ikke noen vane for å bruke produkter med fruktsyrer eller serumer eller andre slike ting som alle reklamer og dameblader anbefaler når man har bikka 30. Jeg vil ikke stresse huden mer enn nødvendig. Jeg vil heller ikke bli mer fiksert enn nødvendig. Jeg er nøye på at produktene ikke skal svi, at de ikke er sterkt parfymerte, at de ikke inneholder parabener (Eve Lom gjør det forresten) eller ting som kan framkalle allergi hos meg, og de kan gjerne være mest mulig økologiske (Nuxe er dessverre ikke økologiske). Og at de føles bra for meg. Jeg er ikke glad i Loreal-produkter, Clinique sitt tre-trinns-system funker virkelig ikke på meg (den toneren...!!), kjøper ytterst sjelden kosmetikk i matbutikken, tar gjerne en titt på Grønn hverdag sine tester før jeg kjøper noe. Sist jeg var hos frisøren fikk jeg komplimenter for huden min (!) - det er en type kompliment som er en smule uvanlig i alle fall i mine kretser, men hyggelig var det absolutt - og hun spurte meg hva jeg gjør for at den er så jevn og ikke tørr eller fet. Jeg svarte som sant er at jeg ikke bruker foundation eller annen sminke på huden, at jeg beskytter den mot sola, og at jeg antagelig har gode gener. Jeg hverken røyker eller drikker, det har nok også innvirkning. Men jeg vet jeg burde drikke mer vann, og jeg vet jeg burde sove mer. Så det er potensiale for forbedring. Jeg gjør jo egentlig ikke så mye med den. 



Hår! Jeg liker godt de økologiske wellness-produktene fra Giovanni. Jeg har i tillegg et hårserum som er fint når man lufttørker håret, og det gjør jeg alltid. Videre har jeg en hodebunnsolje fra Yarok som skal brukes om kvelden før man legger seg, også vasker man den ut om morgenen. Dette gjør jeg kanskje en gang annenhver uke. Jeg bruker ikke mye stylingprodukter, men Andalou sin hårspray er grei og økologisk og fin. (Yarok-oljen har jeg kjøpt hos frisøren, også den økologisk, og de andre produktene kjøper jeg hos iHerb hvis jeg ikke finner dem hos helsekostbutikken. Man bør kjøpe lokalt hvis man kan!)


Kropp: Jeg liker godt dusjsåpa med grapefrukt fra Out of Africa. Passe oppkvikkende om morgenen! En gang i uka bruker jeg kroppsskrubb, og den jeg bruker nå er super - den er saltbasert og lages hos Kvarøy saltsyderi på Helgelandskysten. En kroppsolje fra Nuxe er passe luksuriøs, og det er også den nydelige latte per il corpo fra Santa Maria Novella. Den bruker jeg når jeg har badet i badekaret. I tillegg har jeg lavendelbodylotionen som jeg har nevnt mange ganger tidligere. (Og så liker jeg badesalt og lavendelolje og sånt i badekaret, gjerne en og annen Lush-badebombe.)

Det er mine favoritter for tiden!


2 kommentarer:

Anaruh sa...

Kan tipse om at den Eucerinsalven er helt fantastisk på tørre lepper også! Hadde brukt Eucerins acute lip balm en stund, men Aquaphor er faktisk enda bedre :)

Anonym sa...

Og jeg kan tipse om at Ellos også har Nuxe, her: http://www.ellos.no/search?Ntk=All&Ntt=nuxe

Populære innlegg