søndag, juni 04, 2017

Syrinbesettelse


Jeg er temmelig besatt av det meste i hagen når det blomstrer, det har jeg ikke akkurat lagt skjul på her i bloggen. Det er umulig å rangere hva jeg liker best - alt krangler om førsteplassen, så det har jeg gitt opp. Men syriner er vel muligens det jeg har et mest langvarig forhold til, siden jeg husker duften fra tidlig tidlig barndom. Syrinene i hagen hjemme så klart, de omkranset sandkassa mi hvor jeg satt og lekte - men også syrinshampooen i litersflaske som vi hadde stående på badekarkanten. På denne tiden av året bruker jeg alltid syrinparfyme. Men det aller beste er jo å snuse inn ekte syriner! Denne over er spesielt flott, og spesielt i kveldssola! Dette har jeg jo skrevet mye om tidligere. 




Og denne er fin!



Syrinkjeks in the making. 


Syriner her og der i hagen. 



Den gule magnoliaen blomstrer alltid samtidig som syrinene, og står sammen med noen av dem. 





Her er det så fint å sitte på junikveldene. 



Jeg plukker inn også. Her en bukett i trappa opp til andre etasje, ved siden av dalmatineren mannen min vant på et skytterstevne da han var liten. 





Og en bukett på bordet selvfølgelig. 





9 kommentarer:

Linn sa...

Jeg ble så glad da jeg oppdaget ett syrin tre i hagen 😊

Ine sa...

Den beste typen besettelse! Syriner er nok blant mine favoritter også - vi hadde to store syriner som omkranset vinterhagen i huset der jeg vokste opp. De lukter så nydelig!

vossaoslo sa...

Åh, jeg elsker syriner. Er så glad vi har noen gamle trær i hagen min.
Har du en oppsrkift på syrinkjeks? Det høres ut som noe for 9åringen og meg i kveld.

Glamourbibliotekaren sa...

Linn M: Det er lykken i livet!

Ine: Ja, helt vidunderlig!

Vossaoslo: Jeg bakte bare vanlige smørkjeks (mange oppskrifter på nettet, husker ikke hvilken jeg brukte), og tilsatte opphakkede syrinblomster i det myke smøret og lot det "trekke" ei stund. (Ikke stilker!)

Fivrelden sa...

Syriner er vakre. Gården jeg vokste opp er fra 1860 og jeg glemmer aldri dufta. :)

Maja sa...

Helt praktfullt! Skal plukke inn en diger bukett i dag jeg også.

Stine Arkeologine sa...

Så nydelig! <3 Er også veldig glad i syriner, savner hver og en jeg hadde i min forrige hage men jeg har plantet fire nå og håper de vokser seg til raskt! Har dere plantet noen selv, hvor mye strekker de seg på en sesong?

Glamourbibliotekaren sa...

Fivreldren: Den er uforglemmelig!

Maja: God idé!

Stine Arkeologine: Tja, ikke all verdens tror jeg? Vi har plantet én (rotskudd fra en annen), de andre stod her fra før, men vi har flyttet et par stykker og de kom seg ganske raskt.

Stine Arkeologine sa...

Ja, ja, jeg får fortsette med den ukentlige peptalken med dem så de (og jeg) holder motet oppe! Og litt god gjødsel skader vel heller ikke. :-) Takk!

Populære innlegg