torsdag, mai 25, 2017

Tuschritningen och tre andra historietter / Hjalmar Söderberg. - Stockholm : Novellix, 2016. - 23 s.


Mer Hjalmar! Disse små historiene hans er akkurat passe lengde nå for tiden, og jeg koser meg glugg med dem. I denne bittelille samlingen inngår "En kopp te", der hovedpersonen vekker kraftig oppsikt på en kafé sent på kvelden når han kun bestiller en kopp te. Direkte uforskammet mener de han er; man kan jo ikke drikke te på den måten! (Glad jeg ikke lever på den tiden - da ville jeg ha ertet på meg litt vel mange mennesker)


Flere Söderberg-verker: 
Doktor Glas
Den allvarsamma leken
April-violerna
Porträttet

Filmer: 
Den allvarsamma leken (Breien 1977)
Den allvarsamma leken (August 2016)

2 kommentarer:

Maje sa...

Hehe. Jeg også (det med å erte på seg folk, mener jeg).

Jeg lurer på om du vet om Söderbergs noveller er oversatt til norsk eller engelsk?

Glamourbibliotekaren sa...

Det er jeg sannelig ikke sikker på. Jeg tror noen av hans noveller (short stories) har blitt oversatt til engelsk for mange år siden, men vet ikke om de er å få tak i. Det er ellers stort sett Doktor Glas og Den allvarsamma leken som er blitt oversatt tror jeg.

Populære innlegg