fredag, mai 06, 2005

Glamourspørsmål fra leser: Travle og trøtte morgener

Kjære Glamourbibliotekar!

Det har gått opp for meg at jeg trenger hjelp.

Jeg er trøtt, og trøtte mennesker vil sove, spesielt om morgenen. Dette går ut over glamour-tiden. Jeg hverken orker, eller rekker, å sminke meg så pent jeg kan, og bør, for mangelen på skjønnhetssøvn setter nok sine spor.

Kjære Glamourbibliotekar, hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo ikke gå gjennom livet som en usminket biliotekar-gærning?

På forhånd takk,
hilsen Bibliotekrise.



Glamourbibliotekaren svarer:

Kjære deg,

Søvn er svært viktig for både kropp og sjel. Skal man være en skarp og dyktig bibliotekar, som attpåtil er vakker og glamorøs, må man rett og slett bare prioritere søvn. Som du sier, mangel på søvn setter sine spor i form av gusten hud og mørke ringer under øynene. Og hvis du husker en viss undersøkelse som var med på pensumlisten år etter år - "Salvesen, Gunhild. Finner biblioteket svaret? : utprøving av referansetjenestens kvalitet i norske folkebibliotek / Gunhild Salvesen og Synnøve Ulvik. - Tønsberg : Prosjektet "Biblioteket finner svaret", 1994. - 55, [14] s. - ISBN 82-993186-0-2 ", så gir bibliotekaren ofte gale svar. Dette kan komme av for lite søvn (det kan også komme av for dårlig blodomløp pga stramme strømper e.l., men det kan jeg ta opp ved en senere anledning).

For å kjenne seg glamorøs og sikker er det viktig å ha litt tid om morgenen. Stress gagner ingen. Still vekkerklokka så den ringer f.eks. tjue minutter tidligere enn den gjør nå - det er nok. Unn deg selv tid til å våkne ordentlig, dusje, spise god frokost og legge makeup. Det er en god start på dagen og man vil føle større velvære enn om man sover de tjue minuttene ekstra.

En naturlig konsekvens av dette, blir da at du må legge deg tidligere. Dette er ikke så lett som det høres ut til. Det er koselig å sitte oppe lenge og drikke te og lese om kvelden, og det er vanskelig å avslutte hva man enn gjør for å gå og legge seg. Men her må man altså velge. Enten å være lenge oppe om kvelden, og ha en kjip og stressende morgen, eller å legge seg tidligere og våkne frisk og opplagt og ha god tid. Så enkelt er det.

Lykke til! Say ta-ta to those dark under-eye circles!

Hilsen Glamourbibliotekaren.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk for ditt raske svar, ærede glamourbibliotekar. Tenke seg til at Ulvik & al. ikke hadde søvn som variabel i undersøkelsen. Sjokkerende.

Jeg skal gjøre mitt for å komme meg i seng om kvelden. Glamouren skal ikke lide.

Men hva mener du - kan et sveip lipgloss veie opp for litt søvnblekhet?

Glamourbibliotekaren sa...

Lipgloss er bedre enn ingenting, men har man minimalt med tid, er det allikevel flere ting som er "minstekrav" for å freshe seg opp litt:

1) Concealer - mørke ringer under øynene ødelegger nemlig et hvert forsøk på å se morgenfrisk ut, så prøv å unngå dem.

2) Blush - friske rosa kinn gjør underverker og gir inntrykk av en våken person

3) Mascara - øynene bør alltid defineres litt.

4) lipgloss - prikken over i'en.

Anonym sa...

Får jag butta mig in och komma med ännu ett förslag på uppiggande makeup? Det finns en mirakelpenna som jag rekommenderar och/eller skänker till alla mina vänner: MAC Heirloom. Ursäkta reklamen, men den är unikt bra! En fantastisk skimrande lavendelfärg, som efter ett streck smälter in i huden runt ögonen, får dem att se piggare ut och får ögonfransarna att se längre och mörkare ut. Glamourbibliotekaren som vet allt känner till även detta knep, men vill nog i sin spalt bibehålla sitt oberoende gentemot de enorma makeupkoncernerna som regerar vår värld.
Puss puss!

Glamourbibliotekaren sa...

Så sant, så sant - MAC Heirloom er virkelig en magisk liten sak, men dessverre utilgjengelig for oss nordmenn med mindre vi reiser over grensa.. Men keep it in mind til neste utenlandstur, ladies!

Populære innlegg