torsdag, august 25, 2016

Kva las du no?


Hvordan gikk lesesommeren? Håper de fleste av dere fikk tid til å pløye gjennom mye god litteratur. Jeg tenker å ta en oppsummering av hva jeg har lest i sommer, men venter til jeg begynner på jobb igjen - så nå tar jeg en siste halvannen ukes lese-innspurt! 

Jeg leser to bøker nå - Gloria Steinems "My life on the road", veldig interessant men hardback og ganske tung i vekt, så den egner seg ikke særlig til veskebok. Parallelt har jeg akkurat begynt på Edith Whartons "The house of mirth", veier litt mindre, får være med rundt. 

Deres tur! 


27 kommentarer:

Glamourstudenten sa...

Nydelig bilde! Jeg leser "Den hemmelige hagen" for første gang som voksen, etter tips herfra faktisk :-) Elsket den som barn, så det er moro å lese den igjen, og jeg husker faktisk det meste. Sterke bilder, sånt fester seg i et lite barnehode! Takk for en nydelig blogg, og jeg er veldig glad for at du har holdt stand i hele sommer, siden jeg har jobbet hele sommeren på et ganske stille studentkontor uten altfor mange oppgaver (men må være på jobb). Det har blitt litt surfing, hehe. Men hver morgen har jeg gledet meg over nytt blogginnlegg her i yndlingsbloggen. Lykke til med graviditeten og høsten!

namnam sa...

Jeg har nylig avsluttet Sommerboken av Tove Jansson - nydelig! Nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal lese. Har Yndlingsleken av Leonard Cohen og Makten og æren av Graham Green liggende, og så håper jeg å få noen gode tips her til god høstlesing.

Anaruh sa...

Jeg leser Living history av Hillary Rodham Clinton (som selvfølgelig blir USAs neste president), men den er også tjukk og tung, så i veska har jeg Mario Vargas Llosas Brev til en ung forfatter. I tillegg hører jeg Don Quixote på lydbok, og ler høyt over alle de vittige kommentarene. Alle tre er klare anbefalinger herfra!

Hermia Says sa...

Just nu läser jag del tre av Edward St Aubyns fem delvis självbiografiska böcker om Patrick Melrose. De har precis kommit på svenska, tjusigt översatta. Det är British upper class, kylig cynism, drogrus och barndomstrauman - och helt underbart på något märkligt vis. Det är så många böcker jag ser fram emot att läsa och jag sörjer lite att sommarens stora läsflyt kommit av sig lite.

Elisabeth sa...

Jeg har lest mye de siste ukene, og akkurat nå har jeg som regel med meg ei novellesamling av Jack London i veska. Han er definitivt mest kjent for sine villmarksskildringer, men skrev også helt andre ting, og novellesamlinga gir god variasjon. Jeg var på posesalg på bøker her om dagen og kom hjem med fem stykker, ei av dem inngår i prosjektet "les en klassiker du ikke kjenner" (Ikaros av Axel Jensen). I tillegg har jeg nylig anskaffet meg 'Landet som lovet alt' av Sidsel Wold, ei bok om Israel/Midt-Østen som jeg gleder meg til å lese. Liker Wold sin skrivestil, og temaet interesserer meg i høyeste grad.

Stine Arkeologine sa...

Har fått lest alt for lite i sommer, slik er det på ferie med to aktive barn (bare vent!). Men noe har det blitt, tre bøker i Sidney Chambers-serien. Nå har jeg begynt på "The worm forgives the plough" av John Stewart Collis, den er veldig, veldig fin (og så har den nydelig omslag i "Vintage Classics"-serien og ligger framme til glede også de dagene jeg ikke får lest i den!).

Beady sa...

Jeg leser Vi, de druknede. Når jeg først har fått øynene opp for Carsten Jensen det lite vits i å prøve meg på noe annet, merker jeg. Jeg går nok rett videre til reiseskildringene når jeg er ferdig med romanene hans.

Marta sa...

I sommar vart det akkurat så mykje lesing som det skal vera, på trass av innhaldsrike dagar på anna vis i tillegg. Rart, eigentleg, kva ein får tid til. Høgdepunkt: dumpa borti ei pocketutgåve av "Elisabeth is missing" på eitt av hostella eg budde på, det var veldig fin! Las endeleg Fugletribunalet av Ravatn, og las meg med mykje kjensler gjennom den tredje Ferrante-boka då eg kom heim. Ein del krim, som Agatha Cristie og Lahlum har det òg blitt tid til. Kjekt!

barnebibliotekaren sa...

