torsdag, juli 07, 2016

Österlenferie, del 3: Bursdag og Mandelmanns trädgårdar


Jeg hadde jo bursdag mens vi var på ferie! Etter å ha spist en deilig frokost, dro vi avgårde på eventyr. Målet var Mandelmanns trädgårdar i Rörum! Dere som så "Trädgårdsfredag" på svensk tv i 2009, husker kanskje Gustav og Marie Mandelmann på denne økologiske gården? Jeg ble i alle fall svært fascinert av deres livsstil og flotte hage, og gledet meg veldig. Ei høne spankulerte foran bilen og viste oss vei. 



Et utvalg av valmuene deres. 



Drivhus hvor man både kunne sitte inne og ute, alt ettersom. 



Det var veldig koselig inne, med eksotiske trær; fiken og kiwi og pærer. 



Og aprikos!



Vi satt ute, svake for pergolaer som vi er.



Min pavlova



Hans flädertårta



Søskenkjærlighet!



Viktige ord!



Etterpå kjøpte vi med oss ei kurv jordbær og dro til Vitemöllas strender.



Östersjöen var ikke den varmeste å vasse i, men det var forfriskende. Mykeste sanda jeg noensinne har gått barbeint i! Og veldig kjekk mann å henge på stranda med. 



Om kvelden, etter en lesepause i trädgården, suste vi avgårde langs landeveien, gjennom åkre med valmuer og kornblomster, for å spise bursdagsmiddag her: Friden Gårdskrog, nok en restaurant som er verdensberømt i Skåne, og hvor man bør booke bord i forveien. 


  
Koselig sted med knallgod pizza og en enorm eplehage!



Deretter en liten kveldstur på stranda utenfor Simrishamn. Her ser man jo rett ut i evigheten.  



Pæreis til dessert på rommet!


Dette var virkelig en bursdag i min ånd! En softis og et par loppiser fikk jeg også med meg, mer om hva jeg fant får dere se en annen dag. 

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Så nydelig!! Alt sammen!! Gode tips altså, dette skal jeg merke meg.

glow sa...

Fantastisk bilde av simrishamn! Himmel og hav sklir perfekt over i hverandre.

Anonym sa...

høres ut som en perfekt bursdag :-) Elsker den isen der forresten, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjøpt den på sverigehandel, også smelter den akkurat litt for fort så vi må spise den i bilen hjem :-D

Janne sa...

Hei, takk for nok en fin oppdatering. Jeg har nå faktisk bestilt noen feriedager i Skåne takket være dine omtaler. Gleder meg. Sjekket også Mandelmanns trädgårder, men er det så at de bare har oppe fre-søn? Fortsatt god ferie.

Glamourbibliotekaren sa...

Ingrid: Ja, det var så fint!

Glow: Nesten som i Nice, bare at der er både himmel og hav lysere :)

Anonym: Haha, ja, det høres kjent ut!

Janne: Så moro! Håper du får en fin tur. Det er mulig de bare har åpent i helgene, tipper de har mer enn nok å gjøre på hverdagene!

Inger Marie sa...

Janne: var på Mandelmanns idag og måtte litt skuffet dra videre da de hadde stengt, de har åpent fredag - mandag. Men har de stengt kan man med fordel gå over hovedveien til Franskans creperie som også er fantastisk :). Kjære Glamourbibliotekar, var du i bokbyen Borrby? Österlens svar på Tvedestrand med flere flotte antikvariat. Anbefales også! Hilsen Inger Marie

Glamourbibliotekaren sa...

Hei, der var jeg ikke, takk for tipset! Mandelmanns har åpent for publikum bare i helgene ja, de jobber jo de andre dagene vil jeg tro. Mye å gjøre på en så stor gård! :) Du får ta en tur dit igjen. (Websiden er informativ mht åpningstider)

Populære innlegg