Sommerens leseliste var lang, og jeg kom nesten gjennom. Men nå når høsten siger innover oss, må jeg antakelig prioritere litt opplesing til alle klassene som kommer på bibliotekbesøk. Og det er jo som regel en lykke. Det er så mye bra barne- og ungdomslitteratur!!

Akkurat nå gråter og banner jeg meg gjennom en irsk ungdomsroman som treffer så presist og klokkerent på sensommerens voldtektsdebatt at jeg nesten mister pusten. Den burde leses av alle som har sterke meninger i begge retninger, og de som tenker at det gjelder ikke dem eller deres. Asking for it av Louise O'Neill - les den!

Forøvrig har Far din av Bjørn Ingvaldsen gjort inntrykk i det siste. Og ikke minst vinneren av Nordisk Råds barnelitteraturpris - Morderens ape av Jacob Wegelius. Flotte begge to.

Frøken Desibel sa...

Fikk lest litt på tur i sommer, høydepunktene var nok Born to Run som virkelig anbefales for alle som er bittelitt interessert i løping, og første bind i Ferrante-serien, lest på en solseng i Italia, passende nok.

Nå leser jeg The Catcher in the Rye, som jeg trodde jeg hadde lest på videregående, men det hadde jeg visst ikke likevel, og Anna og kjærligheten av Birger Emanuelsen. Han er Tromøygeit som meg, så da måtte jeg jo lese den, også er det jo litt morsomt at hovedpersonen i boka så langt minner meg litt om mamma:D

M.E. and Me sa...

"The Gap of Time" av Jeanette Winterson. Det er en moderne version av Shakespeare's "Vintereventyret" og hører med i en serie Shakespeare-oppdateringer av kjente nåtidsforfattere. Ann Tyler's "Vinegar Girl" ("Troll kan temmes")var fin men litt vel snill, denne er mørkere og mer oppslukende.

Elena sa...

Ble nettopp ferdig med "En tid for alt" av Knausgård. Nå skal jeg begynne på "Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg" :)

Dahlia sa...

Jeg fullførte akkurat biografien om Olav H. Hauge av Knut Olav Åmås. Det tok meg et år å lese den, innimellom mye annet. I sommer har jeg leste dikt, moderne av Øyvind Rimbereid, Solaris korrigert, og klassikeren Jan van Huysums blomsterstykke av Wergeland. Den siste fant jeg ved et lykketreff på søppelplassen på hjemstedet mitt. Hadde tenkt på å lese den lenge - og for ei fin bok! Nå har jeg begynt på Fordi det er bittert, og fordi det er mitt hjerte av Oates.

Lektor Tørrdal sa...

Jeg fikk Belgravia av Julian Fellows (Downton Abbey) til bursdagen, og har begynt. Etter første kapittel er det i hvertfall ikke det gode språket som får meg til å lese videre....

Kultursnobb sa...

Er på Booker-kjøret. Leser My Name is Lucy Barton av Elizabeth Strout som er en kort, ettertenksom og forsiktig bok om familie, minner og livet. Fin! Har også lånt en annen fra Booker-langlisten, nemlig Do Not Say We Have Nothing av Madeleine Thien. Den gleder jeg meg stort til. Også må jeg lese litt i min nye yndlingstegneserie, Rat Queens, som er tøysete og morsom og en fin avveksling. Jeg skal også få lest Surfacing av Margaret Atwood denne helgen, en av mine absolutte favorittforfattere.

Eirin sa...

Jeg leser Mi briljante venninne av Ferrante (lenge etter alle andre) og To kill a mockingbird av Harper Lee (i enslagsbokklubb). Videre frister det med The heart is a lonely hunter av Carson McCullers og Lady Susan av Jane Austen (kjøpte begge to på sommerens tur til Oslo). Men mulig jeg endrer mening før den tid.

Mrs. B sa...

Vilka bra val! My Life on the Road väntar i min bokhylla, gillar att Steinem tar upp nomadliv, resandet som kunskapsbank osv. ur ett kvinnligt perspektiv. Och House of Mirth! En riktig läsupplevelse, så bra. Själv läser jag just nu Emanuele Trevis Something Written, om Pier Paolo Pasolinis aldrig färdigskrivna roman Petrolio och har precis avslutat Linda Wagner-Martins biografi Zelda Sayre Fitzgerald.

K sa...

Jeg leser The brutal telling av Louise Penny. God kanadisk landsbykrim. Deretter skal jeg lese Divergent av Veronica Ruth. Kan like litt ungdoms-sci-fi iblant :) God lesning alle sammen!

koristen sa...

Akkurat nå leser og nyter jeg "Sporvekslingsmordet" av Hans Olav Lahlum. Ferrante har jeg også lest i sommer, blir oppslukt :-)

Litt lokalhistorie har det også blitt. Ellen Vahr skriver om sin tipptippoldemor Anne Brannfjell, som virket som "klok kone" i Christiania frem til sin død i 1905 i romanen "Gaven". Interessant!

Eline sa...

Vêret der eg har vore i sommar har ikkje vore alt for bra, så eg har hatt mykje tid til lesing. Sommaren starta med Haruki Murakami sin "Dans dans dans". Ei av bøkene han skreiv relativt tidleg i forfattarskapen. Eg elskar den forvirrande og noko surrealistiske skrivestilen til Murakami! Elles har eg lese dei to første bøkene i Napolikvartetten til Elena Ferrante. Veldig fine bøker.

I siste halvdel av ferien starta eg på Ringenes Herre-trilogien. Eg har aldri kome gjennom siste boka, og dei to første var gjenstand for høgtlesing då eg var yngre, noko som sjølvsagt var kjempekoseleg, men som gjorde at eg ikkje fekk heilt samanheng i forteljinga. Dei to første bøkene gjekk denne gongen ned på høgkant, men eg har diverre mykje att på "Atter en Konge". Det er nemleg ikkje så lett å prioritere skjønnlitteratur, sjølv om eg helst vil, no når undervisninga er i gong og eg aller helst bør bruke mykje tid på studiet...

Maren sa...

Jeg er akkurat ferdig med den fantastiske ungdomsromanen "Nærmere høst", som følger en jødisk familie i en bygård på Grünerløkka høsten 1942. Som jeg har grått. Nå skal jeg begynne på noe helt annet, men jeg er ikke helt sikker på hva det blir enda.

Ina sa...

Jeg er på ferie i Tokyo og leser Veke 53 av Agnes Ravatn og A Traveller's History of Japan. Falt pladask for Ravatn da jeg leste Stillstand, og nå må jeg lese alt av henne. Hun er fenomenal!

Bibliotekarspira sa...

Eg har akkurat lese ferdig Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Så fin, så fin.
Treng vi ikkje alle å lese om ungdomstid og forelskelse? Verkeleg ei av dei betre bøkene eg har lese i det siste. No skal eg ta til på Bjørn Sortland si: kva toler så lite at det knuser om du seier namnet på det? Liker tittelen og forfattaren så godt at eg spent på boka.

God helg!

Anonym sa...

Fikk dessverre ikke lest så mange bøker som jeg pleier, men gleder meg over de jeg rakk. De beste fra denne sommeren er The Burgess Boys av Elizabeth Strout, det lengste svevet av Thorvald Steen, vente på fuglen av Frode Grytten, Englebyen av Erika Fatland og vingebelastning av Helga Flatland.

Takk for mange gode tips, i morgen blir det tur til biblioteket for å låne flere av disse!

God helg!

-lutt

Anonym sa...

"De usynlige" av Roy Jacobsen, "A Strangeness in my Mind" av Orhan Pamuk, "En slåttekar i himmelen" av Edvard Hoem, "Stillitsen" av Donna Tart. Gode leseopplevelser alle sammen, men den siste gjorde nok mest inntrykk. Nå leses "The Cuckoo's Calling" av Robert Galbraith, aka J.K.Rowling, og den dama kan mer enn å skrive barnebøker, for å si det sånn:)

Reggy!

Frøya sa...

Takk for mange tips over her. Jeg er snart ferdig med den andre boka i Napoli-kvartetten: Historia om det nye namnet, og koser meg med den. Fantastiske tidsbilder. Leser også Ingrid Brekkes bok om Angela Merkel, den gir en lettfattelig innsikt i henne som person, og belyser Tysklands rolle i Europa de siste årene, faktorer som påvirker utviklingen og som ikke er så opp i dagen i det daglige nyhetsbildet. Spennende.

Unknown sa...

Roy Jacobsen; Hvitt hav. Har akkurat lest De Usynlige, og likte den kjempegodt. Kjenner igjen miljøet fra min mormors oppvekst - det hun fortalte om sin barndom.
Ellers Kokkelære av Tom Victor Gausdal, alle kokebøkers mor (nå for tida).

Populære innlegg